/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
damen i vinduesruden
Fra : willlliam
Vist : 6406 gange
300 point
Dato : 25-01-08 21:58

I 1930'erne kørte min mor som barn fra Frederiksværk til Liseleje i bil, hvor det var tradition man standsede ved et stort hvidt hus i 2 etager. I det øverset vindue var der et fotografisk aftryk af en kvinde, som sad ved vinduet i det øjeblik lynet slog ned i huset.
Er der nogen som kender historien og ved, hvor ruden er i dag???
Har nogen set ruden, som blev taget ud nogle år siden, på Hillerød museum, Helsignør museum eller andre museer???

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 25-01-08 21:59

Lokaliteten er som bekendt i Nordsjælland.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 25-01-08 22:06

Det var i Hillerød.
Forklaringen skulle være, at glas var dyre engang. Og fotografer brugte stadig meget store glasplader når de skulle lave store fortografier (i naturlig størrelse). Når glaspladerne ikke kunne bruges mere blev de solgt som vinduesglas. Det pågældende glas skulle så have været et portræt af en dame, der formodentlig var blevet "slettet" men som så med årene dukkede frem igen.
Jeg har set glasdamen mens hun stadig sad i hillerød. Man skulle vide hvad den hvide plamage skulle forestille for at kunne "genkende" det som en dame. Det med lynet er en skrøne.
Vl h
Werter

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-08 22:07

Det var i hillerød er jeg da blevet fortalt som barn men hvor det er nu ved jeg ikke
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 310 point
Dato : 25-01-08 22:25
Kommentar
Fra : torbens1

Dato : 26-01-08 00:53

For ikke at ruden skulle lide overlast, blev vinduet taget ned, og anbragt på Frederiksborg Slot for måske 30 år siden.
Problemet var bare at lyset på slottet ikke faldt på den rigtige måde, så man ikke kunne se damen.
Herefter blev vinduet igen anbragt på sin gamle plads.
Der gik ikke så længe så vr der nogle børn der kastede med sten på ruden, og den gik istykker. Derfor findes den ikke mere. Det var interessant det med fotografisk glasplade.

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 26-01-08 13:37

Tak for svaret HelleBirgitte.
Og tak til Jer andre for fine besvarelser

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-01-08 13:48

Ja som du kunne læse på mit link, gik ruden i stykker i 1980.

Måske kan du få flere oplysninger her:

Lokalhistorisk Arkiv Hillerød Kommune
Hillerød Bibliotek
Christiansgade 1
3400 Hillerød
Åbent: ti 14-19, to 11-16, 1. lø i md 10.30-14

Kontakt : Lisbet Schacht Hansen .
E-mail: lha@hillerod.dk

fundet her:
http://www.hillerod.dk/OmHilleroed/Lokalhistorie.aspx

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-01-08 13:49

selv tak -fortsat go´ jagt