/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Søger efter link til urbibelen
Fra : Hekla
Vist : 824 gange
250 point
Dato : 09-02-03 04:30

I en tidligere debat fandt jeg et link til en urbibel, som jeg desværre har tabt pga. en virus ødelagt pc.

Jeg vil meget gerne finde den igen.
Hilsen Hekla

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-02-03 04:44

Hej Hekla

Hvis du kan tysk, er der noget at hente her:
http://www.google.com/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=Urbibel&btnG=Google-s%F8gning&lr=lang_da

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Hekla

Dato : 09-02-03 11:37

Desværre er tysk ikke min stærke side, men der er en dansk udgave og jeg tror også den har været udgivet som en bog.

Venlig hilsen
Hekla

Kommentar
Fra : summer

Dato : 15-02-03 10:50

Gutenberg trykker den første Bibel i 1454

http://www.grosell.dk/pg2199.html
CHRISTIAN III'S BIBEL - BIBLIA/ Det er den gantske Hellige Scrifft, vdsæt paa Danske. Prentit i Kiøbenhaffn, af Ludowich Dietz 1550. Facsimile-Udgave af den første danske Bibel 1550. Udgivet af Det danske Sprog- og Litteraturselskab. Kbhvn. 1928. Titel trykt i rødt og sort. Fol. Smukt orig. helskind af ufarvet niger med blindtrykt dekoration og spænder i 16. årh. stil. #25701

Den smukke facsimileudgave af Christian III's bibel, den første helbibel på dansk 4.500kr.

http://www.kb.dk/kultur/expo/porten/96-illus/311-r6.htm
Det Kongelige Bibliotek

De fleste større Biblioteker har en faksimile (kopi) af den første danske Bibel fra 1550 - Ellers vil jeg anbefale at bruge lid tid på at søge på http://www.google.com/

Held og lykke
summer

Kommentar
Fra : Hekla

Dato : 18-02-03 12:35

Desværre er det heller ikke denne udgave.
Hilsen Hekla

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-02-03 13:45

Hekla, prøv at fortælle lidt om hvad du husker fra det link du ref. til.
1) Hvilket sprog var det. Det kan jo næsten ikke være dansk, da den første danske er fra 1550
2) Var overskriften "Urbibel"
3) Har du søgt i Kandu's database?
4) Jeg går ud fra at det var Kandu du husker linket fra??
5) Husker du hvad spørgsmålet linket var i, drejede sig om?

Det er en lidt svær nød at kække
mvh
summer

Kommentar
Fra : Hekla

Dato : 19-02-03 14:40

Jeg må indrømme at jeg skulle have givet en bedre forklaring på denne urbibel.
Det drejer sig om at Jesus skulle have været i Indien og at det var fra denne tid denne bibel skulle være fra.

Venlig hilsen
Hekla

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-02-03 17:32

Der er masser på Nettet om at Jesus skulle have været i Indien. Især engelske sites. Prøv at søge på http://www.google.com/ og skriv f.eks. Jesus India hvis du vil hav engelske tekster med. Jesus i Indien marker dansk hvis det kun er danske links du vil have.

En decideret Urbibel med dette emne ved jeg ikke. Jeg ved at inden for Islam, er der en udbredt opfattelse af, at Jesus har været i Indien.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Frej

Dato : 21-02-03 19:48

Hej, Hekla. Inden for Jesus forskningen er der intet, der tyder på, at Jesus har været i Indien. Jeg svarer her som teolog. Men det er ikke småting, man kan finde rundt om af mærkelige teorier, men jeg har ikke mødt nogle af dem, som er seriøse. Du kan også prøve at gå ind under 'folkekirken'. De har bl.a. et debatforum, så stil spørgsmålet der også.

Med venlig hilsen

Frej

Kommentar
Fra : summer

Dato : 21-02-03 19:55

Frej, jeg er selv mangeårig kristen, og er enig med dig, at der er ingen belæg er for at Jesus har været i Indien.
Nu spørger Hekla jo i kategorien Religion, så derfor er det jo hendes beslutning om hun tror på, og søger efter materiale om nævnte.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Hekla

Dato : 22-02-03 01:01

Til Summer og Frej
Jeg takker for jeres indlæg det er rart at få en debat. Jeg er nu selv meget skeptisk, men har dog alligevel lyst til at læse om det. Om ikke andet så for underholdningens skyld.

Venlig hilsen
Hekla

Kommentar
Fra : summer

Dato : 22-02-03 08:09

Hekla, det kan jeg godt forstå. Selv om jeg er kristen og holder mig til Bibelen, så er jeg ikke så "indsnævret" at jeg ikke forsøger at følge med i hvad der ellers foregår i Verden omkring mig.

Ha' en rigtig god og glad dag
summer

Kommentar
Fra : Hekla

Dato : 23-02-03 00:36

Tak summer i lige måde

Hekla

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 250 point
Dato : 03-05-03 13:49

Hej..måske er det dette, du søger:
Rejste Jesus til Indien?
Med ovenstående i tankerne er det naturligt også at nævne den tradition, som beretter om Jesus i Indien. For nogle har det altid været et spørgsmål, hvad Jesus foretog sig fra det tidspunkt, hvor vi i Det nye Testamente læser om hans besøg i templet i Jerusalem som tolvårig og til det tidspunkt, hvor han som moden mand fremtræder som forkynder af sit budskab. Nogle har fremført, at han måske tilbragte disse år i Indien. Den indiske arkæolog Hassnain hælder ikke alene til den anskuelse, at Jesus skulle have besøgt Afghanistan, Indien og Kashmir i sine unge år, men at han skulle have vendt tilbage efter forfølgelserne i Palæstina for efter sin død at blive begravet i Srinagar i Kashmir. Disse teorier er naturligvis blevet imødegået fra flere sider, idet trosgrundlaget for kristendommen og andre religiøse grupperinger - hvis dette er sandt - vil blive rokket. Hassnain mener ud fra gamle tekster, at kunne fastslå Jesu’ dødsår til 107. At der er sprængstof i disse teorier, vidner Garcias Valerians, kardinal af Bombay, reaktion om, da han i 1950’erne forsøgte at få forbudt en bog med teorierne om Jesu’ død i Kashmir. Da han af avisen Stern blev spurgt om disse forhold, anmodede han om, at avisen ikke skrev om teorierne og fundet af de dokumenter, som underbyggede teorierne om Jesu’ død.
Hvilke kilder og dokumenter er det da, som kan vække et sådant postyr? Den ældste kendte tekst befinder sig på det orientalske institut i Purana, universitetet i Bombay. Vi har her at gøre med dele af en bog, som efter alt at dømme blev skrevet i året 115 på sanskrit, og som har været i mahadjra’ernes af Kashmirs besiddelse. Her skildres mødet mellem kongen af Kashmir, Shalewahin, og en mand, som skildrede sig selv som født af en jomfru, han var fra et fjernt land, og at hans navn var Jus Asaf og Isa Masih, Jesus Messias.
http://www.islamstudie.dk/person_profet.jesus3.htm

Dødehavsrullene
De første funn av Dødehavsrullene ble gjort i 1947 av en beduinsk gjeter. I løpet av de neste ti år fant man ca. 800 ruller i grottene langs vestkysten av Dødehavet. En del av rullene er hele eller nesten hele, men de fleste er det kun biter igjen av. Noen ruller er skrevet på papyrus, men hovedmengden er laget av hud fra geit, sau, steinbukk og gaselle. Rullene er datert til perioden 250 f.Kr. til 65 e.Kr. Teksten på rullene er skrevet på hebraisk, aramaisk eller gresk. De inneholder store deler av den hebraiske bibel, foruten esseernes egne religiøse skrifter og andre jødiske bøker.

Rullene inneholder de eldste kjente kopier av Bibelen (inntil disse funnene var de eldste funn av hebraiske bibeltekster fra ca. 800-1000 e.Kr.). Rullene gir derfor et radikalt nytt innblikk i et produktivt jødisk miljø. De aller fleste rullene finnes i dag i Rockefeller museum og i Israelmuseet i Jerusalem, noen i Jordan og noen rundt i Europa. Noen fragmenter av ruller er forøvrig i privat besittelse, blant annet hos den norske samleren Martin Schøyen.

Alle rullene finnes i dag på mikrofilm. Oversettelser og tolkninger av rullene gis ut i en bokserie på Oxford University Press. Så langt foreligger 16 bind og man regner med i løpet av åtte-ti år i gi ut de planlagte 39 bind.

Dersom tilstrekkelig finansiering kan finnes, vil det bli utgitt et "Norway Volume" i denne serien.

Kommentar
Fra : hescbi

Dato : 08-10-03 20:35

Hej Hekla

Der findes noget som hedder "Urevangeliet".

Et fuldstændigt, aramæisk evangelium.

Original titel:
“The Gospel of the Holy Twelve”.
Known also as "The Gospel of the Perfect Life".
Udgivet af Rev. G. J. Ouseley.

Jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra, men jeg kan maile det til dig.
Her et link til et debatforum om det: http://dk.msnusers.com/DenSpirituelleHall/urevangeliet.msnw

Kommentar
Fra : TMF

Dato : 09-04-04 10:08
Godkendelse af svar
Fra : Hekla

Dato : 08-04-05 01:48

Tak for svaret skingur.