/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
lettere mælkehvidt vand ???
Fra : bublebee
Vist : 2880 gange
50 point
Dato : 23-01-08 16:39

Vi har for44 dage siden puttet fisk i vores akvarie - inden da havde det stået o 1½ uge med pumpen kørende.....
Der er hældt noget i som skal binde div farlige stoffer for fiskene.
Der blev vandet også helt fint klart - vu efter ikke engang en uge bliver vandet en svag mælkehvid farve....Det er ikke helt klart - hvorfor ????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-01-08 17:04

Hvad er det i har hældt i?
Hvad er det i mener, der er farligt for fiskene?
Når det er hvidt, kan man måske tro det er noget der har frigjort kalken i bundlaget, i stedet for at bimde deverse "farlige" stoffer

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-01-08 17:12

Det er noget der hedder - Aqua Life . Der står det fjerner ammoniak og nitrit. Nedbryder biologisk ufortæret foder, holder vandet krystalklart...
såkommer vi også noget sera aquatan i ved vores ugentlige 1/4 del vandksaft. der står det binder tungmetaller....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 17:15

Altså hvis i ellers har en masse planter i og lige koger sten grus og div andre ting i putter i eller ihvertilfælde skolder tænker her på plast og lign (hvis i vil have den slags i ) og hvis fiskene lige får lov at vænne sig til vandet en dag-½dags tid i den pose de er købt i med hul i så der kan komme frisk luft ind til dem så skulle det være ok det har det da altid været med de mange akvarier jeg har haft igennem tiderne og jeg har aldrig tilsat div mærkelige ting og sager til vandet er der den rigtige ballange mellem vand og mange planter vandtemperatur og filtrering skal det kører uden iblanding

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 17:17

Ja ja og jorden er flad har man ikke problemer kan man jo skaffe sig dem hvoffor putter du alt det i har du da problemer med det ????

Mvh SuneFisk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-01-08 17:29

Jeg tror ikke fiskene tager skade af det. De har sikkert heller ikke gavn af det. Jeg ved ikke hvor tungmetaller skulle komme fra.
Der dannes en smule ammoiak når overskuddet af foder forrådner; men hvis i har planter der vokser, så forbruger de de overskydende gødningsstoffer.
Hvis i lader være med at fylde flere kemikalier i så tror jeg der kommer balance i vandet igen og det bliver klart.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-01-08 17:34

Sune skrev samtidig med mig. men du kan nok regne med at han ved noget om fisk

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-01-08 17:38

fordi vi fik at vide at disse ting skulle i, når vi den ene gang om ugen skiftede 1/4 del af vandet. Men har lidt store sten, granitskærver i bunden. og nu ville jeg så ønske jeg havde hældt noget andet i i stedet, men det er jo forsent at gøre noget ved det. Fiskene kan jo ikke tåle at vi hælder det hele ud og så bare starter op igen. Men 3 af de 4 plamter har det fint, den sidste taber lidt blade ind imellem. der er god cirkulation og ilt, g alt er skoldet inden det kom i.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-01-08 17:53

Jeg tror det orner sig. Men forretningerne vil gerne tjene penge, Jeg tror ikke du skal købe andet og hælde i.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-01-08 18:09

vi har snakket om imorgen at age 2/3 af vandet ud forsigtigt uden at rode op i skidt fra bunden, altså ved hjælp af en lille pumpe vi har. Derefter tager vi fiskene op og ned i det vand vi har pumpet op. tager alle de store granitskærver ud vi har i nu, og putter nogle af de små beregnet til de små fisk i istedet. Herefter puttes der 1/4 del nyt vand i og så restn af det vand i har taget op i igen sammen med fiskene. Så har det hele de rette omgiovelser ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-08 20:17

Citat
fordi vi fik at vide at disse ting skulle i, når vi den ene gang om ugen skiftede 1/4 del af vandet

Begge dele er knaldhamrende forkerte, og lyder igen som en af de dyrehandlere, hvor snakken går uden at de aner en skid om hvad de udtaler sig om.

For det første ødelægger du komplet mulighederne for nogensinde, at få akvariet med en ordentlig balance i, hvis du roder rundt hver uge og skifter noget af vandet.

For det andet er det slet ikke nødvendigt med alle de kemiske tilsætningsstoffer.

Jeg har haft akvarier kørende i flere år uden der blev skiftet vand......kun efterfyldt når der var fordampet lidt.

Det det hele drejer sig om, er at fiskene, som der ikke skal være for mange af i forhold til akvariets størrelse, ikke overfodres så der dannes for store mængder affaldsstoffer.......og at pumpe/filter renses regelmæssigt........jeg renser mit ca hver 3-4 uge.

Hvor stort er akvariet, hvor mange og hvilke fisk er der i, og hvor mange planter??????

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-01-08 22:21

Det er et 55 l, vi har 5 sorte mollyer, 2 perleguramier, 2 sugemaller og 8 rødglødelys.
der er 4 planter og en god ny pumpe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 23:05

Helt rigtigt dova jeg ikke uenig i et eneste ord så fortsæt du bare havde ellers dårlig samvittighed sådan bare at forlade midt i en hjælpesnak

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-08 02:48

Når vandet bliver mælkehvidt skyldes det kraftigbakterievækst, og det er næsten altid på grund af overfodring. Det er foderet som rådner. Det kan dit unyttige kemikalie ikke forhindre.
Det er kun forhandlerens omsætning, som har glæde af den slags.

Skift 1/4 vand pr uge i de nærmeste uger . Nedsæt fodermængden meget.

Du skal ikke tro at man kan få så lille et akvarie med så mange fisktil at komme i biologisk balance.

Der er nogen som holder det samme vand i årevis uden udskiftning. Det kan også gå til fisk som ikke er så kritiske med vandkvaliteten og hvis man kun fodrer svagt.

Men fisk og planter har bedst af at man suger slam op fra bunden engang imellem og erstatter vandet med frisk. Selv er jeg gåt over til regnvand,hvilket har hjulpet meget på visse uskønne algevækster.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-08 10:47

Du kan få selv små akvarier i ballance og skal ikke skifte vad normalt men er dit vand først grumset grundet forskellige tilsætningsstoffel samt overfodring er det godt nok lie at få skiftet lidt ellers er det ikke noget du skal dyrke hvis ellers de i tidligere indlæg beskrevne forhold er i orden

Mvh SunoFisken

Kommentar
Fra : hassesvensk

Dato : 24-01-08 13:18

jeg har varit aquatist sen börneben, om du har haelt i H2O som du ska?!
så aer det inget fel men har du rett sand og stene,vaexter?
tag never sand från havet og aldrig rötter från sjön
kolle og op om du steller in lerkrus tegelrör og skiffer, de måst vare giftfria.
al kalksten er ikke av intresse.
har någon av dine fisker fastnat i någon behållare,et rör eller dyligt då kan den göre ditt vand mjölkigt og giftigt, ty den fisk er död!

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 27-01-08 20:14

Tak for svaret transor. Det var vidst lige det der var problemet.

Vi endte med at tage en stor 10 l spand, koge den igennem og så tage vand fra akvariet, si det gennem et viskestykke og fylde spanden op. Fange fiskene og putte dem deri, tage 2/3 af vandet op i en anden beholder, også siet og så tømme resten ud sammen med stenene. Så gjorde vi hurtigt akvariet rent, skyllet i akvarie vand lige hurtigt på siderne, satte det tilbage på plads, fyldte de ny indkøbte kogte akvarie sten i. hældte vand tilbage, igen siet igennem og satte planter og andet tilbage i. Så satte vi fiskene i og lod det hele køre med pumpe og det hele. Nu har vi det flotteste og klareste vand overhovedet.:)

Kommentar
Fra : caesar1

Dato : 09-02-08 16:11

en ting man skal være opmærksom på når der er nogen der skifter vand er at det skal være koldt vand der kommer i igen
Har selv prøvet at bruge lunken eller varmt vand og det giver mælkehvidt vand med det samme
mvh
johnny