/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Odalisk skønhed
Fra : Malfoy
Vist : 7952 gange
89 point
Dato : 24-12-07 20:37

Hej!
Er der nogle der kan hjælpe mig med at forstå dette digt:

STORBY I MÅNENAT:

I HUSES SLUGTER SIDDER MÆND MED BLODIGE HJÆRNER
BØJET OVER BØRNS LIG
PAR SLYNGER SIG AFSINDIGT SAMMEN (BLOD RANKER SVEDIGE LAGNER)
BLINDE KVINDER TASTER TØMTE BRYSTER/GOLDT SKØD

I DØDE GADER
SKRASLER BLINDE KARRER
SOM SMUDSIGE SKRIG
SKURK SKJULER HALVNØGENT KVINDELIGI KLOAK
SKØGE VANDRER HVILELØS
ØJNE TIGRER BAG LIGSORT SLØR
LÆBER BLØDER (FLYDENDE UDOVER PEST-SVAMPEDE SKULDRE)

JEG / SELVMORDER KASTER MIG UD FRA STILLADS

TÅRN STYRTER SIG OVER GADE
HUSRÆKKE ILER SOM JAGET I RÆDSEL
PLADS LIGGER STIVNET
BY BLIR FATTIGT FURET ANSIGT
GRØNLIGT BRÆNDER ØJENHULER
BLIND

PÅ HIMLEN HARPER SYVSTJERNE.

På forhånd mange tak,
Malfoy

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-12-07 21:07

Måske at forfatteren til dette stykke nyskabende, øjenåbnende og sansepirrende poesi, bare skulle nøjes med at suge en enkelt gang på vandpiben når den går rundt, da det er tydeligt at de hallucinoge virkninger er temmelig stærke når de kommer ud i forfatterens skarpe pen!

/Torben -

Kommentar
Fra : Malfoy

Dato : 24-12-07 21:08

Øhmmm... Kunne du uddybe det? For jeg fattede hat :D

/Malfoy

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 44 point
Dato : 25-12-07 11:29

hvis du vil forstå digtet sætning for sætning, så er jeg nok ikke den rette til at udlægge det for dig. men jeg prøver at forklare hvad jeg får ud af det: De mænd der sidder med blodige hjærner og ser på børnelig er for mig de politikere der har sendt bombefly ind over byen i månenattet - eller selvmordsbombemænd med sprængstof bundet til deres egen krop. - mod betaling - så har vi også de omtalte skøger.
At forfatteren betegner kvinderne som blinde, kan vel skyldes at han ikke mener de forstår hvad det er de producerer børn til?
Senere i digtet lader han tårnene kaste sig over gaden - menneskerne - det er vel ikke nogen tvivl om hvad det er for tårne?
Jeg tror det er noget i den retning forfatteren tænker på - det er ikke nødvendigvis fordi han har taget for dybe drag af haschpiben, selv om jeg ikke forstår hvert ord i digtet

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 25-12-07 12:21

For mig at se er det et menneske, med uhyggelige, skrækindjagende og forvredne tanker, der har skrevet dette digt.
Man får det jo nærmest skidt af at læse hans mareridtsagtige ord. Ingen tvivl om at manden har det rigtig dårligt. Han beskriver jo sin tilstand op til selvmord og at han kaster sig ud fra et stillads. Hans sind er fuld af skræmmende tanker og modbydelige billeder, der skræmmer ham, og hvis det er sådan det stakkels menneske oplever livet, kan jeg ikke fortænke ham i at ønske at gøre en ende på det hele . Stakkels menneske, siger jeg bare...

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 25-12-07 12:25

Det er nærmest et krigs-scenarie han beskriver, et sted hvor folk bliver myrdet og der kun er rædselsvækkende ting at se, høre og opleve. Totalt mareridtsagtigt. Jeg vil gætte på at manden er psykisk syg, - han er syg i sit sind og hjerte og ønsker ikke at leve mere.

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 27-12-07 19:53

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-12-07 19:57

Selv tak