/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
hosbond familien
Fra : fjordglimt
Vist : 3215 gange
110 point
Dato : 11-02-03 05:54

Jeg søger forbindelse til noget familie med Hosbond min morfer hed Jens og min mormor hed Kathrine er der nogle som kan hjælpe.

Kommentar
Fra : kurtfj

Dato : 11-02-03 09:34

Hej

Har du startet med at søge på www.krak.dk, der kommer kun en Jens Hosbond ved søgning og hvis det ikke er den rigtige, så er der 187 der hedder noget med Hosbond. Det er godt nok noget der tager tid at ringe til alle, men det er da muligt.

Mvh

Kurt Johansen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-02-03 18:31

På Fs.
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
er der 2 fra Danmark med navnet Hosbond , om det er ham du søger ved jeg ikke, det er også svært når der ikke er årstal på / ved dem du søger oplysninger om.
Her er en.
Senta

1. NIELS CHRISTENSEN HOSBOND Pedigree
Male

Birth: 11 JUN 1868 Skivum, Aalborg, Denmark
Christening:
Death:
Burial:

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-03 22:28

Der er over 40 med E-mail, der hedder Hosbond, bare her fra TDC:
http://www.epost.dk/

Send et mail til nogle af dem og du finder sikkert en der kender Jens og Katrine,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-03 09:14

Her har du en nulevende Jens Hosbond, værkfører på Suldrup Maskinforretning:

http://www.suldrup-maskinforretning.dk/medarbejdere.html

Måske er han opkaldt efter din morfar?
Svend

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 09:52

til kurt johansen

det er jo ikke så nemt når de er døde

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 10:43

ja tak for dette svar det er en fætter er jeg ret så sikkert på

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 10:43

ja tak for dette svar det er en fætter er jeg ret så sikkert på

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 10:46

til svend
tak for svaret du har vel ikke hans adresse jeg vil gerne høre om der er flere der ved noget på forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 110 point
Dato : 15-02-03 10:50

Fra S. V. Wiberg bind 1 side 501:
No 359. Gunderup og NøvIing, Fleskum Herred, Aalborg Amt, Viborg Stift.

8. 1681** [residerende Capellan i Vraa-E.-S. 19/1 1675-1677] Jens Pedersen Husbond eller Hosbond af Vraa-E.-S., født 1/7 1648; Student Slangerup 1671; Cand. theol. 1673, mediocr.; afsat 1677 af den sædvanlige Grund (Konens fortidlige Nedkomst); Tilgivelse 22/6 1678; 1 ~ ...; 2 ~ 31/8 1681 Formandens Enke: Cathrine Mortensdatter, død (†) 11/5 1709; 4 Sønner, 5 Døtre; see Eftermand; [død (†) 4/7 1798].

Her er igen en brik til gåden eller opklaringen af gåden. I hvert fald Wiberg mener at begge muligehder kan bruges.

mvh. /ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-02-03 11:11

Den kære hr. Wiberg har da været lidt langt ude med dødsåret 4/7 1798. Det må skulle være 1698, men det viser sig at slægten fortsat er i Gunderup og Nøvling, nemlig:

9. kaldet 19/8 1698 [Hører Viborg] Peder Jensen Bering af Hjarup-V.; født 1674; Student Kolding 1692;
Cand. theol. 17/1 1695, n.; ~ 18/7 1702 Formandens Datter: Anna Lene (Helene) Jensdatter Husbond,
født 26/1 1686; 3 Døtre; see 2 Eftermand; H. A. J. Irgens i Skibsted-L.; [død (†) 19/5 1728].

10. 27/9 1728, ordineret 7/7 (!), Thomas Mogensen Gjørup født Lykkesholm 28/1 1698 eller 1699;
Student Viborg 1717; Cand. theol. 24/8 1722; ~ 6/10 1729 Formandens Datter:
Dorothea Kirstine Pedersdatter Bering, født 2/2 1705; 2 Sønner; 2 ~ Eftermand;
see Peder B. T. Gjørup i Vester Ulslev; Magnus T. Gjørup i Mariemalene-K.; [død (†) 24/3 1732].

11. 18/4 1732, ordineret 14/5 [Hører Aalborg 1728] Ole Nielsen Hvidberg, døbt Aalborg 11/4 1697;
Fader: N. O. Svin (!); Moder: Maren Jensdatter; 1 ~ 22/4 1733 Formandens Enke, død (†) 29/1 1741;
3 Sønner, 1 Datter; 2 ~ 12/4 1742 Cathrine Marie Bollesdatter Mørch af Gjerding-B., født 1719;
2 Sønner, 4 Døtre; see Bolle N. Hvidberg i Bælum-S.; [død (†) 19/4 1754].

mvh. /ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-02-03 11:17

Her en helt anden Husbond:

No 1365. Sognepræster til Vraa, Emb og Serridslev, Børglum Herred, Hjørring Amt, Aalborg Stift.
5. (1648). Peder Pedersen Husbond, født Nykøbing paa Mors; Student Holstebro 1627; 1 ~ (1648) Anna Olsdatter Krag, vistnok en Datter af Nr. 2; 2 ~ Lene-Sørensdatter Galskjøt af Jerslev-B„ † 1673; 1 Søn, 2 Døtre; vist 3 ~ Anna Saxager Pedersdatter Holm af Aaby-B., Enke efter R. C. Humble i Vreilev-H. og † 31/7 77; uden Børn; [† 10/7 1674].

Det kan ikke på foreliggende afgøres om der er slægtskab mellem de to Husbond'er (Hosbond'er)

mvh. /ejvind

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 11:23

Jeg vil lige gerne sige noget de hedder hosbond men ikke husbond, men det er måke underordnet jeg er ikke klar over om det er bevet ændret. Jeg siger tak for den interesse der har vist sig omkring min familie, jeg vil gerne have flere oplysninger hvis det kan lade sig gøre.jeg vil gerne have lov tilat sige endnu engang tak for den interesse i har vist mig.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-02-03 11:26

Efter lidt nærlæsning forekommer det påfaldende at Peder Pedersen Husbond er præst i Vraa, Emb og Serridslev 1648-1674, og Jens Pedersen Husbond er sognecapellan samme sted 1671-1672 og igen 1675-1677.
Det kan herefter nok antages at Jens Pedersen Husbond er søn af Peder Pedersen Husbond, og eftersom han har i 1 søn og 2 Døtre i 2. ægteskab med Lene Sørensdatter Galskjøt, og ingen børn i 3. ægteskab og formentligt heller ingen børn i 1. ægteskab, så må Lene Sørensdatter Galskjøt nok være moderen til Jens Pedersen Husbond.

Wiberg har ikke andre Husbond'er/Hosbond'er registreret.

mvh. /ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-02-03 11:32

I ældre tider tog man det sjældent højtideligt med stavemåder, og navnene ændredes undertiden fra generation til generation. Ret ofte skete det endda at børnene fik morfarens efternavn. Især hvis det var bedre kendt i sognet..

Det er sågar set at manden antog svigerfaderens efternavn. Eks. kunne Hosbond's datters ægtemand blive kendt som Hosbond fordi han nu engang var gift med en Hosbond efterkommer.

I min farmors slægt er det set så sent som i 1824 at et "u" blev til et "o".

Forklaringen er næppe indlysende for yngre danskere, men i gammel skrift skrev man "u" med en lille streg over.

Hvis man derfor havde lidt travlt og skrev opstregerne i begyndelsen og slutningen af "u" lidt rigeligt afrundede og dertil den overliggende streg lidt tæt på, så lignede det et "o".

Senere slægtsmedlemmer eller præsten kan så have fået den ide at fejlen skulle rettes, og andre kan have ment at nu man var begyndt så kunne man bare fortsætte.

Stavemåden kan derfor ikke tages helt højtideligt. Så kommer man i hvert fald i vanskeligheder i slætsforskning.
Men sådan troede jeg også selv i starten, så jeg håber det er en undskyldelig misforståelse.

mvh. /ejvind

Godkendelse af svar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 11:44

Tak for svaret Varla.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 11:55

Jeg ved at de havde 13 børn men der kunne have været 14, som dersvære døde ved fødslen, jeg ved hvad deres børn hedder .der var Johanne. Thorkild, Folmer, Elin, Rose, Herdis, Annelise, Egon, Henning, Eigil, Helga, Gudrun, Kresten. Jeg ved at der var noget Familie henne ved Skivum og der var også noget familie ved Røde Mølle ved St. Ajstrup ved Nibe, jeg ved ikke om det hjælper mange tak på forhånd.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-02-03 11:56

Jeg har kikket lidt yderligere. Med Wiberg skal man nemlig altid både nærlæse og gennemtænke hans oplysninger.

Og henset til fødselsdatoen 01.07.1648 det ser ud som om det ikke kan være Lene Sørensdatter der er moderen til Jens PEdersen Husbond, men derimod faderens 1. hustru, Anna Olsdatter Krag.

Dette ændrer ikke på efterkommerne og dertil knyttede hustruer, enker og børn, men det gør en forskel om man skal finde aner (forfædre) i Galskjøt-slægten eller om det skal være i Krag-slægten.

Netop Anna Olsdatter Krag antages at være en datter af Oluf Andersen Krag, som var præst i Vraa, Emb og Serridslev som nr. 2 efter reformationen.

Hvis det ønskes kan jeg måske finde flere oplysninger, men send en mail:
ejvind@varla.dk
mvh./ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 15-02-03 12:20

Det ser ud til at Arne Gamst har fundet flere Husbond sammenhænge, se linket:

http://www.mst.it

og søg efter Husbond.

mvh. /ejvind

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 15-02-03 14:38

Hej Ejvind.

Tak for dit indlæg. Jeg sender hermed min mail.
truntevang@hotmail.com
Hej

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 20-02-03 08:35

Jeg har fundet ud af noget Kathtrine Hosbond søskende er Petrea Nygård. Signe, Sine, Marie, Emma, Kristian Vigård Jensen Anine, Anna hun har 2 børn som hedder Laurette og Agner. Jens Hosbond har en bror der hedder Marius Hosbond som har boet i Skivum men er død.Min svigermor er kusine til min mor hun hedder Herdis Vang født Rasmussen, hendes forældre er Dorthea Marie Elisabeth Svendsen gift Rasmussen og manded hedder Martin Rasmussen, DortheaRasmussen og Kathrine Hosbond er søskende. deres forældre er Ane Kristine Madsenfødt 1874 og Peder Madsen ved ikke hvornår han er født, de var gift.Dorthea Marie Elisabeth Svendsen født d. 29-10-1894, død marts 1960. Martin født d. 23-7-1892, død 16 April 1976. Min mor er født d. 23-9- 1932,død maj 2000, Herdis Vang/Rasmussen født 16-9-1932, de har en kusine i Lundby ved Nibe som hedder Ninna Hald hendes forældre er Julin Hosbond og Mary Hosbond, Herdis Vang/Rasmussens søskende er, Anna Dahl Ålborg, Else Christensen Blære, Jenny Klitgård Blære Magda Pedersen Øster Sundby, Kristine Nielsen Hornum, Karl Rasmussen Kongerslev, Børge Rasmussen, Elmer Rasmussen, Peter Rasmussen bor alle 3 ved St.Ajstrup, og så herdis, og Ingrid Poulsen Års. Anna, Else, Magda,Karl er døde. Jeg fik at vide i går at de mener at de har købt efter navnet Hosbond engang, de har vist heddet Chreistensen eller Kristensen engang, jeg er ikke helt sikker men jeg vil undersøge det, så jeg håber at jeg kan finde ud af det eller at nogen kan hjælpe mig. TAK.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 21-02-03 06:20

er der ikke nogle der kan hjælpe mig lidt mere.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-02-03 17:20

I mine unge år var jeg kæreste med en Hosbond. Jeg kan fortælle, at Hosbonderne heroppe omkring alle er i familie med hinanden. Jeg vil ikke skrive tlf. nr. eller adresser her men kan fortælle at du kan finde familien i Suldrup, Års, Svenstrup (Jylland), Hjedsbæk, og en er bilforhandler i Hobro. Tag du blot telefonen og ring til en Hosbond her i det nordjyske, de er alle forstående og venlige mennesker.

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 21-02-03 18:31

tak for indlægget, jeg ved godt at jeg har nogle fættre og kusiner rundt omkring vi er 54 tror jeg nok, men det jeg er interesseret i er min familie tilbage i tiden.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-02-03 12:55

Ja, men jeg snakker om andet end fætre og kusiner. De mennesker som er forældre, bedsteforældre, oldeforældre ved da noget om familien tilbage i tiden. Da jeg kom i Hosbond familien i 70èrne var der en bedstemor i Års, som vi jævnligt besøgte. Hun var oppe i årene, og vidste meget om familien tilbage i tiden. Så du er da nødt til at starte et sted. Jeg er ind i mellem sammen med en af dine fætres koner, men jeg synes nu selv, du skulle skabe kontakten til familien. Det er vel ikke meningen, du blot vil have nogle facts fra fortiden? Held og lykke.

Kommentar
Fra : djshorty

Dato : 19-05-03 13:46

Jeg er selv en Hosbond, min far er Ole Hosbond og min bedstefar var svend Åge Hosbond men du kan da tage og ringe til mig på 51 28 66 69, da jeg mener at min morfar har mange oplysninger om Hosbond familinen

Kommentar
Fra : kristensenM

Dato : 17-09-06 00:33

Har lidt kendskab til et dokument som viser købet af navnet Hosbond. Viser her en transkriberet del af navneattesten:
Navnebevis for:
Christen Christensen, født i Skivum 9/3 1862
Poul Kristen Kristensen, født i Skivum 22/9 1886
Kristen Kristensen, født i Skivum 9/12 1887
Johan Martin Kristensen, født i Skivum 14/10 1889
Johannes Kristensen, født i Skivum 22/2 1891
Johanne Kristensen, født i Skivum 11/1 1893
Jens Kristensen, født i Skivum 2/4 1896
Anders Marinus Kristensen, født i Skivum 10/5 1897
Marinus Kristensen, født i Skivum 25/3 1899
Julin Kristensen, født i Skivum 17/6 1903
Bevis for at de fremtidig med rette fører Familienavnet Hosbond
Eks. Christen Christensen Hosbond
Hvis denne tråd er aktiv og der stadig er interesse i familien Hosbond fra Skivum sogn, skriv da tilbage.

Kommentar
Fra : Hosbond65

Dato : 08-12-11 13:43

Jeg er også en Hosbond. Min far hed Niels Erik Hosbond som døde i 1964 og min mor hedder Dagny og har 5 sønner.