/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
Genbrug af jsp brugergrænseflader?
Fra : NinaBina
Vist : 404 gange
20 point
Dato : 12-02-03 11:44

Er det muligt på en nem måde at genbruge brugergrænsefladerne i et program lavet i jsp? Der skal tilføjes en hel del til dem for at bruge dem i det nye program.

Kommentar
Fra : hojgaard

Dato : 12-02-03 12:09

Det er faktisk meget let at genbruge brugergrænsefladerne i JSP.
Gem den del af brugergrænsefladen du vil genbruge i en separat fil. De steder vil vil genbruge den, indsætter du den med include:

<%@ include file="./meta-inf/header.html" %>

Kommentar
Fra : NinaBina

Dato : 12-02-03 13:00

Jeg ved godt hvordan man indkluderer en fil
Men hvis man skal tilføje f.eks. en knap midt på siden, f.eks. mellem to kolonner, hvad gør man så?
Der skal som sagt tilføjes en del.

Kommentar
Fra : hojgaard

Dato : 12-02-03 14:00

Hvis det er en knap med en masse kode, kan du så ikke kombinere det med en bean?

Kommentar
Fra : NinaBina

Dato : 12-02-03 14:11

Jeg er altså ikke den skarpeste kniv i skuffen... kan du ikke forklare nærmere...
Hvad skal der være i den bean???

Kommentar
Fra : NinaBina

Dato : 12-02-03 14:38

HALLO HOJGAARD... vi har kæmpe krise...

Kommentar
Fra : hojgaard

Dato : 12-02-03 14:41

Selve brugergrænsefladen er det man kalder for presentation-layer. Det vil sige at den kun indeholder det mest nødvendige jsp-kode samt html der skal til, for at vise billedet til brugeren.

En javabean går under det man kalder business-layer. Det er her man (kan) lægge alle funktioner til jsp-siderne.

Eksempel:

Du har en <form> på siden eksempel.jsp
Når formen bliver submittet, kalder den bean'en eksempel.java
Bean'en får overført alle variabler, og udfører de tilhørende funktioner. Her kunne den f.eks. tilgå databasen eller andet, og returnere ResultSet tilbage til eksempel.jsp
I eksempel.jsp, løber du så ResultSet igennem i en lykke hvor du danner en tabel, så brugeren kan se resulatet.

Er det sådan noget du har brug for?

Kommentar
Fra : NinaBina

Dato : 12-02-03 15:23

Vi har 20 jsp filer som skal have tilføjet flere komponenter... skal vi tilføje flere komponenter inde i disse filer eller skal vi lave nogen flere filer og kalde disse inde fra de allerede lavede filer... hvad er mest hensigtsmæssigt?
De 20 eksisterende filer har vi ikke selv kodet men vi skal finde den nemmeste måde at genbruge deres funktionalitet på.

Accepteret svar
Fra : hojgard

Modtaget 20 point
Dato : 12-02-03 17:45

Hej NinaBina,

Jeg har lavet et simpelt eksempel til dig, hvor der bliver brugt en bean.
De 2 linier der er vigtige her er:

<jsp:useBean id="eksbean" class="Eks" />
<jsp:setProperty name="eksbean" property="*" />

Den første init. den bean vi skal bruge sammen med jsp-siden.
Den anden linie, sørger for automatisk at overføre variablen "navn" over til bean'en. Her er det vigtigt at variablen har sammen navn i form'en og bean'en, når det gøres på denne måde!

I eksemplet sker der ikke det store, andet end bean'en returnerer den tekst man indtaster i formen, men bean'en kunne lave meget andet. Udregne et eller andet, tilgå en database, osv...

Eks.jsp
-----------------------------------------------------------------------
<html>
<head>
<title>Simpel JSP eksempel</title>
</head>
<body>
<jsp:useBean id="eksbean" class="Eks" />
<jsp:setProperty name="eksbean" property="*" />

<%
    if(!eksbean.getNavn().equals("")) out.println("<h1>Hej " + eksbean.getNavn() + "!");
    else {%>

<form action="<% eksbean.getNavn(); %>">
Navn: <input type="text" name="navn"> <input type="submit" value="OK">

<% } %>
</body>
</html>
-----------------------------------------------------------------------

Eks.java
-----------------------------------------------------------------------
public class Eks
{
String navn;

public Eks()
   {
    navn = "";
   }

   public String getNavn()
   {
    return navn;
   }

   public void setNavn(String navn)
   {
    this.navn = navn;
   }
-----------------------------------------------------------------------

Jeg ved ikke hvad du skal lave, så det er ikke let at fortælle hvad der er lettet. Det skal lige siges, at jeg også kun er nybegynder med JSP!

Håber du kan bruge det til noget?

Kommentar
Fra : NinaBina

Dato : 13-02-03 14:20

Tusind tak for besvarelsen...