/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
nymfeparakit
Fra : Fnukkii
Vist : 3775 gange
50 point
Dato : 19-10-07 21:38

Hej..

Vi har lige fået en nymfeparakit..

Vi har fået at vide at det tager cirka. 14 dage og så vil den være tam.. problemet er bare at den er lidt over 1 år gammel.. vores spørgsmål:

- kan man lærer den ikke at knave i møblerne?
- er det rigtig at den først må tages ud af buret, når den er tam?
- vi har ikke nogen bakke i buret, så hvordan skal vi udskifte bundlaget?
- vi har grus, som bundlag (det man køber ved dyrerhandleren), men vi har hørt at det ikke er godt
for nymfeparakitter?
- vi har haft den i 2 dage nu og den tog en solsikkekerne fra mine finger i dag, kan vi ikke være rolige for at den nok skal blive tam?
- vi er nervøse for om naboerne kan hører den (bor i lejlighed), er det slemt for denne art fremover?

på forhånd tak..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-07 22:11

Nu ved jeg ikke hvordan buret ser ud, og kan derfor ikke lige sige hvordan du skifter bundlaget.

Men hvis der ikke er en bakke til at trække ud, eller en plasticbund hvor toppen af buret så kan løftes af, så må du jo vende buret og hælde bundlaget ud i en pose.

Du skal bruge fuglesand som bundlag.

Nu ved jeg ikke om du har oplevet, at den vil gnave i møblerne.....den min datter har gør det ikke, men du skal passe på ledninger, giftige potteplanter o.s.v......og tændte stearinlys/olielamper er forbudt når pipper er udenfor buret....og også sørge for, at der ikke er steder den kan falde ned bag ved møbler så den kan komme til at sidde fast eller komme til skade, især tunge møbler som ikke er nemme at flytte.

M.h.t. at tage den ud af buret inden den er tam, så er det nok fordi det kan være svært at fange den igen når den ikke er tam.

Det lyder fint at den allerede nu vil spise fra dine fingre.....når du skal gøre den tam er det bedste bare at sætte hånden ind i buret og sidde stille uden at gøre forsøg på at fange fuglen, de fleste nymfeparakitter kan ikke lide at blive holdt fast. bare hold hånden inde i buret, så vil den måske selv hoppe over på hånden.

Hvor meget den larmer kommer lidt an på hvor meget den skal være alene. Hvis den keder sig, kan den godt finde på at skælde lidt ud og kalde på selskab.

De elsker at blive underholdt og snakket med og kan lære at sige mange forskellige ord.

Accepteret svar
Fra : housegoat

Modtaget 60 point
Dato : 19-10-07 22:20

Hej Fnukkii.
Når jeres nye nymfeparakit er lidt over et år gammel, ja så er det svært at få den 100% tam. Den kan sagtens blive fortrolig, men rigtig tam (så den f.eks. vil med i seng og putte o.s.v.) bliver den nok aldrig, desværre.
Hvis man skal have en 100% tamfugl skal man have dem næsten fra reden af. D.v.s. man opsøger en opdrætter og aftaler, hvornår man kan hente sin fugl. Og dette gøres bedst lige så snart fuglen kan spise selv og forældrefuglene er holdt op med at made dem. Altså på det tidspunkt, de er kommet ud af kassen hos opdrætteren.
M.h.t. til at bide i møblerne: Hvis I sørger for at den har friske grene i buret at bide i, så skulle lysten til møblementet gerne dale væsentligt. Krumnæbsfugle (som en nymfe jo er) SKAL have noget at bide i. Ellers vokser deres næb og bliver alt for langt. Det kan gå så galt, at næbbet kan vokse sig ind i halsen og kvæle fuglen eller stikke hul på halsen.
Og så vil jeg anbefale jer at anskaffe jer et nyt bur. Det skal være et af de moderne med plastikbakke i bunden, hvori der er en skuffe, som kan trækkes ud. Det vil lette rengøringen væsentlig. - Bundlag: hvis I har mulighed for at hente almindelig strandsand, ja så vil det være det optimale. Gerne med tangrester og muslinger o.s.v. - Frøædende fugle har brug for sand til kråsen, for de kan jo ikke findele frøene med næbbet. Disse havner i kråsen og bliver malet der, inden den videre vej ned i maven.
Og støj: en nymfes naturlige skrig går gennem marv og ben. I naturen kan de høres flere kilometer væk, men i takt med at jeres fugl vænner sig til jeres måde at tale roligt og stille på, ja så bliver der nok længere og længere mellem dens naturlige skrig.
Men for alt i verden: Hvis I ønsker jer en tamfugl, så skal I være så rolige i jeres bevægelser som overhovedet muligt, tilbringe så meget tid som muligt i selskab med fuglen (også mens den er inde i buret), og så kan I prøve at lokke den til at spise af jeres hænder. Pluk noget dejligt frøgræs, mælkebøtteblade og andet i naturen. Det er vigtigt at den får adgang til grønt ved siden af frøene. Har I ikke natur lige uden for vinduerne, ja så er grøntafdelingen i supermarkedet også udmærket. Og på denne årstid giv masser af hyben. Det er utrolig sundt for fuglen.
Jeg håber dette hjælper jer til at få et godt liv med jeres nye familiemedlem. Jeg ønsker jer i hvert fald held og lykke med det hele.

Kommentar
Fra : Fnukkii

Dato : 20-10-07 22:11

hej..

vil lige sige at vi har jo fået at vide, at den skal være tam inden den kommer ud af buret, ellers vil vi skræmme den, når vi skal have den ind igen..

Men hvis den er tam til at sidde på hånden efter 14 dage, kan man så ikke vente med at gøre rent, så man ikke skræmmer fuglen alt for meget.

mange tak for hjælpen..

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-11-07 23:47

Jewg følger med

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : Fnukkii

Dato : 24-11-07 18:11

Tak for svaret housegoat.