/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Heeej. Ancitrus malle
Fra : Draeken
Vist : 1001 gange
100 point
Dato : 20-11-07 09:33

Heeej allesammen.

Jeg er kuge startet forfra med mit akvarie for jeg havde en del dødsfald. Men så havde jeg så den Ancitrus malle. Kan jeg godt tage den med til det rene akvarie eller kan den tage smitte med ?

Mvh. Draeken

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-07 09:38

Det kommer jo altså an på, om fisken er syg eller ej

Kommentar
Fra : Draeken

Dato : 20-11-07 09:41

Hehe. Ja. Har du en måde på hvordan man kan se det ?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-11-07 10:42

Her er lidt at vælge imellem:
Forgiftning:
Fiskene står og "patter" i overfladen, eller har svært ved at holde balancen. Dette kan være tegn på almindelig forurening i akvariet (nitritforgiftning), eller tilførelse af en eller anden form for giftig substans (f.eks. sæbe, der er meget giftigt for fisk i selv meget små mængder). Behandlingen vil i dette tilfælde være, at skifte 1/3 - 1/2 af vandet, afvente tre dage og foretage endnu et vandskift. Herefter burde fiskene være raske igen, såfremt de ikke nåede at blive for hårdt medtaget.

Svamp:
Fiskene har hvide vattotlignende vækster på kroppen, munden eller finnerne. Der er tale om fungus, en svampeart der er relativt let at behandle, hvis behandling sættes ind i tide. Svampen opstår som følge af for dårlig vandhygiejne (med mindre der er tale om sort molly, der er særdeles følsom overfor denne sygdom). Først og fremmeste foretages et vandskift, herefter behandles med
Polyfungus.

Hvide pletter (forkølelse):
Fiskene er besat med små hvide prikker. Sygdommen er sandsynligvis indført i akvariet udefra, men kan også opstå som følge af for dårlig vandkvalitet. Skift noget af vandet og tilfør Polyplet til vandet.

Indvoldsorm:
Første tegn på indvoldsorm er en hvidlig, trådlignende afføring. Herefter stopper fiskene med at spise og bliver tyndere og tyndere. Behandling foretages med Hexa-ex. Tre dage efter behandling foretages et vandskift.

Gælleorm:
Fiskene står stille samme sted, eventuelt lige under vandoverfladen. Gællerne pumper kraftigere end normalt, selv når de ikke lige har spist. Behandling foretages med Vita-furan. Tre dage efter behandling foretages et vandskift.

Fiskene gnider sig:
Fiskene gnider sig mod sten og rødder i akvariet, hvilket er et tegn på, at de har fået parasitter. Behandlingen er relativ let, og foretages ved at tilføre akvariesalt til vandet.
Efter hver behandling er det altid en god ide at skifte 1/3-1/2 af vandet, da medicinen kan være hård mod det biologiske filter. Hvis ikke behandlingen har hjulpet første gang, foretages vandskiftet alligevel, og behandlingen gentages. Gentag dog aldrig mere end to gange.
Hvis det stadig ikke hjælper, er fiskene får hårdt medtaget, og bør aflives. Dette gøres ved små fisk lettest, ved at koge noget vand, og smide fiskene ned i det. Ved større fisk, er det mere humant at skære hovedet af med en skarp kniv. Hvis alle fiskene dør trods alle behandlingsforsøg, er det en god ide at tage alt ud af akvariet, rense filteret og gruset grundigt, samt skolde sten, grus og rødder, inden der sættes nye fisk i akvariet. herved reducerer du muligheden for, at de nye fisk bliver smittet med sygdom fra de gamle fisk, der sagtens kan overleve flere uger i akvariet uden vært.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Draeken

Dato : 20-11-07 11:30

Men nogle af de sygedomme er jo ret svært at se på sugemaller :)

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 20-11-07 14:24

Hvad døde de andre fisk af ? Det er for at man bedre kan vejlede dig.

Kommentar
Fra : Draeken

Dato : 20-11-07 17:42

Deres hale hængte helt ned og så brugte de alle deres krafter på at bruge finnerene for at kæmpe sig op af og så var der nogle der var i overfladen hele tiden :( (guppyer). Mine neon så ud til at have det helt fint

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 100 point
Dato : 20-11-07 20:30

Jeg gør altid det, at hvis jeg får nye fisk og/eller ,hvis jeg skal flytte fisk fra et akvarium der har været sygdom i, så har jeg et ekstra akvarie jeg bruger til karantæne akvarie.

Det er meget svært at sige 100%, da det kræver en nærmer undersøgelse. Men hvis jeg var dig, ville jeg lade mallerne gå i et akvarie for sig selv en lille uge.

Jeg har lige lige fået unger med mine Ancistrus maller, det var ca 120 unger + der er i et andet akvarie er der ca 100-200 malleunger til videre opvækst.

Godkendelse af svar
Fra : Draeken

Dato : 29-11-07 20:54

Tak for svaret Cirkelinedk.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 29-11-07 21:24

Er glad for at du kunne bruge svaret, og jeg takker for dine point.
Prøv at logge dig på : www. akvariesiden.dk , der er mange der kan hjælpe dig, hvis du skulle få brug for mere viden fremover, jeg har selv meldt mig ind på siden.