/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
Flytning af graner
Fra : Holst-Hansen
Vist : 814 gange
500 point
Dato : 30-01-08 20:57

Hejsa..

Jeg står i en situation hvor jeg meget gerne vil flytte nogle graner (juletræsplanter af foreskellige art) fra den mark hvor de står og så ud som læ planter inden de evt skal fræses. Jeg ville blot høre om der er nogle der har erfaringer med flytning af sådanne planter og om det i det hele taget kan lade sig at gøre.. Planterne er ca 1 m høje nu (kender ikke deres alder) og jord type er den samme på markerne.. Så er der nogle der ligge inde med nogle gode råd m.m tager jeg gerne imod dem..

På forhånd Tak

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 510 point
Dato : 30-01-08 21:02

det er ret let og uproblematisk at flytte nåletræer, indtil de er en 6–8 år gamle. Til gengæld er det vigtigt, at gøre tingene planlagt og velforberedt. Jorden på modtagestedet må være gjort klar, og hullerne kan for den sags skyld godt være gravet i forvejen. Tilsvarende må træerne gøres klar: der skal stikkes rundt om roden i sådan cirka en halv meters radius fra stammen. Brug en spade og stik bladet helt i bund hver gang. Dette må gøres her i løbet af den første tøvejrsperiode, sådan at træerne kan flyttes, netop når deres knopper begynder at sprænge knopskællene. Det sker som regel midt i april.

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/1255.html

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 21:02

Ja hvis de graves op med eks en rendegraver eller lign der kan tage en ordentlig 1- 1½ kubik jord med så skal de nok klarer den især på denne årstid

Mvh Sune

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-01-08 21:05

ja 1 m høje graner kan flyttes, i september eller marts. Jeg vil foretrække først i marts- Hvis jorden ikke er frosset.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 21:05

Nåe så ka jeg bedre forstå helle troede du selv skrev så hurtig Har du egentlig selv prøvet at grave et træ op ?? sådan bare af ren og skær nysgerrighed??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-01-08 21:07

sunofisk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-01-08 21:10
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 21:18

det gælder ihvertilfælde at have så meget jord med på klumpen som muligt og at det ikke er så tørt at det falder af Taler af egen erfaring

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-08 21:37

Og hvis jorden er lidt tør og måske ved rystelser vil falde af skal du have plastic eller sækkelærred til lige at pakke om dem under flytningen

Mvh SuneDel Fish

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 31-01-08 00:25

Hej Holst Hansen. Ja, det er ganske vist - det kan sagtens lade sig gøre, bare du gør som følger: Man tager en rendegraver af passende størrelse, graver huller der hvor du vil have dem flyttet hen. Derefter tager du med rendegraveren hvert træ for sig, med rodklump og placerer i de nye huller. Som vejret er lige nu er det bare med at komme igang, for det er just ikke et job du klarer i en håndevending - men med et par friske hjælpere er det da overkommeligt. God arbejdslyst og held og lykke med det

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-01-08 12:12

Rendegraver??? - hallo, der skrives om 1m høje træer!! Fat i spaden, grav hullerne hvor de skal stå, fyld op med vand. Tag så spaden, stik rundt om træet så der kommer en pæn klump med og flyt dem over hvor de skal stå i fremtiden...

- en rendegraver vil smadre sådanne småtræer...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-01-08 12:25
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-01-08 13:07

Dette er en vittighed.......En uge efter ..Nu har jeg fjernet halvdelen....... er der nogle der vil have de andre 1000 trææer mod selv at grave dem op Rendegraver eller lign altså mindre kan gører det selvfølgelig

Mvh SunowichDel Fisk

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 31-01-08 13:36

Her taler vi ikke om en amatørrendegraverfører.....

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 31-01-08 17:08

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 31-01-08 18:07

selv tak

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 31-01-08 18:25

Og tak til alle jer andre for svarene.. Nu er det bare at tage fat..