/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Ingen Nytårstaler
Fra : Nik_
Vist : 1147 gange
40 point
Dato : 02-01-08 00:12

Hvorfor holdte statsministeren i hhv. 1968, 1972, 1975 og 1984 ikke nytårstale?

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 02-01-08 00:24

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<Han var vel på vinterferie, eller også havde han ikke noget at sige. Mvh B&S

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-01-08 00:45

Hvor har du fra at dette skulle være tilfældet ?

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 02-01-08 01:29
Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 40 point
Dato : 02-01-08 03:25

Det rigtige svar er, at der i de fire år, du nævner, var valgkamp den 31. december. Statsministeren havde i alle tilfælde udskrevet valget i december. Deri ligger rent statsretligt, at den afgående statsminister kun fungerer lige akkurat så meget, som det er nødvendigt for at passe de daglige forretninger. Han kanm derfor heller ikke bruge sin stilling til at træde frem i medierne som hele Danmarks statsminister, - han er jo i realiteten på vej ud og hans folketingsmandat er ophørt, da valget blev udskrevet. Folketingsvalgene var den 23. januar 1968 (valg udskrevet af J. O. Krag, han blev afløst af Hilmar Baunsgaards VKR-regering), 9. januar 1975 (Poul Hartling udskrev valget, blev afløst i januar af Anker Jørgensen), 10. januar (valget blev udskrevet af Poul Schlüter, der også dannede regering efter valget). I 1972 varforklaringen en anden. Krag var trådt tilbage som statsminister dagen efter EU-afstemningen i oktober, og Anker Jørgensen var udnævnt til ny statsminister samme dag, dvs. d. 5. oktober 1972. Det var en meget turbulent periode, Anker Jørgensen var i modvind fra starten, også i sin egen folketingsgruppe, - og Mogens Glistrups Fremskridtsparti og Erhard Jacobsens Centrumdemokrater drønede ind i Folketinget med meget store mandattal ved valget i december 1973. Jeg har ikke kunnet finde noget konkret om dette - men jeg vil mene - ud fra at jeg selv var ret tæt på nogle af begivenhederne dengang - at Anker Jørgensen selv har valgt ikke at holde nytårstale, fordi det ville være for kontroversielt, han følte sig ikke sikker i sadlen endnu. Men han kan også have været syg, det var før vi fik influennzavaccinationer! En tredje mulighed kan have været arbejdsnedlæggelse i Danmarks Radio, dem var der nogle af dengang. Jeg tror, et af mit svar her er rigtigt, ,men hvis du har brug for at være helt sikker (hvis du skal bruge det til en afhandling el. lign.) , skal du skaffe dig adgang til de trykte medier fra dengang, f. eks. på Landsarkivet i Århius, hvor læsning af en af hovedaviserne fra dengang sikkert vil give dig den helt vidnefaste forklaring.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-01-08 10:20

Forklaringen på den manglede nytårstale i 1972 kan også have været Kong Frederiks sygdom og død d. 14. januar. Kongen var alvorligt syg omkring jul 1971, og hele nationen var bekymret. Kong Frederik holdt ikke nogen nytårstale den 31. december 1971, - han lå på hospitalet. Jeg tror bestemt, det var af den grund, statsministeren hheller ikke holdt nytårstale. Jeg har forøvrigt skrevet en fejl i det forrige indlæg. For det var J O Krag, der var statsminister d. 1. januar 1972. Det var først et år senere, at Anker Jørgensen var kommet til, nemlig efter EU-folkeafstemningen d. 5. oktober 1972.
Hermed mener jeg, at sagen er fuldt opklaret. Det var et helt naturligt hensynb af regeringen at vise, at Krag afstod fra at holde tale, når kongen var forhindret. Men man skal også huske, at tiden var en anden. Politikerne dominerede ikke hele mediebilledet på samme måde som i dag. I dag ville statsministeren ganske givet have holdt tale, selv om dronningen var syg og forhiundret. Han ville så have talt pænt om dronningen, blandt andet. Men dengang viste man mere pli i samfundet, det gjaldt også politikerne. Og Krag var en meget fintfølende, nærmest følsom person, som nok kunne være brutal på det politiske plan, men som menneskeligt set var en meget kompliceret og fintfølende person.

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 02-01-08 16:01

Tak for svaret Oldboston.