/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Kampfisk
Fra : Fnukkii
Vist : 6466 gange
50 point
Dato : 24-11-07 13:00

har lige nogle spørgsmål?

hvor gammel bliver en kampfisk?

hvor mange grader skal den ha?

hvor kan man købe de rigtig flotte kampfisk (ikke dem ved dyrehandlen)?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 13:55

Citat
hvor gammel bliver en kampfisk?

Kommer an på hvornår du steger den....

Citat
hvor mange grader skal den ha?

Middelvarme - husk fedtstof

Hvorfor lukker du ikke de allerede besvarede spørgsmål...

- Ubesvarede 7
- Besvarede 2
- Annullerede 0
- Slettede 0
Ialt 9

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-07 14:05

En kampfisk bliver ikke særlig gammel p.g.a. de lange, unaturlige kunstigt fremprovokerede lange finner som den skal slæbe rundt på, og som kampfisk slet ikke har ude i naturen .

Den bliver som regel maks. et år.

Jeg ved ikek hvorfor du tror kampfisk er flottere andre steder end ved dyrehandleren....de får dem jo netop fra dem der har opdrættet de specielle akvariekampfisk.

men du har ret i, at det bliver sværere og sværere at finde dem med de helt lange finner......det er fordi man langt om længe har fundet ud af, at det er dyrplageri at få dem til at se sådan ud.

Temperaturen er de ikke så kræsne med.....20-23 grader

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 24-11-07 18:03

20 - 23?

har hørt at de skulle ha 26 - 30 grader.. kan jeg ikke forstå.. har kun læst at de skulle ha det..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-07 19:04

Det er alt for høj temperatur....hvilket det i øvrigt er til langt de fleste akvariefisk, selv om der ofte står noget andet rundt om på nettet.

Og husk så på, at du kun kan have en kampfiskhan i et akvarie...ellers slår de hinanden ihjel.

Men en han og to-tre hunner er fint.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-07 23:41

Jeg har haft en del kampfisk gennem tiden.

De bliver op til 3 år gamle.

Akvariestørrelse: 45l. og opefter afhængig af antal hunner.

Vandets Ph værdi omkring 7.

Vandstand i tørketiden 5-15 cm. I regntiden over 25 cm.

Vandtemperaturen er i tørkeperioden op til 30 grader celcius og i regntiden ned til 18 grader celcius.

Man simulerer tørke-/regntid for at fremprovokere yngleperioder, som altid sker umiddelbart efter regntidens begyndelse, hvor hannen bygger skumrede. Der fodres sparsomt i tørketiden og 'godt' i regntiden. (Pas dog på med overfodring!)

I et akvarie UDEN tørke-/regntid er 22-24 grader celcius fint.

Kun een han pr. akvarie medens antallet af hunner kan varieres/tilpasses efter akvariestørrelse (ca. 10l. pr. fisk).

En han kan få unger med flere hunner samtidig. dog i samme skumrede.

Købe en opdrætsfisk? Prøv: http://www.fishbreeding.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 25-11-07 15:34

okay.. har også neon og scalarer og tænke på.. så vil ikke lade temp. falde så hurtig og risikerer at de får forkølelse, så hvis nu jeg sætter den på 25 grader.. er det så ikke fint?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-07 17:24

Rød neon (= Tetra fra Sydamerikansk regnskov), Scalarer (= Ciclider fra Amazonas) og Kampfisk (= Labyrinth fisk fra SØ Asiens rismarker.)

..har INTET at gøre i samme akvarie

Rød neon lever i bunden af regnskoven i mørke og 'surt' vand, Scalarer i flodens rislende klare, lyse og iltrige vand, Kampfisk i rismarkens randzone med rigeligt vand og foder i regntiden og lever sparsomt i pytter, render og i grøfternes varme og algefyldte bund i tørketiden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-07 17:28

Ps. Man, lader heller ikke; ørkenrotter, silkeaber og isbjørne gå i samme bur

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 25-11-07 19:28

tror jeg nu godt de kan... der er mange der har holdt dem sammen og de trives godt sammen i MIT akvarie.. så tror jeg lader dem ha det godt, hvor de er.. Jeg tror lige du skal opdatere din viden om fisk..

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 25-11-07 19:28

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-11-07 05:47

Selvfølgelig kan disse fisk 'gå' i samme akvarie. Det er blot et spørgsmål om man tænker på sit eget eller fiskenes velfærd

Jeg har nu altid ment at man bør holde akvariefisk i biotop akvarier og dermed tilstræbe at skabe et miljø der ligner fiskens naturlige habitat.

Man har i Zoo i mange år holdt f.eks. løver, tigre og loaparder i små tremmebure, men har da indset at de trives bedre i åbne bure/gårde som giver dem mulighed for andet end, at traske hvileløst frem og tilbage på få kvadratmeter. Jeg er dog overbevist om, at det vil gå gruelig galt hvis man holdt disse tre forskellige kattedyr i samme anlæg.

Det er simpelthed en spørgmål om at passe sine kæledyr korrekt ...eller om man vil more sig over at se dem fjolle rundt i en cirkusmanege.

Så:

Jeg tror lige du skal opdatere din viden om fisk..

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 26-11-07 15:33

Citat
har også neon og scalarer og tænke på.. så vil ikke lade temp. falde så hurtig og risikerer at de får forkølelse, så hvis nu jeg sætter den på 25 grader.. er det så ikke fint?

Mine neonfisk går i et akvarie uden varme...temperatur ca 20 grader

Og Scalarerne min datter har i sit store akvarie, går også uden tilsat varme....og de stortrives også ....de er på et år vokset fra de små bitte nogen man køber hos fiskehandleren (ca diameter på 2 cm uden at regne finnerne med) til et kropsmål på ca 7 cm i diameter.

Selvfølgelig skal du ikke lige skifte vandet ud på en gang med noget der er meget koldere......men hvis du eks. slukker for varmen sker temperaturskiftet gradvist, og det sker der ikke noget ved.

Jeg prøvede for mange år siden om vinteren, at fyret var gået i stå da jeg ikke var hjemme et par dage....temperaturen i akvariet var på 12 grader...og der går altså noget tid før stuetemperaturen får vandtemperaturen i akvariet til at stige igen.....og det skete der ikke noget ved.

Så alle de "skræmmehistorier" om, at fiskene vil mistrives og dø uden de tårnhøje temperaturer, det passer altså ikke......det er slet ikke nødvendigt, og ofte mere skadeligt at have vandet så varmt.

Det eneste fiskene ikke kan tåle i den retning er bratte temperaturskift....eks. når der skiftes vand.

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 26-11-07 22:41

ja, men molokyle..

hvis du kendte mig, så ville du også vide at mine kæledyr har det bedste af det bedste.. sådan har jeg altid været og kan stå og græde over en lille død neon.. så døm ikke andre.. dømte ikke dig..

Kommentar
Fra : Nafu

Dato : 18-12-07 14:55

har selv haft en men den døde af sygdom

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-12-07 16:02

Citat
Det eneste fiskene ikke kan tåle i den retning er bratte temperaturskift....eks. når der skiftes vand.

Hér må jeg nødtvunget, nødvendig- og untagelsesvis give dova ret

..men; hvis fisk skal trives 'til' dagligt, så bør vandtemperaturen 'passe'/'svare' til den pågældende fiskearts' naturlige biotop.

*IMHO* </MOlokyLE>

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 31-12-07 15:02

Tak for svaret dova.