/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Overværelse af Fogedsag.
Fra : vedikkealt
Vist : 2164 gange
100 point
Dato : 13-12-07 22:07

Hej

En god bekendt, skal i Fogedretten i næste uge, i en bolig udsættelses sag, og ifølge stævningen er der ikke indkaldt vidner.

Mit spørgsmål er.

Må uvedkommende være til stede i Fogedretten ?, på samme måde som man kan og må overvære en retssag.

Hvis modparten, alligevel kommer slæbende med en person / personer, kan fogeden, eller den indstævnede så kræve, at disse uvedkommende personer forlader lokalet, inden sagen startes ?

Venlig hilsen

vedikkealt

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 13-12-07 22:21

Der er ikke vidner med til en fogedforretning.

Der er kun den indstævnede og fogeden, der forsøger at finde en løsning på betaling/afdragsordning af gæld

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-07 22:34

http://www.domstol.dk/KobenhavnsByret/nyheder/retslister/Pages/Retslisteruge51-straffecivil.aspx
På den liste kan ved hver enkelt sag se om der er lukket eller offentlig adgang.
Måske der er en lignende side for den ret derbehandler den omtalte fogedsag. som du kan se det ved.
Ellers ring og spørg rettns informationstjenste, så får du nok et klokkeklart svar. Jeg kan jo høre på dig, at det er noget du gerne vil vide med bestemthed snarest.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 13-12-07 22:47

mulberry, de lister du henviser til er - retslister - ikke fogedforretninger.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 13-12-07 22:53

OK, så. Taget til efter retning, ved heller ikke alt, men arbejder på sagen.

Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 110 point
Dato : 13-12-07 22:58

En sag i fogedretten foregår på et kontor.

Der sidder så fogeden, anklager eller dennes advokat/fuldmægtig samt den anklagede.

I en stævningesag i fogedretten bliver der ikke indkaldt vidner. Det hele foregår rundt om et skrivebord.

Men din bekendt kan da tage sin advokat med.

Fogeden kan forlange at få tilhørsforholdet til den "anklagede" og sagen at vide.

Når en person bliver indkaldt til at møde i fogedretten, så er det som regel fordi der skyldes penge.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 13-12-07 23:00

"Fogeden kan forlange at få tilhørsforholdet til den "anklagede" og sagen at vide." hvis han/ hun vil have flere med til mødet.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 13-12-07 23:09

Et par stykker skriver om "tilhørsforhold" til den anklagede.....men hvis det er modpartens advokat, der slæber en eller 2 med, KAN de så få lov at blive, hvis Fogeden mener det er OK.

Eller kan den anklagede - under ALLE forhold - kræve, at de forlader lokalet - uanset hvad Fogeden tror - tænker og siger.

Ham jeg kender, har valgt at være alene, og selvmøder.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 13-12-07 23:30

Den/de der har lagt sag an mod din bekendt har ret til at være i fogedretten sammen med advokaten.

Du skriver om vidner, vidner til ???

Er der tale om husspetakler eller manglende huslejeindbetaling ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-12-07 00:16

Man har normalt altid ret til en bisidder, det kan jo være man er glemsom, ordblind, eller på anden måde ønsker at rådføre sig med en man føler man kan stole på.
Men det er altid en god ide at meddele at man tager en bisidder med.
http://www.handicap.dk/publikationer_og_pjecer/spillereglerne/kap-4
http://www.fleksjob2.dk/Guide/GuiPartsrepr%C3%A6sentant%20-%20bisidder.htm
http://www.depweb.dk/social_info/go202_1d_bisidder_information.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-07 02:03

Alle retsmøder er som udgangspunkt offentlige. Dommeren ( fogeden) kan dog i den enkelte sag bestemme noget andet og udelukke tilhørere, som ikke kan forholde sig rolige, f.eks børn under 15 år. Tilhørere må ikke blande sig.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-12-07 05:35

For at svare på dit første spørgsmål er svaret NEJ. Det er et lukket møde og er ikke åbent for offentligheden.

Din gode bekendte kan f.eks have en BISIDDER med (er selv registreret hos kommunen som bisidder) det kan evt. være dig. Han kan tage en advokat med og der kan også komme vidner med, hvis det er aftalt på forhånd.

Jeg har selv været i fogedretten med en lejer jeg skulle have smidt ud. Han kom med advokat samt et vidne, så disse ting kan lade sig gøre. I en almindelig huslejesag er der normalt ikke noget at gøre. Fogesrettet tager kun sagen når diverse regler i lejeloven er overholdt, frister for rykker, opsigelse m.m. er overholdt.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-12-07 09:37

Citat
ifølge stævningen er der ikke indkaldt vidner.

Hvad skal der også bruges vidner til??
Fogedretten tager ikke stilling til skyldsspørgsmål, men er udelukkende til for at finde en løsning så den ene part får sine penge, det vil sige, at gælden allerede er placeret, og der er taget stilling til skyldsspørgsmålet

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-12-07 17:49

Hej

Hvad sagen her specifikt handler om, ville tage mig en times tid, at beskrive.

Men nu var det jo så heller ikke så meget selve sagen, men mere om, OM den må overværes af udeforstående.

havaii7

Jeg forstår det som du skriver, NEJ det er et lukket møde.

Men men men - andre her påpeger, at dem modpartens advokat repræsenterer, godt må være til stede, i det her tilfælde er det en bestyrelse der er modparten, altså må der godt komme en repræsentant - eller 2 fra bestyrelsen, som jeg forstår det.

Denne bestyrelse fungere under en Hovedbestyrelse, må de også være tilstede ???, eller det alene dem fra bestyrelsen, der må være der ?.

Dem fra Hovedbestyrelsen, kan de påberåbe sig at have en princippiel interesse, i at være til stede, og så få lov af Fogeden til at være, selv om den indklagede IKKE ønsker de er til stede.

venlig hilsen

vedikkealt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-12-07 12:57

Er du sikker på blandingen af stævning og fogedret...? Det kan ses af af bogstaverne i rettens sags-nr.

Fogedretten plejer at tage sig af "åbenlyse" sager, d.v.s. ved allerede afsagt dom m.m., og der er derfor ikke tale om vidner, da det ikke er en retssag. Og det er som udgangspunkt ikke offentligt, for der vil ofte blive afgivet personlige (økonomiske) oplysninger, som ikke kommer andre ved.

Hvis der derimod er tale om en stævning i boligretssag, vil den som regel være anlagt via en advokat. Hvis modparten således repræsenteres ved advokat, så gælder for de fleste personer i de fleste sager, at "selvmøder er selvmorder".

Hvis din bekendt seriøst mener, at sagen er forkert og værd at slås for, at bør vedkommende finde sig en advokat. Hvis vedkommende derimod inderst inde godt er klar over, at der er grund til sagen, og det derfor er OK, at det ender med en udsættelse, så kom uden advokat og spar pengene dertil.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-12-07 06:45

Tak for svaret k1975. Og du var den der kom først med den mest dækkende - og nærmeste rigtige svar, der kunne komme på mit spørgsmål.

(Der var EN der svarede - Selvmøder er Selvmorder - det var så ikke korrekt her, da min kammerat vandt sagen stort, og Fogeden måtte derfor flere gange oplyse modpartens Advokat Jens Rye-Andersen, Aalborg om, at det altså var hende = Fogeden der bestemte der.

Rigtig godt Nytår til dig k1975

Venlig hilsen

vedikkealt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-03-08 10:08

k1975

Citat
Der sidder så fogeden, anklager eller dennes advokat/fuldmægtig samt den anklagede
Et spørgsmål om ord, men der er ikke nogen der er anklaget i en fogedretssag