/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Slørhale svømmer m hovedet ned
Fra : missnina
Vist : 12463 gange
20 point
Dato : 14-12-07 17:44

Min slørhale svømmer med hovedet nedad?
Og er begyndt at opføre sig lidt underligt..
Nogen der har en ide om hvad der er galt?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 14-12-07 17:55

Citat
Spørgsmål: Hej! Jeg har to slørhaler i en bowle. Jeg har haft bowlen og den ene slørhale siden april. Så har jeg købt en ny slørhale, den bor også i bowlen. Den "gamle" slørhale er nu begyndt, at svømme på ryggen i overfladen hele tiden. Kan dette skyldes luft i maven eller er det noget med den nye slørhale? Det har nu stået på i 6 dage. Slørhalen har det ellers fint, den svømmer rundt, og spiser. Jeg er bare lidt bekymret for min stakkels fisk.

Svar: 171005 Hej Shannie, Ja, det kan sagtens skyldes at din slørhale har fået luft i maven. Du skal sørge for når du fodrer at foderet synker, så slørhalerne ikke behøver komme i overfladen for at spise. Det er nemlig når de spiser at de sluger luft. Hilsen Ulla

Taget fra http://bonniedyrecenter.dk/default.asp?contentsection=A36D2EE888084A6CBF4BCDFBFEDAE179&objectid=512&zcs=596

Håber du kan bruge det

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-07 18:23

Det kan let blive dyrplageri med slørhaler i en bovle.
Den har kun en lille overflade i forhold til vandmængden. så kan iltindhold blive for lavt og CO2 for højt hvis man har mere enen lille fisk.
slørhaler kan klare dårlig vandkvalitet men iltmangel får dem til at snappe luft i overfladen, og så kan de komme til at få "luft i maven" eller besvær med svømmeblæren, og det går ud over balancen selv om fisken ikke er rigtig syg.
Køb et rigtigt akvarium og brug i stedet bovlen til nytårspunch.
Pas på ikke at fodre for meget.
Vand lige fra vandhanen har også lavt iltindhold og gør det værre , hvis du skifter meget.

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 30 point
Dato : 14-12-07 18:29

Transor ta lige og læs det her så.

Citat
Spørgsmål: Hej. Jeg har købt en slørhale og en bowle på 4 l med én enkelt plante. Nu har jeg faktisk fortrudt, da jeg er bekymret for, om forholdene er optimale for fisken. Jeg har siden købet læst, at det grænser til dyrplageri, eftersom fisken kan blive rundtosset, er det korrekt? Jeg tænker også på om fisken ikke har et behov for selskab? Min kæreste har et yngle akvarium, vi har snakket om at den evt. kan komme deri, men hvor høje grader kan den tåle, akvariet er omkring 28 grader? Vil slørhalen kunne gå sammen med en kampfisk han? Skal fisken have en ilttilførelse i bowlen på 4 l og er det muligt, at have 2 i en bowle af den størrelse? Med venlig hilsen Tinna

Svar: 181105 Hej Tinna, Nej, det er ikke dyreplageri at have slørhaler i bowler. Fisken bliver ikke rundtosset, den tilpasser sig til forholdene. Alle fisk er sociale væsner og kan godt lide selskab. I din bowle er der dog nok ikke plads til mere en en fisk. Vi siger som tommelfingerregel at der kan væare 2 cm fisk pr. liter vand. I dit tilfælde vil det være 8 cm fisk, og det er nok ikke meget mere end en enkelt slørhale. Slørhaler kan godt tåle 28 grader i kortere perioder, men i længere tid er det bedre at holde dem ved normal stuetemperatur (20-24 grader). Det er svært at svare på om den kan gå sammen med en kampfiskhan. Kampfiskene kan være krigeriske også overfor slørhaler, men nogle eksemplarer er meget fredsommelige. Så det kommer helt an på kampfiskens temperament. Når der kun går en enkelt slørhale i din bowle er det ikke nødvendigt med ilttilførsel. Husk dog at du ikke skal fylde bowlen helt op med vand. Se i øvrigt artiklen om opstart af bowle. Hilsen Michael

Også taget fra Bonnie Dyrecenter's hjemmeside.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-07 19:28

Jeg skrev ikke at en bovle var dyrplageri, men meget let kan blive det, hvis man ikke passer på.
Det gælder især at der ikke kommer udveksling nok af ilt og CO2 via overfladen, hvis man har for meget fisk i forhiold til overfladen.
korrekt fodring og vandskift bliver også mere kritisk i en bovle en i et kubistisk akvarium.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-07 19:34

Laika_pigen

Klart nok at der svares sådan

Bonnie Dyrecentrene lever jo bl.a. fedt på, at der er gået mode i de uhensigtsmæssige fiskeopbevaringsbowler

missnina

Slørhaler kan ofte begynde at opføre sig underligt.....de får ofte problemer med balancen eller svømmeblæren fordi de oprindeligt er nogen fremavlede deforme fisk, hvor indvoldene ikke sidder rigtigt og har plads nok efterhånden som fisken vokser, og derfor er det meget belastende for dem når de skal svømme rundt.

Og så begynder de på den måde som du beskriver det......nogen få gange kan de komme lidt til kræfter igen i løbet af nogen dage og svømme normalt igen, men ofte får de større og større problemer, begynder måske også at dreje rundt (som om de bare flyder tilfældigt rundt i akvariet), og så er der ikke andet at gøre end at slå dem ihjel.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-12-07 21:48

Helt klart dyrplageri at have en fisk på så lidt plads .Kender du ikke selv fornemmelsen af klaustrofobi bare ved en tanke om for lidt plads men hvem skal fisken sige det til og når den først begynder at rygsvømme er dens dage som regel talte også selv om det er en kæmpe havedam der er tale om Som jeg har At fiskene skulle få luft i maven af at spise fra overfladen har jeg sku aldrig hørt før Mine bliver da ikke til overfladeflydere på ryggen af det og foderet er kugler der netop ikke må synke til bunds da de så vil forplumre vandet med tiden
Mvh Sune

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-07 22:24

Sunowich og andre, i "svarer" på andres indlæg og ikke på spørgsmålet, der står intet i spørgsmålet om hvor lidt eller hvor megen plads slørhalen har

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-12-07 22:57

ovn men det er måske derfor for hulen da

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-12-07 22:58

Du blander dig bare uden at komme med noget som helst andet Hvis du var min hund sku du lære at holde din mund

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-07 23:15

Godt jeg ikke er hund hos dig suno heldigvis er det kun i dine egne spørgsmål du kan lukke munden på mig, jeg har ikke en forklaring, men undrede mig over at i ikke svarede på spørgsmålet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-07 00:53

Vend akvariet på hovedet.........

Seriøst skriver jeg også at den er blevet kulret.

Godkendelse af svar
Fra : missnina

Dato : 16-12-07 13:40

Tak for svaret Laika_pigen.

Det var rigtig godt.
Men nu er min fisk desværre død.:'(

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 16-12-07 13:42

Øv