/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Forsøg med ekspressokaffekande
Fra : Malfoy
Vist : 645 gange
75 point
Dato : 12-01-08 21:23

Hej,
Jeg sidder og er igang med at lave en fysikrapport. Jeg er kommet til et spørgsmål, hvor jeg bliver spurgt om "hvordan sikkerhedsventilen i ekspressokaffekanden virker". Jeg kan ikke rigtig finde ud af det og vil derfor høre om der er nogle der kunne hjælpe mig med dette spørgsmål?

På forhånd mange tak,
Malfoy

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 21:27

En kugle og en feder når trykket stiger højere ebd federens kraft lukkes tryk af
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 21:29

End sku der stå Jeg er også igang med et forsøg om det er muæligt at svarer hurtigere end end en anden bruger herinde derfor en fejl

Mvh SunoFisken

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 21:32

Husk nu at man blir mest populær hvis man ikke annuler eller lader sp.stå åbne u no ikke nødvendigvis til mig altså

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-01-08 21:36

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 17
- Annullerede 5
- Slettede 0
Ialt 23

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 85 point
Dato : 12-01-08 21:46

Som Sunowich også siger.

Bryggevandet varmes kraftigt op og dermed udvider det sig så der bliver et stort tryk i beholderen. Som modtryk sidder der en ventil som holdes lukket af en fjeder.
Bliver trykket for højt giver fjederen efter og slipper noget af trykket ud indtil fjederen er stærk nok til at holde lukket igen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 22:39

Godt Eyvind ku næsten ikke få det forklaret

SunoFisk

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 12-01-08 22:46

Sunowich: Jeg har da ikke lodet nogle spørgsmål stå åben?

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 12-01-08 22:48

Er der nogle der kan fortælle mig, hvordan det kan være, at ekspressokaffekanden ikke koger tør?

Malfoy

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 22:59

altså så længe der er vand på koger den jo ikke tør .Men nu må vi lie hører er den til kogeplade el /gas eller en med ledning Hvis det første koger den tør på et tidspungt Hvis det er med ledning er der en sikring der slå strøm fra inden den brænder sammen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 23:02
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 23:04
Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 12-01-08 23:04
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 23:09

Øhh hvor står lie at den ikke kan koge tør ??????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-08 23:13

Kun et gæt... men vandet er neders i kanden, dampene stiger til vejrs når vandet koger... men kan dampene komme ud?? hvis ikke, er det vel derfor den ikke kan koge tør?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 23:23

Hej igen norsted hvis du læser hans link så står der jo at vandet stiger op i den øverste del så må den nederste vel blive tom I mit link står der en advarsel om at der kan sætte sig kalk i overtryksventilen( hvor overtryksdampen skal kunne komme ud) så den ligefrem ka exploderer såe ja jeg ved sku ikke Kan du ikke huske de der glaskolber der var fremme da vi var børn der steg vandet jo også op i den øverste kolbe og blev blandet med kaffe stod der et stykke tid og en bimetalfederventil lod så kaffen rende tilbage igen så der var jo noget i bunden så den ikke kogte helt tør altså så længe der var noget kaffe tilbage

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 23:26

og forresten når det var kogt op i den øverste så slukkede man for varmekilden men ved godt det ikke helt kan sammenlignes da der jo var helt åbent i toppen og ikke noget med trykkogefunktion og sikkerhedsventil

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 12-01-08 23:27

OKay tak for hjælpen alle sammen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-08 23:27

jow jow, sådan en bryggedims,kan jeg godt huske, men vi havde den ikke selv, så hvordan den præcist fungerede ved jeg ikke..

Men bliver den nederste halvdel helt tørlagt, når dampene stiger op, er der ikke altid lidt tilbage?

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 12-01-08 23:27

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 23:40

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-08 12:45

Som alle andre kaffemaskiner sidder der en føler som mærkr om der er vand...........ellers slukker den.