/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Et bestemt halvåbent rør(fysik
Fra : Hoddy
Vist : 2133 gange
50 point
Dato : 30-01-08 13:20

Et bestemt halvåbent rør er 22,0 cm langt.

hvordan bestemmer jeg frekvensen f1 for 1. harmoniske resonansfrekvens i røret. (Hz med 1 decimal)

Kommentar
Fra : KONG

Dato : 30-01-08 13:54
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-01-08 14:00

indsæt tabelværdien for lydens hastighed i din lærebogsformel for resonansfrekvensen.
Og Hz med én decimal kræver vist, at du kender højden over havet og dermed lufttrykket, temperaturen samt luftfugtigheden (og hvad med diameteren på røret??)
mvh
pbp

eller sagt på en anden måde: Der blir krævet større præcision end oplysningerne rækker til !!
Ud over de allerede nævnte forbehold er rørlængden kun angivet med 3 (egentlig kun 2½) betydende cifre!

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 14:42

hvordan ser den formel ud?.. Kan ikke den i lærebogen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-08 14:58

Den simple model:

med et halvåbent rør er der knude i den ene ende og bug i den anden. Så rørets længde svarer til 1/4 bølgelængde.
med frekvensen f herts og lydhastigheden h vil bølgelængde l være l= h /f meter

indsæt 4x 22 cm = 0,88m som bølgelængde og h som din tabelværdi som lydhastighed og find frekvensen.

rørdiameter , luftfugt og de finurligheder skal du ikke bruge i den simple model.

Godkendelse af svar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 16:05

Tak for svaret transor.