/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
hjælp til længde /bredegrad
Fra : CCjunior
Vist : 1272 gange
500 point
Dato : 18-11-07 13:30

Jeg har gang i et projekt, hvor jeg vil finde ud af hvor meget effekt man kan vinde ved at følge solen med et solfanger anlæg frem for at have det fast monteret på et tag

Jeg har fundet denne omregner til hjælp, men har sq lidt svært ved at tyde/bruge den.
http://www.pages.drexel.edu/~brooksdr/DRB_web_page/Solar/insolation.htm
Hvis der er nogen der ved hvordan den skal tydes vil jeg sætte pris på lidt hjælp.

Jeg kunne forestille mig at det kunne gøres ved at ligge data ind for et hus liggende lige i syd og dernæst for et der ligger 22,5 grader forskudt og så sammenligne data.

da jeg sidder ved skolens computerer, kan jeg ikke engang gå på google earth og finde koordinater for danmark.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-11-07 15:18

Så kloge mennesker findes ikke på kandu.

alimak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-11-07 17:46

Find en GPS

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 500 point
Dato : 19-11-07 17:03

Google er din ven. 'Maps coordinates' -> http://www.google.dk/search?hl=da&q=map+coordinates&meta=

Copenhagen ligger på Latitude: 55.676285 / Longitude: 12.56928

Forklaringen på din kalkulator er jo kun et klik væk. (Please read this file for an explanation of these calculations.)

Der er ikke nogen beregning for indstrålingens varians hvis den flade du måler på er drejet i forhold til solen. Det er en simpel trignometrisk formel, som du enten kan integrere eller også kan du tage nogle jævnt fordelte eksempler og antage at det er nogenlunde liniært mellem dem.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 19-11-07 17:13

Tak for svaret henrikkrebs.

Du har jo nok ret, det er mig der har misforstået siden
Under alle omstændigheder, så har jeg haft kontakt til teknologisk institut og de har hjulpet mig lidt. Han ville enda prøve om ikke han fik tid til at smide det på en mail, som jeg kan bruge som dokumentation i min rapport.

Junior