/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
ASP kontra JSP
Fra : NinaBina
Vist : 642 gange
20 point
Dato : 17-02-03 16:24

Vi er ved at lave et intranet og overvejede teknikkerne ASP og JSP. Vi vil inddrage begge teknikker ved udvikling. Hvornår er det mest hensigtsmæssig at bruge ASP/JSP og hvilken sammenhæng? f.eks. ved funktionerne forum/chatrum/opret medlem/login/filhåndtering

Accepteret svar
Fra : gandalf

Modtaget 30 point
Dato : 17-02-03 16:49

Hej NinaBina

Det gode ved JSP er, at du kan køre beans direkte fra dine sider, og dermed får du en masse objekter forærende. Derudover vil du få en meget stilren kode, hvis i formår at køre javabeans.
I ASP får man ikke nær så meget forændrende men derimod kan man bruge COM objekter som kan genbruges over hele linien (samme princip som javabeans), disse er bare svære at vedligeholde med míndre man køre med COM+ komponenter.

Jeg har i min tid set meget grimt udviklede JSP/ASP kode, for det vigtigste er at man får adskilt sit præsentationslag, buisnesslag og logiklag, derefter er det ligegyldigt hvilket sprog systemet er programmeret i. Der er ingen ting i ASP som ikke kan laves i JSP og omvendt.

Der er skam ikke en gylden regel for hvad der er bedst, det kommer helt an på hvad ens holdning er, hvis det er et projekt som skal holde i mange år, ville jeg nok vælge JSP, for det er nemmere at adskille de 3 lag i java, man bliver tvunget til at lave beans hvis man vil lave noget ordentligt, og med lidt disciplin i sin kode, vil det være nemt at finde rundt i også om 1 år.

Gandalf

Godkendelse af svar
Fra : NinaBina

Dato : 17-02-03 17:22

Tak for svaret gandalf.
Hvis du har noget mere nyttig information om dette enme så skriv endelig