/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
kontanthjælp
Fra : danh
Vist : 593 gange
50 point
Dato : 17-11-07 00:42

hej
er pt uden arbejde så vil lige høre hvordan det fungerer med kontanthjælp fra kommunen. får man det fra den dag man går ned og søger om det`? starter man på aktivering fra samme dag ell dagen efter? ved at det bliver udbetalt til den 1 i måneden, men ved ikke så meget andet om det.. vil helst have et arbejde men der kan jo godt gå lidt tid med at søge og vil ikke stå¨helt uden midler indtil da.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-07 00:57

Citat
får man det fra den dag man går ned og søger om det

Det kommer da meget an på, om du er berettiget til kontanthjælp.

Du må tale med din kommune om det.

Du starter ikke på aktivering samme dag eller dagen efter.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-07 00:59
Kommentar
Fra : mystik

Dato : 17-11-07 01:22

Kunstigt åndedræt får kun den, der ikke trækker vejret !

Kontanthjælp får kun den, der ingen penge har ! Og kontanthjælp ER jo en form for livreddende førstehjælp.

Så hvis du har brugt alle dine tjente penge på hus, møbler osv...skal du såmænd blot stå som aktivt søgende nede på AF med CV og det hele. Du har så ret til at nægte de 2 første tilbud de kommer med, hvis du f.eks. ikke gider tage ud og feje blade op på et fortov... Men IGEN...så er der aldrig 2 kommuner med de samme holdninger...

Jeg kan på det kraftigste anbefale, at du søger nogle vikarjobs eller finder et deltidsjob, indtil du igen finder et spændende job... Har selv prøvet kontanthjælpssystemet... Fy for den lede!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-07 01:26

Nej, der går et stykke tid, , du skal gå ned og sige, at du vil søge kontanthjælp, så får du nogen papirer med hjem der skal udfyldes (oplysninger om evt. formue, dine udgifter, din sociale status, altså om du er gift/ugift, bor alene o.s.v.) og så får du en tid hos en sagsbehandler, hvor du så til mødet skal medbringe de udfyldte papirer.

Kontanhjælp udbetales hver den første, med tilbagevirkende kraft, sådan at eks. det der udbetales pr. 1/12 er for november måned.

Der går ikke særlig længe før du bliver sendt i aktivering, lidt afhængig af hvilken kommune og hvilke beskæftigelsesforanstaltninger der findes.....måske en uge max 14 dage efter du starter på at modtage kontanthjælp.

Og du skal dokumentere, at du er aktivt jobsøgende samtidig med, at du er i aktivering og modtager kontanthjælp.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 17-11-07 01:33

Mystik, du er bagefter

Der er for det første ikke noget der hedder AF længere...det er kommet under kommunerne nu og hedder Jobcentre.

Dernæst kan man ikke nægte noget som helst tilbud som kontanthjælpsmodtager, for så smækker kassen sgu i....Loven siger at ALLE skal være i aktivering, selv syge mennesker der egentlig burde ha' deres førtidspension bliver trukket gennem aktiveringsforanstaltninger.

Og i aktivering, skal der ikke mange sygefraværsdage til, før der kræves lægeerklæring fra første fraværsdag for at der udbetales penge...og hvis du udebliver fra aktivering uden at gi' besked, trækkes der ligeledes i hjælpen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-11-07 08:59

Ja uha dova
Fra den 1. januar bliver det meget værre.

Kommentar
Fra : Naqibullah

Dato : 17-11-07 11:07

Hej danh
mystik har ret, her har jeg et links til et rigtige god vikarbureau http://www.man2man.dk/

men hvis du har ingen penge til at leve af så bliver du nød til at henvende dig til kommunen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-07 15:04

Citat
Hej danh
mystik har ret

Kun i, at det bedste er at forsøge at finde arbejde så hurtigt som muligt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-07 15:08

danh

Får du ikke understøttelse !!!

Er du ikke medlem af en a-kasse !!!

Godkendelse af svar
Fra : danh

Dato : 24-01-08 22:40

Tak for svaret dova.