/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Skattefri Pensions Præmie
Fra : svendgiversen
Vist : 2378 gange
251 point
Dato : 05-01-08 09:55

Jeg fylder 65 år medio marts og stopper med at arbejde første April.

Selv om jeg arbejder i et større firma med flextidsordning og daglige indstemplinger,
skal jeg indsende de tre års lønsedler, som jeg heldigvis har gemt; er det virkelig nødvendigt?

Jeg er på nedsat tid, 32 timer i stedet for 37 timer om ugen, men det skulle være tilstrækkeligt
for ar få den skattefri præmie i de normale 11 første kvartaler...
Men hvad med det sidste kvartal, som lige er begyndt??

Hvor mange arbejdstimer er det man skal præstere pr. Kvartal?
Og er det nok at sende de sidste 3 lønsedler??
Eller skal jeg kunne dokumentere de enkelte arbejdstimer???

Der er jo Påske sidst i Marts, jeg skal et par gange køre min kone på hospitalet,
og så har jeg 5-6 feriedage tilbage...

Hvad med min ferie optjent i år, ferieåret begynder jo først til maj???

På forhånd tak, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-01-08 10:19

Mon ikke din fagforening eller a-kasse kan være dig behjælpelig

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-08 14:00

Selvfølgelig refi, men hvis jeg nu vil sætte mig lidt ind i tingene selv, først...
Ikke den slags svar jeg har brug for.

Og der er vist noget jeg har misforstået?

Jeg fandt nu på nettet flere steder hvor der omtales skattefri puljer a 481 timer.
Så nu skal jeg have regnestykket til at gå op: Mine arbejdstimer i de 3 år / 481 og en lille plus rest.
Det ville jo være ærgeligt at gå glip af et puljebeløb på ca 11000 kr hvis der mangler nogle få timer.

Nu er det mere periodeafgrænsningerne, jeg er i tvivl om?
Jeg blev 62 år den 9. marts 2005; hvornår mon jeg skal begynde at summere timer?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-08 15:37

Min nabo, der er et par måneder ældre end jeg, og altså ca. i samme båd, siger
at det er fra den pågældende fødselsdato jeg skal regne.

De 481 timer er heltids kvartals beskæftigelse: 52 uger a 37 timer = 1924 timer / 4 kvartaler.
I tre år med heltids beskæftigelse 156 uger a 37 timer = 5772 timer = 12 puljer a 481 timer

Når jeg arbejder 3 år = 156 uger med 32 timer pr uge = 4992 timer
kan jeg selvfølgelig ikke nå 12 puljer a 481 timer lig de 5772 timer fuld beskæftigelse.
Heller ikke 11 puljer a 481 timer lig = 5291 timer
Men sikkert 10 puljer a 481 timer = 4810 timer

Når jeg kun kan nå at optjene 10 puljer, er der tilsyneladende ikke større risiko for en negativ rest,
og jeg kan vist endda holde op med at arbejde før påskeferien?

Hvis ellers mit flex regnskab tillader det; er der noget jeg har overset?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-01-08 16:08

Jeg mangler stadig oplysninger om min ferie optjent i år, ferieåret begynder jo først til maj...
Mon jeg kan få udbetalt ferie? Eller kan jeg glemme alt om ferie godtgørelse i 2008??
Jeg har jo snart forhåbentlig lang ferie...

Og er der nogen der kan bekræfte, at man regner eksakt fra 62 års til 65 års fødsels dato?
Eksempelvis at Påsken i år, der jo falder efter jeg er fyldt de 65 år, er uinterressant i forbindelse
med min skattefrie pensions præmie...Svend

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 251 point
Dato : 05-01-08 16:51

Her er lidt om feriepenge..... Resten kan jeg ikke hjælpe dig med

Fakta om udbetaling af feriepenge og efterløn.
Opdateret 22.3.2006

Første januar 2004 kom der nye ferieregler.
Er man fratrådt sin stilling f.eks. for at gå på efterløn inden ferieåret er slut, kan uhævede feriepenge udbetales efter ferieårets slutning. Dette fremgår af ferielovens § 34 b stk. 2. Der er ikke lovhjemmel til at foretage fradrag i efterlønnen for uhævede feriepenge. Heller ikke hjemmel til at trække i fleksydelsen, for de, der har været i fleksjob.

(Er man derimod på understøttelse, børnepasningsorlov eller kontanthjælp er der ikke denne mulighed. For disse personer skal der ske modregning i deres ydelse).

I bekendtgørelsen om fleksibel efterløn er det fastsat, at der skal ske fradrag for ferie med feriegodtgørelse, når ferien afholdes. Der trækkes i efterlønnen for det antal dage, man holder ferie. Men er man på efterløn er man ikke tvunget til at holde ferie. Feriegodtgørelsen kan således gemmes til ferieårets slutning og udbetales som ”uhævede feriepenge”. I dette tilfælde er der ikke hjemmel til at foretage fradrag i efterlønnen.

Uhævede feriepenge kan søges udbetalt ved udfyldelse af en blanket, der kan hentes på Arbejdsdirektoratets hjemmeside www.adir.dk mellem maj og september.
Når ferieåret er gået, skal man sende blanketten ”Ansøgning om uhævede feriepenge” senest d. 30. september til den, der skal udbetale feriepengene, d.v.s. Feriekonto, arbejdsgiveren eller Feriekortadministrator.
Man kan kun søge om udbetaling af uhævede feriepenge fra 1. maj til 30. september.
Feriepengene fortabes, hvis man ikke har anmodet skriftligt om udbetalingen senest 30. september efter ferieårets udløb.

Arbejdsdirektoratet har netop udsendt et nyhedsbrev, hvor de oplyser følgende:

Hvis planlagt ferie er påbegyndt kan den ikke annuleres eller afbrydes .
Men er ferien kun planlagt kan den annuleres frem til det tidspunkt, hvor ferien påbegyndes.
Hvis feriepengene er udbetalt, og ferien ikke er påbegyndt, skal feriepengene straks betales tilbage til den, der har udbetalt dem, fx FerieKonto eller arbejdsgiver.

Det betyder, at har man feriepenge til gode optjent i 2004, kan man stadig nå at undlade at afholde ferien og dermed få mulighed for at søge dem udbetalt som ”uhævede feriepenge”. Men har man allerede ’påbegyndt’ eller ’afholdt ferien’, er der ikke på nuværende tidspunkt mulighed for at få godtgjort den efterløn, der er blevet trukket.

Nyhedsbrevet kan ses i sin fulde ordlyd på Arbejdsdirektoratets hjemmeside: www.adir.dk under ”Nyheder” 20.3.2006 Nr. 2

herfra http://198.64.136.117/_bin/2DCDE95E-DE8B-40B4-9AC4-BE1E0D5D9D3A.doc

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-08 20:52

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-08 21:35

Selv tak, det var desværre ikke meget jeg kunne bidrage med

Glæd dig over at du snart går på pension, og sikken dejlig årstid.

Hvor er det dog irriterende at vi ikke får mails fra kandu