/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
brug for laege i udlandet
Fra : Sillepigen
Vist : 457 gange
100 point
Dato : 06-12-07 15:27

Hej med jer

Jeg har lige et spoergsmaal, som jeg haaber I kan hjaelpe mig med.
Jeg befinder mig i udlandet, naermere betegnet England, og er kommet til skade - ikke akut - men har brug for en laege. Jeg har ingen speciel rejseforsikring i forbindelse med dette ophold, og er i tvivl om min egen daekker. Men ved nogen her, hvad det cirka vil koste at besoege en laege?
Det drejer sig om en haand, der ikke foeles saa rask, men da det er et frivilligt arbejdsophold vil det betyde at jeg er noedt til at finde et andet sted at bo, hvis jeg ikke kan fortsaette med arbejdet.

Mange hilsner og god jul,
Kathrine

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-07 15:37

Henvend dig på skadestuen på nærmeste sygehus - og håb det bedste.....

Har du ikke sørget for at have papirerne i orden kommer du med al sandsynlighed til SELV at betale....

Hvordan i himlens navn kan du finde på at tage arbejdsophold uden at være forsikret......

Prisen er jo umulig at gætte sig til men et "kort" besøg koster hurtigt 500.- kr....

Umiddelbart lyder det som om du opholder dig "ulovligt" i landet......

Ganske vist kan EU borgere arbejde og bo hvor de lyster i EU meeeeen ikke uden at være tilmeldt myndighederne......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 15:39

Dit gule sygesikringsbevis dækker, men du skal lægge ud. Jeg kender ikke prisen

Hvor længe har du opholdt dig i England???

http://www.studyindenmark.dk/Default.aspx?ID=4743

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 06-12-07 15:48

tak for jeres svar

Det er et 3 ugers ophold i forbindelse med en organisation og ganske lovligt. Er tjekket paa forhaand.
Jeg har haft med heste at goere i 12 aar ud af mit 20 aarige liv, og har aldrig haft brug for en laege i den forbindelse, saa jeg mente at risikoen for at der skulle ske noget der kraevede en laege var ret lille.
Jeg skal hjem den 17. december og kan dermed godt holde ud eller finde et andet sted, hvis jeg bliver noedt til det, men paa 3 doegn er det gaaet fra at vaere en lille irritation ved haardt arbejde til at goere ondt uden at den bliver brugt og holder mig vaagen om natten.

Nordsted: Vil det sige, at hvis jeg selv kan laegge ud bliver det betalt tilbage naar jeg kommer hjem? Det er jo i forvejen en dyr juletid :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 15:52

Ja, du får dækket beløbet.

Der står så vidt jeg husker også et tlf nummer på kortet, så du kan ringe og få det bekræftet.

God bedring og glædelig jul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-07 15:53

Som allerede skrevet - henvend dig på skadestuen med dit sygesikringsbevis.....

Det er under alle omstændigheder "gratis" da du bare kan gå igen.....

En privatlæge vil kræve betaling (som du sandsynligvis kan få refunderet).......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-07 15:54

Og det er IKKE alt der refunderes.......

Så pas nu på hvad du siger JA til.....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 06-12-07 15:57

Det gule sygesikringsbevis dækker lægehjælp i Europa og alle lande der grænser op til Middelhavet.... indtil 1.1.08, hvor der sker nogle ændringer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-12-07 15:58

Ja, men det er STADIG ikke alt der dækkes........

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-12-07 16:07

De som du arbejder for, må da have dig forsikret ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-12-07 16:18

Når du henvender dig til lægen, så må du sige det er akut opstået, iflg dette link

http://www.ditengland.dk/article.13.html

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 06-12-07 16:32

Tak for svaret Nordsted1. Jeg lader det staa paa et par dage. Jeg har en ret klar ide om hvad det kan vaere, og der er ikke saa meget at goere ved det... Men Bliver det for slemt kunne det vaere meget rart at faa undersoegt rigtigt og evt. finde noget smertestillende for det.

God jul til jer begge!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-07 17:29

Det gule gælder kun ved turistrejser , familiebsøg mv. Ikke ved forretningsrejser eller arbejdsophold.
Du kan snyde og sige du er på rideophold, men at du ikke arbejder for at tjene penge. Det e måske ovenikøbet sandt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-07 17:43

Nedenfor har jeg sakset lidt fra Sygesikringens hjemmeside om reglerne for rejsesygeforsikringen, som følger med det gule kort.
Du kan således trygt gå til læge eller hospital, bare du ikke er på et erhvervsophold.

Ring til nummeret i danmark . Det står nederst. De kan også fortælle dig hvilken læge du skal gå til.

God bedring.!

Rejsesygesikring

Rejsesygesikringen dækker udgifter i forbindelse med sygdom, ulykke eller dødsfald, der indtræffer i den første måned af hver rejse.

Rejsesygesikringen omfatter ferierejser og studierejser uden for Danmark i Europa, herunder Estland, Letland, Litauen, Rusland indti-------

Ved rejser i Norden eller Storbritannien, i Grønland eller på Færøerne har du ret til den nødvendige sygehjælp efter særlige regler (konventioner og aftaler). I tilfælde, hvor hjælp efter de særlige regler ikke er så omfattende som rejsesygesikringen, kan der ydes supplerende hjælp efter rejsesygesikringen.

Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg skal have refunderet udgifter?
Hvis du har haft udgifter til behandling mv. i forbindelse med en rejse, der er omfattet af rejsesygesikringen, kan du kontakte Europæiske Rejseforsikring A/S, som er det forsikringsselskab, der administrerer ordningen. Europæiske kan kontaktes på følgende adresse: Europæiske Rejseforsikring A/S, Frederiksberg Allé 3, 1790 København V, Tlf. 33 25 25 25, e-mail: info@europaeiske.dk