/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
SU - satser
Fra : TheOsirisDK
Vist : 3189 gange
50 point
Dato : 06-11-07 17:19

Viste ik helt hvor jeg skulle spørge men nu prøver jeg her. var os meningen jeg skulle ha spurgt min vejleder idag men nåede ikke.

SU - Satser - bliver de beregnet ud fra FORÆLDRENES indkomst eller HUSTANDENS.

På su.dk står der forældrenes. Vil det sige at den min mor er gift med's indkomst ikke tæller med?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 17:41

Husstandens.....

Går ud fra din biologiske far IKKE bor hos jer.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-07 17:48

Men IKKE evt. søskendes indkomst, men du skal oplyse om der er søskende under 18 år, det kan være med til at din SU bliver højere

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-07 19:24

Det fremgår end ikke af loven

Citat
25. Uddannelsessøgende på 18 og 19 år får uden for klippekortet et grundstipendium på 969 kr. om måneden. For uddannelsessøgende, der får stipendium med udeboendesats efter § 8, stk. 4, er grundstipendiet dog 2.807 kr. om måneden. Grundstipendiet gives indtil udgangen af den måned, hvor den uddannelsessøgende fylder 20 år, og er uafhængigt af forældrenes indkomst.

Stk. 2. De uddannelsessøgende får tillæg til grundstipendiet, hvis forældrenes samlede indkomstgrundlag på grundlag af deres indkomst i det andet kalenderår forud for støtteåret ikke overstiger 239.293 kr. Tillægget svarer til forskellen mellem maksimalt stipendium efter § 8, stk. 1, samt eventuelt supplerende stipendium efter § 11 og grundstipendiet. Tillægget nedsættes ved et højere indkomstgrundlag og bortfalder helt ved et indkomstgrundlag på 510.659 kr. For uddannelsessøgende, der får stipendium med udeboendesats efter § 8, stk. 4, bortfalder tillægget dog helt ved et indkomstgrundlag på 418.145 kr.

Stk. 3. De uddannelsessøgende får dog uafhængig af forældrenes indkomst stipendium med det maksimale beløb efter § 8, stk. 1, når de har et barn.

Stk. 4. Forældrenes samlede indkomstgrundlag nedsættes med 25.399 kr. for hver af ansøgers søskende, der er under 18 år.

Stk. 5. Beløbene i stk. 1, 2 og 4 reguleres én gang årligt efter § 12, stk. 3.

men jeg fandt dette:

Citat
Dine forældres indkomst

Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, er størrelsen på dit SU-stipendium afhængig af dine forældres indkomst (indkomstgrundlaget).
Dit SU-lån er derimod ikke afhængigt af dine forældres indkomst. [B]Med forældre menes biologiske forældre og adoptivforældre. Plejeforældre eller stedmoder/fader betragtes ikke som forældre.[/B]
Det er dine forældres samlede indkomst uden fradrag, der udgør indkomstgrundlaget. Har du et barn, er størrelsen af din SU ikke længere afhængig af dine forældres indkomst, og du vil få stipendium på samme vilkår som dem, der er fyldt 20 år.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-11-07 19:25

Med forældre menes biologiske forældre og adoptivforældre. Plejeforældre eller stedmoder/fader betragtes ikke som forældre.

ja den gik ikke at fremhæve forsøte gang, så jeg gentager.
Jeg har klippet fra denne side.

http://www.su.dk/index.html?/su/stipendium/uu/foraeldres-indkomst/default.html

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 06-11-07 22:03

er vi sikre på det? Min mor er eneindehave af forældre myndigheden jo? Så hun er jo den eneste forælder?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-07 22:12

TheosirisDK...... Vent til i morgen og spørg din studievejleder, så er du helt sikker på et 100%

korrekt svar, de regler hos su er bare så kringlede

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-11-07 07:31

Du er nødt til at spørge - om vi er sikre på det?
Det er et spørgsmål der lidt bøvlet eftersom jeg har kopieret ind her fra SU.dk og fra su loven. Det kommer an på hvordan loven forvaltes og der har vi ingen chance som udenforstående.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-11-07 21:13

hvordan gik det hos vejlederen?

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 05-12-07 19:31

Så vidt jeg kan se, så er det kun biologiske forældre. Dvs er forældre'en gift gælder det ikke. Mere SU til mig