/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Ledighed og pension...
Fra : Gucci1704
Vist : 1102 gange
50 point
Dato : 16-01-08 08:10

Hej.
Jeg er deltidsansat på min arbejdsplads, hvor jeg er glad for at være, men...
Har hørt reglerne siger at man kun max må være deltidsansat 1 år, når man får suppleret op fra fagforening. Men har også hørt med et halvt øre,- bemærk kun et halvt øre,- at ryger man ud af systemet, fordi fagforening stopper deres supplering, så skulle det betyde at man starter på et nul-punkt igen mht pension,- og så først kan gå senere af ? Eller mister rettigheder ? og opsparede penge til pension ? Kan det passe ?
Fatter iøvrigt ikke den klap-jagt der nu er gået ind på deltids-ansatte. Der er da 1000vis af firmaer, der ikke kan undvære dem ? Tror ikke mange firmaer lige pludselig laver disse stillinger om til fuldtid... Hvem ska så besætte dem ?, hvis ingen må have deltids-arbejde ?

Ha en go dag.

Gucci

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-01-08 08:14
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-01-08 08:28

ta´ en snak med din fagforening, det er vel det, de er der for

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-08 09:03

Ja, det er rigtigt at du kun kan få supplerende dagpenge i 52 uger indenfor 70 uger..

Citat
hvis ingen må have deltids-arbejde ?

Det er jo ikke det der er problemet, for selvfølgelig kan man være deltidsansat, hvis arbejdsgiver og medarbejder ønsker det, problemet er jo at du får supplerende dagpenge. Hvis en arbejdsgiver "kun" vil udbetale for deltidsansættelse, og du så får suppleret, burde arbejdsgiveren efter et år ansætte dig på fuld tid

Resten kan jeg desværre ikke svarer dig på

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-08 12:02

Citat
Ja, det er rigtigt at du kun kan få supplerende dagpenge i 52 uger indenfor 70 uger

Ja, og den regel vil man også have afskaffet

Det handler et eller andet sted om at der menes, at såfremt folk ikke er syge eller delvist uarbejdsdygtige, så er der ingen grund til kun at arbejde deltids og så score penge, som om man arbejdede fuldtids.

Hvis folk kun vil arbejde halvdags, skal de til at erfare, at så skal man også kun oppebære halvdagsindtægt.....

Det er et udslag af, at der mangler arbejdskraft her i landet.

M.h.t. pensioner o.s.v. som du omtaler, tror jeg ikke rigtigt nogen ved endnu hvordan slutresultatet bliver.

Men ikke kun det område bliver der skåret på.

Fleksjob og førtidspension er også snart en saga blot........for dem der kan lidt mere end bare trække vejret..............hellere bruge milliarder af penge på at få syge mennesker presset i fuldtidsarbejde, end koste millioner på at give dem deres pension.

Hurra for velfærdsDanmark

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-01-08 23:37

Gucci1704 skrev
Citat
fagforening stopper deres supplering,

Hvis de har bildt dig ind at de betaler de supplerende dagpenge, så er de vist for dårlige til at informere. Skift dem ud eller drrop dem blot.

HelleBirgitte skrev
Citat
ta´ en snak med din fagforening, det er vel det, de er der for

Hvis man bare har brug for nogen at snakke med, ku man osse vælge Nicolaitjenesten (Trist, ensom bange?)

Jeg vil foreslå at man holder sig til a-kassen når der skal snakkes arbejdsløshedsdagpenge.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-08 08:41

Arbejdsløs og efterløn
Som arbejdsløs har du ret til dagpenge i fire år. Derefter mister du retten til dagpenge og mister derfor også retten til efterløn.

Der er dog visse undtagelser i reglerne om efterløn:

Hvis du er fyldt 54 år senest den 31. december 2006 og er fyldt 55 år, når retten til dagpenge udløber, kan du få forlænget dagpengeretten, til du bliver 60 år på betingelse af, at du har ret til efterløn som 60-årig.
Dvs. at du skal opfylde de andre betingelser for at modtage efterløn. Du kan altså få dagpenge, indtil du er 60 år og derefter gå over på efterløn.
Hvis du mister retten til dagpenge, når du er mellem 50 og 54 år, kan dagpengeretten ikke forlænges, men selv om du ikke længere har ret til dagpenge, kan du alligevel gå på efterløn, når du når efterlønsalderen, hvis du fortsætter med at betale dit efterlønsbidrag.

Hvis du ikke bruger din ret til efterløn
Venter du med at gå på efterløn til mindst to år efter, at du har modtaget efterlønsbeviset, og har du samtidig haft arbejde, får du mere i efterløn, mindre modregning i pensionen og mulighed for at optjene en skattefri præmie.

For at få ret til disse fordele skal du have arbejdet i 3.120 timer som fuldtidsforsikret og 2.496 timer som deltidsforsikret.

Efterlønnens størrelse
Du kan normalt højst få 91 pct. af højeste dagpengesats. Det vil sige 622 kr. om dagen eller 3.110 kr. om ugen (2007).

Venter du over to år med at gå på efterløn, efter at du har fået efterlønsbeviset, får du højeste dagpengesats, der er på 3.415 kr. om ugen for fuldtidsforsikrede og 2.275 kr. (2007) for deltidsforsikrede.

Får du overgangsydelse, når du går på efterløn, får du 82 pct. af højeste dagpengesats.

Hvis du har en pensionsopsparing, trækkes en vis del fra efterlønnen.

Skattefri præmie
For hver gang du har arbejdet 481 timer, kan du opnå en skattefri præmie på 10.655 kr. (2007). Timerne svarer til 37-timers arbejde om ugen i et kvartal.

Du kan højst optjene 12 skattefrie præmier - dvs. i alt højst 127.860 kr. (2007) for fuldtidsforsikrede og 85.176 kr. (2007) for deltidsforsikrede og personer, der ikke opfylder betingelserne som fuldtidsforsikret.

Præmien udbetales af a-kassen som et engangsbeløb, når du fylder 65 år. Du kan dog ikke få udbetalt præmien, hvis du tidligere har fået efterlønsbidraget tilbage.

Tilmelding
Du er automatisk med i den nye efterlønsordning, hvis du er medlem af en a-kasse og ikke selv har meldt dig ud af ordningen. Beløbet bliver opkrævet sammen med kontingentet til a-kassen.

Delpension og efterløn
Delpension er en mulighed for lønmodtagere og selvstændige på mellem 60 og 65 år, der ikke opfylder betingelserne for at gå på efterløn.

Hvis du er medlem af en a-kasse - og i øvrigt opfylder betingelserne for at få efterløn - har du ret til at overgå til efterløn, hvis delpensionen bortfalder. Hvis du opfylder betingelserne for fuldtidsefterløn, inden du overgår til delpension, har du ret til efterløn som fuldtidsforsikret.

Hvis du er fyldt 60 år før den 1. juli 1999, bruger du af perioden med efterløn på trin 1, når du får delpension. Personer, der er fyldt 60 den 1. juli 1999 eller senere, får efterløn med samme sats i hele perioden med efterløn.

Klagemuligheder
Hvis du vil klage over din a-kasses afgørelse om efterløn, skal det ske inden fire uger efter, at du har modtaget afgørelsen. Giver a-kassen dig ikke medhold i klagen, sender de den automatisk videre til Arbejdsdirektoratet.

Hvis du ønsker at klage over Arbejdsdirektoratets afgørelse, skal du klage inden fire uger efter modtagelsen til Arbejdsmarkedets Ankenævn. Du skal først sende klagen til direktoratet, som sender den videre.

Ankenævnet er den øverste klageinstans.

Arbejdsdirektoratet
Arbejdsmarkedets Ankenævn

Flere oplysninger
Få flere oplysninger i dit lokale jobcenter eller i Arbejdsdirektoratet. Du kan også læse Beskæftigelsesministeriets temaside om efterløn eller Arbejdsdirektoratets pjece 'Om at få fleksibel efterløn'.

Se Beskæftigelsesministeriets temaside om efterløn (nyt vindue)
Læs pjecen: 'Om at få fleksibel efterløn' (nyt vindue)

herfra http://borger.dk/forside/arbejde-og-erhverv/efterloen/regler-for-efterloen

Godkendelse af svar
Fra : Gucci1704

Dato : 03-02-08 10:09

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-08 12:23

Selv tak