/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
æ, ø og å i DOS (Vista)
Fra : Webtytte
Vist : 6314 gange
110 point
Dato : 17-01-08 18:24

Jeg kører et DOS-baseret ordresystem kaldet DSI-System (det er oldnordisk, men skal ikke udskiftes foreløbig). Jeg har netop installeret en ny maskine med Vista og når jeg bruger DSI på den, kan jeg ikke skrive æ, ø og å.

Jeg har prøvet:
- At sætte samtlige sprog og tastaturindstillinger til dansk
- CHCP er 850 (har også prøvet 865) som standard, både når jeg bruger kommandoen i DOS og når jeg kigger i registreringsdatabasen
- at indsætte "mode con codepage=850" i "C:\Windows\system32\autoexec.nt", men Vista vil ikke lade mig gemme i den mappe selvom jeg er administrator (jeg er ny i Vista-verdenen)

Noget mærkeligt..
- Hvis jeg åbner en prompt med "cmd.exe", kan jeg godt skrive æ, ø og å i prompten, men ikke hvis jeg åbner DSI via prompten
- Hvis jeg åbner en prompt med "command.com" kan jeg ikke skrive æ, ø og å i prompten.

Google har ikke været til meget hjælp heller - Jeg er lost, hjælp :)

Webtytte

Kommentar
Fra : Webtytte

Dato : 17-01-08 18:31

Lige en ting vedr. -->
"- at indsætte "mode con codepage=850" i "C:\Windows\system32\autoexec.nt", men Vista vil ikke lade mig gemme i den mappe selvom jeg er administrator (jeg er ny i Vista-verdenen)"
- Som alternativ kopierede jeg autoexec.nt til en temp folder, hvir jeg indsatte "mode con codepage=850" og gemte den. Og tilpassede linket i min DSI-genvej (Egenskaber > Program > Avanceret... > "Autoexec-filnavn"). Det virkede heller ikke.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-01-08 20:19

Løsningen kan være at installere Virtual pc gratis fra Microsoft på sin Vista maskine.
Så kan du have alle de XP´er, Linuxer m.m.m. kørende som du orker, som virtuelle computere.

Husk dog lige at hælde lidt mere ram i pcen.

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-01-08 20:23

Glemte lige:

Med Virtual PC, kan du jo få din Vista maskine til at være en DOS maskine, eller win 95 eller win98
eller hvad du vil have den til at opføre sig som, med et enkelt klik.

MVH

Kommentar
Fra : Webtytte

Dato : 18-01-08 00:39

Virtualpc er ikke en løsning i det her tilfælde. æ, ø og å virker når DSI kører på en XP, det må være muligt at få det til at virke på Vista.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-01-08 02:31

Hvis du ser her: http://www.asciitable.com/
så mener jeg og huske at i dos kunne man skrive ÆØÅ med "Alt"+ det tal æøå er i tabellen.Prøv.
alimak
PS.Det er mulig det er "Ctrl" eller "Alt Gr" du skal holde nede + tallet.Jeg husker ikke 100%.
alimak

Kommentar
Fra : Webtytte

Dato : 18-01-08 13:03

Alimak> Tak for dit svar, men det holder ikke i længden :( DSI-systemet er et ordresystem, som der dagligt skal indtastes meget i - det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis man skal bruge ASCII-koder hver gang man skal skrive æ, ø og å.

Hvis jeg vidste hvordan man tilføjer point, så ville jeg smide 300 oven i hatten på det her spørgsmål.

Kommentar
Fra : Webtytte

Dato : 18-01-08 14:04
Kommentar
Fra : Webtytte

Dato : 18-01-08 17:05

Hehe, jeg løste det selv - linket virkede. Hvad gør man så? Jeg kan jo ikke give mig selv point!

Annuller spørgsmålet
Fra : Webtytte

Dato : 18-01-08 17:09

Jeg har selv fundet et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål.

Svaret er kopieret fra dette link: http://windowshelp.microsoft.com/communities/newsgroups/en-us/default.mspx?dg=microsoft.public.windows.vista.general&mid=3ac9ad33-5ed9-4240-9775-24613ca004c7&sloc=en-us

Løsning:
Vista itself has far better multilingual abilities than earlier versions of
Windows. But for compatibility, the NTVDM ("NT Virtual DOS Machine") in
Vista behaves just like the DOS of old ... in other words, it has poor
multilingual abilities! But, you can configure the NTVDM to run a Danish
codepage just like you did on a "real" MS-DOS PC, back in 1992.

First, test that KB16 runs okay, by entering the command:

C:\Windows\System32\KB16 DK,850,C:\Windows\System32\KEYBOARD.SYS

... to enable a Danish keyboard. KB16 should return to a command prompt,
with no messages (error, or otherwise). The Danish keyboard will remain
active until you close the DOS prompt.

On Windows NT (including 2000, XP and Vista) a DOS application takes its
startup environment from the files C:\Windows\System32\Config.NT and
C:\Windows\System32\Autoexec.NT. So to activate a code page for a DOS app,
add the Danish code page commands to C:\Windows\System32\CONFIG.NT and
C:\Windows\System32\AUTOEXEC.NT, the same as you would to C:\CONFIG.SYS and
C:\AUTOEXEC.BAT on a DOS machine.

In CONFIG.NT add to the end of the file:

COUNTRY=045,850,C:\Windows\System32\COUNTRY.SYS

In AUTOEXEC.NT add to the end of the file:

C:\Windows\System32\KB16 DK,850,C:\Windows\System32\KEYBOARD.SYS

Now to test, open a Command Prompt.
Then run the command "command.com". This will start an instance of the
MS-DOS Command processor.
Run the command "edit", to start the DOS editor.
Try typing in a few words in Edit, to see if the new Danish keyboard is in
effect.

If it doesn't work in Edit, then review the above steps carefully.

If it works in Edit, but doesn't work in your old DOS application, then your
app is not taking its code page info from DOS. It may be storing it in a
config file, or the like.

If it works in your application - hey, problem solved!