/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Tyrkiet,- kender du beregning
Fra : Gucci1704
Vist : 804 gange
50 point
Dato : 23-01-08 09:35

Hejsa.
Vi skal en tur til Tyrkiet i september.
Men...kan ikke helt genkende de kurser, som er der nu, i forhold til sidst vi var dernede,- som er 14 år siden.... Kan det passe at : deres mønt og seddel-enheder idag koster mere end den danske krone ? Har kikket på tekst-tv, og når frem til, at skal vi have 100 lira, skal vi af med 420kr , i runde tal,- altså en beregning som var det den tyske mark. Da vi var dernede sidst skulle vi DIVIDERE deres priser m 5 ell 6 for at nå en dansk krone. Altså totalt bagvendt idag ?
Er løbet på ordet "pjastra" i omtale af deres "penge". Hvad er pjastra ?

Hejsa

Gucci

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 23-01-08 09:42

Før var deres valuta i millioner, nu har de simpelthen strøget de 6 nuller.
http://sunsearch.info/tyrkiet/alanya/guide/ytl-den-nye-tyrkiske-re/ Her er også forklaringen på "pjaster" som det rettelig hedder

Accepteret svar
Fra : Peder99

Modtaget 60 point
Dato : 23-01-08 09:45

Hej

Det er korrekt hvad du siger se evt. valutakurser.dk her kan du sammenligen flere lande og dermed sikre dig at du ikke tager fejl:

Strobritanien (Pund): 100 = 1.003,27 DKR
Tyrkiet (Ny lira): 100 = 419,6700 DKR

Hvis du åbner graf for tyrkiets valuta kan du se at den omkring 2002 har været oppe på 650 DKR det vil sige en del højere! Det må altså være mange år siden den har været mindre end den danske

mvh
Peder

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-01-08 09:47

Tyrkiet skiftede valuta for et par år siden.
For 100 dkk får du ca 23 nye lira (afhængig af dagskurs og vekselgebye).

Kan ikke lige huske hvad 1/100 lira hedder, men det kunne godt være pjastre.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 23-01-08 09:54

Deres "småpenge" hedder kurus på tyrkisk, pjaster er vist den danske betegnelse.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-01-08 10:00

Denne side er ganske god til at regne med kurser

http://www.valutakurser.dk/

Og som ikke så mange ved er google også en fortrinlig omregner bare skriv tal i søgelinien og vupti så er det en regne-omregningsmaskine og til anden valuta osv

Mvh SunoFisk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-08 11:47

Til tyrkiet skal du ikke regne med stabile kurser.
Vent med at veksle til sidste øjeblik, og medbring reserver i euro eller amerikanske dollar, som er billige for tiden.
Du kan formentlig mange steder handle med euro. Og priser ( på alt) er jo noget man skal huske at forhandle.

Godkendelse af svar
Fra : Gucci1704

Dato : 03-02-08 10:06

Tak for svaret Peder99.

Kommentar
Fra : eseses

Dato : 15-03-08 20:50

1 kr. er ca. 0,25 ny Tyrkisk Lira afhængig af kursen (det kan godt svinge en lille smule )

så du skal ca. af med 4 kr. for en hel Tyrkisk lira.

før Tyrkiet skiftede valuta kostede 1. mio. Tyrkisk Lira ca. 4 - 5 kr. Du vil stadig have den samme købe kraft, der er blevet fjernet (6) 0`er. andet er der ikke sket.