/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
mærkværdigt
Fra : Clausvell
Vist : 609 gange
26 point
Dato : 01-02-08 16:56

hej

Jeg synes det er meget mærkeligt at min nye oploaded hjemmeside som er lavet i dreamweaver mx
opfører sig sådan her....

At hjemmesiden ikke tilpasses på min egen 14 tommers monitor
hvorimod hjemmeside tilpasses på min fætters meget mindre skærm på hans dell bærbar.

Er der nogen der kan give en god forklaring på dette, så det frier mig for at ændre hele hjemmesiden....

mvh c

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-02-08 17:50

- kom med et link...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-08 19:07

Dine størrelser kan laves i % og så vil den følge skærmen.
Bruger dy typografiark så er det nemt at tilpasse alle sider på een gang.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-02-08 19:52
Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-02-08 19:53

Hej Eyvind jeg ved ikkke helt hvad du mener med typografi ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-08 20:10

I FrontPage hedder det typografiark og det gemmes i .css
Det er en side hvor man lægger ordrene til hvordan siderne skal se ud og på den enkelte side henvises til denne side.
Her vises hvad det er.
http://www.html.dk/tutorials/css/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-08 20:12

Du har arbejdet med noget du ikke helt har styr på.
Når jeg ser i kildeteksten, så angiver du positioner i faste pixel, hvilket vil give udslag i visningen på skærmen, alt efter hvilken opløsning skærmen er opsat til.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 01-02-08 20:35

Hej severino

vil det sige at jeg skal ændre postionerne til % og så vil det virke ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-08 20:54

JA, som eyvind skrev længere oppe, så vil angivelsen i % hele tiden tilpasse sig den opsætning som den enkelte besøgende har sat sit system op til.
Men du skal dog være opmærksom på, at tekst kan brydes om, alt efter den opløsning den enkelte besøgende benytter, og kan betyde at udseendet ikke bliver som tiltænkt.
Dog kan du komme problemerne i forkøbet ved at lave flere ens sider der tager udgangspunkt i den besøgendes opløsning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-08 21:16

Kig her:
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/index.htm

Lavet med % og typografiark .css
Prøv at ændre vinduet og se hvad der sker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-08 21:59

Dette er noget direkte vrøvl:
Citat
Du har arbejdet med noget du ikke helt har styr på.
Når jeg ser i kildeteksten, så angiver du positioner i faste pixel, hvilket vil give udslag i visningen på skærmen, alt efter hvilken opløsning skærmen er opsat til.

px, em og ex er relative størrelser som ALTID vil tilpasse sig opløsning og skærmstørrelse og derfor vil 'fylde' det 'samme' i et skærmvindue.

in, cm, mm, pt og pc er 'målefaste' størrelser, hvis' repræsentation vil afhænge af brugerens opløsning osv., men til gengæld ALTID vil vises ens IRL (= in real life) repræsentation.

Læs evt. : http://www.bigbaer.com/css_tutorials/css_font_size.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-08 22:05

..mere om skrifttyper ..på dansk: http://webdesign101.dk/design/font_size.php

Iøvrigt sku' du måske kaste et blik på denne side ...OG købe, samt læse bøgerne Clausvell ?

http://webdesign101.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-02-08 22:24

severino -> Undskyld. Jeg troede et kort øjeblik der taltes fontstørrelse

Mht. positionering ( http://www.w3schools.com/css/css_positioning.asp ), så forholder det sig anderledes.

% er som Eyvind nævner en mulighed

..eller læs mere om websidelayout og 'fast' side-/vinduesstørrelser hér:

http://webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-08 23:15

Det var en ny måde at logge molokyle på banen!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 26 point
Dato : 02-02-08 17:11

OK. severino -> You got me

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-02-08 17:19

[Clausvell] -> Prøv at kaste et blik på min (..rimeligt ufærdige) hjemmeside:

http://www.cssboxing.com/

..i en hvilken som helst opløsning og browser ( = IE (..ALLE versioner over 5.+ ), Firefox, Opera, Safari ,Netscape, Konqueror, osv.)

..så vil du opdage, at siden vises 'nogenlunde' ens i alle tilfælde

Dét er IKKE noget man bikser sammen på et par nætter med Dreamweaver MX

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Clausvell

Dato : 03-02-08 11:52

Tak for svaret molokyle.

men det er stadig totalt sort snak og overvejer derfor at betale nogen for at gøre, da jeg simpelthen ikke orker mere redigering pt på den skide hjemmeside, efter jeg ved ikke hvor mange gange jeg har ændret på den...........

ellers tak for jeres hjælp gutter...

mvh c