/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
online-status ...
Fra : RHJN
Vist : 637 gange
150 point
Dato : 09-11-07 11:35

Kære alle I kære hjælpere i det ganske land!
Jeg er ved at lave et lille forum for vores familie - en såkaldt familiehjemmeside, hvor alle i familien kan logge ind, se billeder fra div. familiearrangementer, skrive et indlæg i forum etc. etc. ... Siden er lavet i ASP i samarbejde med en mdb-database, og opdelt i frames.
I den ene af disse frames kunne jeg godt tænke mig der stod hvem af brugerne der var online. Således der stod som sådan her:

LIGE NU ER:
XX YY ZZ
ONLINE

Den skal hente navnene ("XX" "YY" "ZZ" eller hvor mange der nu er på det givne tidspunkt) på dem der er online ud fra en Access-database ... Jeg kan se der har været et lignende spørgsmål tidligere, men forstår ikke helt svaret ...

Håber der er nogen der kan hjælpe!
Ha' en go' weekend!!

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 09-11-07 12:04

Du kan jo lave et felt, der hedder ONLINE i databasen med brugere. Et kan du så sætte til o når de er logget ud og 1 når de er logget ind.

Så laver du bare en forespørgel til databasen

select [navn] from [brugere] where online=1

tæller evt. op, og skriver resultatet.

Det kræver bare at brugerne husker at logge af. Ellers skal du i gang med at lægge noget i din global.asa, som så automatisk fjerner folk fra listen når deres sessioner udløber. Men jeg har et eksempel liggende hvis du kommer der til.

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 09-11-07 15:00

Tak for det sMorch ... Men øhh ... "Så laver du bare en forespørgel til databasen " ... hvordan? og hvordan det med at sætte til 1 og 0 ... jeg skal ha' det lidt mere detaljeret Kan du klare den P.f. tak!

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 09-11-07 15:45

Du får så her et principielt svar, da jeg ikke kender din kode og din database:

1. Lav et felt i databasen der hedder online - sæt standardværdien til 0
2. I dit logon script må der være noget, der checker om brugernavn og password er i orden - hvis det er ok skal du opdatere feltet online til at være lig med 1 ,i den post, der har dét brugernavn, der lige er logget ind

Update brugere set online=1 where brugernavn=[XX]

eller (bedre)

Update brugere set online=1 where id=[XX]

Når folk så logger af skal du så igen opdatere posten:
Update brugere set online=0 where id=[XX]

Skal jeg være mere præcis må jeg have adgang til din kode.

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 10-11-07 00:38

Hej igen ... Jeg er dig meget taknemmelig for dine hurtige svar, og beklager hvis jeg ikke er helt skarp nok til at forstå ...
Det jeg har brug for hjælp til kan du se på dette link: www.peter-sabroe.dk - du kan logge ind med "test" ... når du er logget ind vil du nede i venstre hjørne kunne se en lille frame hvor jeg vil gerne vil have navnene på de der er online ...Jeg tror egentlig du har fanget mit spørgsmål, men bare mig der ikke har fanget dit svar ... Kan jeg evt få dig til at kigge på online.asp-filen der hører til forneden i venstre hjørne samt kigge på database-filen? Vil det gøre det lettere for dig, kan jeg evt maile det til dig eller noget?
Ser frem til at høre fra dig!

På forhånd tak ... mange tak faktisk!

..Rasmus

Accepteret svar
Fra : smorch

Modtaget 150 point
Dato : 10-11-07 00:57

Du kan sende koden "privat" ved at klikke på mit brugernavn og derefter klikke på Skriv til sMorch

Kopier koden og sæt den i "brevet"

Mvh

sMorch

Godkendelse af svar
Fra : RHJN

Dato : 10-12-07 23:43

Tak for svaret smorch. Du har hjulpet mig helt usædvanlig meget ... din ekspertise er stor, og viljen til at hjælpe er helt fantastisk! Tak!!