/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
ParykTilskud
Fra : svendgiversen
Vist : 1755 gange
100 point
Dato : 28-11-07 18:40

Vi har hørt at der er stor forskel på de tilskud der ydes til parykker i de forskellige regioner...
(naturligvis forudsat man er værdigt trængende) Er det rigtigt?
Hvordan søger man og hvem godkender??

Hvis man vil nu have en rigtig paryk med naturhår, man må da selv kunne supplere...
Hvilke beløb taler vi (typisk) om???

PFT Svend

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 18:43

en tidligere kollega af mig fik i forb. med en kræftsygdom 2000 kr til paryk.. hun måtte selv spæde resten til for at få en der så naturlig ud

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 18:44

Hvor havde du tænkt dig at få det tilskud fra ?????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-07 19:02

Ca 2000 kr, i hvilken Region, Tilde?

Jeg har set beløb ned til ca 1300 kroneri Nordjylland, og ca 5000 kr i Hovedstaden...
måske før de nye regioner blev oprettet? Mon der er kommet en harmonisering??

Og refi, vist fra den lokale sygesikring??? Det er bl.a. derfor jeg spørger...

Og hvad koster en rigtig paryk af menneske hår, til sammenligning????
Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 19:18
Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 28-11-07 19:21
Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-11-07 19:39

Her kan du læse, at der er stor forskel i tilskud til parykker

http://www.cancer.dk/Cancer/Nyheder/2007kv3/parykker.htm

Nordjylland har så ændret på tilskuddet

http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Nordjylland/2007/11/12/150927.htm

Den pågældende, der vil søge tilskud til paryk, skal have en lægeerklæring på, at hårtabet skyldes sygdom.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-07 19:59

ja refi,
du reagerer nøjagtigt som jeg (har) ville have gjort...

Den første har vi fundet, den anden ikke (endnu).
Og jo rørende billigt.

Det er nogenlunde ligegyldig om den pågældende paryk koster 10.000 eller 50.000 kr.
Men der må da være samme support i provinsen som i hovedstaden...

Det jeg søger er også én med insider viden i vort offentlige sygehus system.
Måske ligger vi næst nederst her i Region Syd?
(nogen har måske undret sig over Sønderborgs kompromis sygehus, ude på marken...)
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-07 20:09

også til dig ans,

den første havde jeg fundet, det var den jeg refererede til med Nordjylland i bund...den anden ikke.
Nu må vi jo se hvor Region Syd ligger?

Og det med, en læge erklæring på, at hårtabet skyldes sygdom, er desværre ikke et problem...
Hilsen igen, Svnd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 21:06

Tror vi alle går ud fra vi taler "dame"parykker, men det gør vi måske ikke....

Herreparykker er jo en del billigere.....

Men men

Er du villig til at spendere 50.000 på en sådan kan jeg IKKE rigtig se betydningen af tilskuddet - det er jo pebernødder.....

Det er tilsyneladende amterne (nu regionerne) der giver tilskud - så det må være årsagen til differencen....

(kunne forestille mig det tages af sygehusbevillingerne) - men det er jo "småpenge" - så grænsen må være sat udfra prisen på en "anstændig" løsning......

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-11-07 21:23

Midtjylland

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-07 21:23

Ja refi, netop,

forhåbentliogt ikke kun pebernødder, men et anstændigt tilskud...

uanset hvor man bor, Svend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-11-07 21:28

Jamen det er jo et anstændigt tilskud....

I langt de fleste tilfælde dækker det DEN FULDE PRIS....

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-07 23:45

Tak for svaret refi.

jeg troede de var meget dyrere, Svend
kun ca 10 gange klipning...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-11-07 02:11

Kære Svend.

Jeg købte mig ind på spørgsmålet, for at se hvad I var kommet frem til.

Jeg mener vestemt ikke at du/I kommer til at betale noget som helst for den paryk!

Du skriver at 'det med lægeerklæring er desværre ikke noget problem' - derfor går jeg så ud fra at hårtabet desværre skyldes sygdom/behandling.
En ældre dame i vores familie mistede sit hår under kemobehandling, hun fik den flotteste paryk som lignede hendes eget smukke hår, til foreksling og hun betalte ikke en krone (Hovedstaden).
Eneste gene ved parykken var at den var ret varm om sommeren men hun vænnede sig heldigvis hurtigt til at gå uden, når hun bare var derhjemme.

Fra mig, skal lyse alle ønsker om alt godt til dig og dine!!

Mange venlige hilsener fra Dorthe.

Og SÅ er det sovetid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-07 06:50

Selv tak....

Og held og lykke med at finde den rigtige.....