/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Forkortelse - hva har du lært?
Fra : hyggemor
Vist : 1808 gange
100 point
Dato : 16-11-07 20:47

Hey

Dette spørgsmål er ikke hvad der er mest rigtigt, men hvad du har lært i skolen.

Forkortelse af: blandt andet

bl.a.
bla.a.
bla.

Ved ikke om der er andre der har lært andet, men det er de 3 muligheder vi er uenige om herhjemme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-07 20:48

Jeg har lært

bl.a.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-11-07 20:50

det er bl.a

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-07 20:51

I kan også lege lidt med denne

http://www.dsn.dk/stave/fork_1.htm

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 16-11-07 20:51

Og her er mit bud som jeg bla.a. bruger det.
årg. 43

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 16-11-07 20:57

LOL jeg tror bare jeg trækker min kommentar tilbage.. jeg fik 3 rigtige..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-07 21:00

Citat
Hvis man søger på "bla." kommer der over 100 sider op. Dette er et problem da den rigtige stave måde er bl.a.

herfra http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Landsbybr%C3%B8nden/blandt_andet

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-11-07 21:13

Sprognævnet, min udgave af Retskrivningsordbogen fra 1987: bl.a.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-11-07 21:32

Jeg har lært at forkorte blandt andet bl.a.

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 16-11-07 23:21

Hvorfor er det mere vigtigt, hvad vi har lært i skolen..? Der er alligevel kun den samme måde at forkorte det på...

jeg kunne bl.a. finde denne webside http://www.grafisk-litteratur.dk/default.asp?Side=%2FSprog%F8velser%2Fforkortelser%2Ehtm

Og den lever meget godt op til det, jeg lærte i skolen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-11-07 23:33

Citat
mystik

Dato : 16-11-07 23:21

--------------------------------------------------------------------------------
Hvorfor er det mere vigtigt, hvad vi har lært i skolen..?

Og den lever meget godt op til det, jeg lærte i skolen

!!!!!!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : hyggemor

Dato : 16-11-07 23:38

Citat
Hvorfor er det mere vigtigt, hvad vi har lært i skolen..? Der er alligevel kun den samme måde at forkorte det på...

Hmm, hvorfor stiller du spørgsmål til mit?

Jeg syntes i dette tilfælde at det var irrelevant at begrunde mit spørgsmål

Anyway, så er der jo ikke rigtig nogle vindere men spørgsmålet skal jo afsluttes og jeg har valgt e.c. da (når nu du vil vide det "mystik") vores uenighed gik på at bla.a ikke har været "fremme" som stavemåde i folkeskolen, men det har det. Så jeg tabte

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-07 00:00

Citat
Og her er mit bud som jeg bla.a. bruger det.

Sådan forkortes det ikke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-07 09:45

Jo det gør................og det ved jeg som har gået mange år i skole.
3 år i 1.
2 år i 2.
2 år i 3.
4 år i 4.
1 år i 5. men så kaldte værnepligten.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 17-11-07 13:33

Citat
Sådan forkortes det ikke

Det var lige netop det jeg også pointerede herhjemme. At det så ikke staves sådan i dag, er noget andet. Jeg selv har lært bl.a. og da vi begge 2 (herhjemme) er "rimelige" i dansk retskrivning gik bølgerne højt.

Tak for jeres input