/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Tigerbarber
Fra : Fnukkii
Vist : 2269 gange
50 point
Dato : 31-12-07 15:07

Hej derude..

Vi har lige fået 10 tigerbarber.. de går i vores 112 liter akvarie sammen med 2 scalarer, maller og en kampfisk..

v fik afvide af dyrehandleren at de godt kunne gå sammen med scalarer, men da vi kom hjem, så læste jeg på nettet at de ville bide scalarerne i halen.. i starten var scalarerne efter de nye fisk, men i dag ser det ud til at de er faldet til alle sammen.. mine spørgsmål:

er det rigtig at de ikke kan gå sammen?

ville gerne vide noget om tigerbarber.. alder? størrelse? mad? Adfærd? o.s.v?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 31-12-07 15:32

Tigerbarber er sædvanligvis nogen ret livlige fisk og lidt agressive i deres fremfærd....og kan være for stressende for eks. scalarer.

De farer rundt i samlet flok og "leger"

Det er en stimefisk, hvor man som minimum bør have ca 10 og de kan blive op til 7 cm lange, sjældent dog mere end 5 sm..

De er næsten altædende.

Tidligere hed de sumatrabarber (hedder de stadig i udlandet)

Kommentar
Fra : oldfux

Dato : 01-01-08 14:13

Hej Fnukkii !
dova har ret, men jeg vil godt komme med suplerende bemærkninger. Dyrehandleren har også ret de kan sagtens gå sammen med scalarer. De æder dem bare. Så længe de er mindst 10 som dova skriver og for rigeligt med LEVENDE foder. Når de bliver gamle og især enlige hanner æder de alt hvad der bevæger sig. Du skal foriøvrigt heller regne med yngel af scalarer, de elsker kaviar. Jeg vil osse lige sige hvad jeg syntes om dit fiskehold selvom det ikke falder i god jord. Kampfisk og Scalarer og Barber i samme bajle hmm ! Jeg har haft akvariefisk i 66 år, haft engroshandel, men nu er det bare en hobby som jeg nyder mit otium med. Til sidst vil jeg lige spørge om det er
" Tigerbarber" Barbus tertrazona tetrazona tidl sumatrabarbe (ova) man han nemlig osse få en tigerstribet Barbus pentazona hexazona, Barbus pentazona pentazona Hvorfor nu pludselig latin. Det vil du opdage hvis du oplysninger i udenlandsk litteratur Der aner man ikke hvad en tigerbarbe er. De to sidsnævnte er ikke agressive som Sumatranus

Kommentar
Fra : Bewiched

Dato : 01-01-08 18:48

112L til scalarer?
- scalarer skal have min 200L: http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=6

tigerbarber med kampfisk???
- kampfisk = dårlige svømmere, tigerbarber elsker finner = guf guf kampfisk (OG scalare): http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=14

Igen en dyrehandler, der viser branchens mangel på etik - alt er cool cash
- skrot den dyrehandler og søg noget kvalificeret hjælp til bestand

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 31-01-08 23:45

Tak for svaret dova.