/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Glemt adgangskode
Fra : kristiancl
Vist : 3748 gange
20 point
Dato : 04-12-07 18:37

Jeg har en bærbar som jeg har glemt koden til. På bærbaren er der installeret windows XP.
Jeg har helt nyt windows vista på cd ved siden af.
Er der noget jeg kan gøre for få låst den op ?
Jeg er ligeglad med tabt data, da det var min fætters.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-12-07 18:53

Jamen installer den igen så er din adgangskode go igen

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 04-12-07 19:13

Der er en bruger her på kandu(ved ikke om han er her mere) som her en hjemmeside med tips og tricks til windows Xp,så her står noget om glemt password

http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no5

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-12-07 19:20

Citat
Der er en bruger her på kandu(ved ikke om han er her mere) som her en hjemmeside med tips og tricks til windows Xp,så her står noget om glemt password

http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no5

Han er så god nok

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 04-12-07 20:39

Download og brænd "Hirens Boot CD", som kan hentes her:
http://www.blumaise.org/blog/archives/2007/10/download-telecharger-hiren-boot-cd-9-3.html

Brænd Hirens ned på en cd, fra en anden computer.
Put cd'en i cd-rom drevet, på den computer du vil låse op, og boot på cd'en
Vælg et af password manager programmerne og lås den konto op, som du ønsker skal åbnes

Voila!

/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-12-07 02:43

Hvis du er ligeglad med tabte data, hvorfor så bekymre dig om adgangskode ? Du vil vel have din Vista installeret ? Læg Vista DVDen i og start computeren, formater harddisken og installer Vista, eller er der noget du ikke har fortalt

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 05-12-07 10:10

Ja sæt Vista Cd i drev Sørg for at bios er sat til start med CD.

Kommentar
Fra : kristiancl

Dato : 06-12-07 21:24

hvad er bios ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-12-07 03:38

Det er BIOS (Basic Input Output System) som starter først, teksten du ser på den sorte baggrund er BIOS som indlæses, den sætter computeren i forbindelse med den tilsluttede hardware, som harddisk, cd drev, tastatur, mus og hvad du ellers har tilsluttet, og sørger for at Windows starter. Når BIOS starter kommer der en meddelese, noget i retning af Press Delete To Enter Setup, det kan også være en anden tast du skal bruge for at komme ind og indstille BIOS, under Advancet Settings kan ændre opstarts rækkefølgen, og sætte CD drev som First Boot Device, det skal du kun gøre hvis ikke din Vista DVD starter automatisk, og i det hele taget skal du være lidt forsigtig med hvad du ændrer, spørg hellere først hvis du er i tvivl, når du har ændret det du vil ændre, skal du gemme med at trykke tasten F10 tror jeg det er, men det nedenunder hvilke taster du skal bruge, for at komme tilbage bruger du tasten Esc, hvis du har glemt at gemme dine ændriger, kan du blive spurgt om du vil gemme, du gemmer ved klikke Y yes eller N no, på bærbare kan du vist nok komme ind til BIOS ved at trykke tasten F12 under start.
Men prøv lige at starte med Vista i skuffen, start computern og læg DVDen i skuffen, genstart så og se om ikke Vista starter, den burde starte uden at ændre i BIOS

Kommentar
Fra : peterbech

Dato : 07-12-07 11:13

Du kunne jo også bare vælge at trykke på F12 eller hvad der nu står, når du starter computeren op.
På den måde kan du vælge hvilket "medie" pc'en skal boote på.
/Peter