/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Arbejd hjemmefra fusk??
Fra : kl2705
Vist : 1390 gange
100 point
Dato : 17-10-07 10:46

Hej alle,

Jeg modtog for ca. 1 år siden en mail fra et amerikansk firma (kan ikke husek hvad det hedder) hvor man kunne tjæne penge på at modtage penge og derefter overføre penge til en anden modtager, dengang tænkte jeg fusk, og slettede mailen.

Forleden dag fin jeg en tilsvarende mail, men så vidt jeg ved ikke fra samme firma, dette var en hotmail adresse, jeg tænkte OK det lyder for godt til at være sandt, og jeg giver dem mit konto numer tlf. adresse

I går blev jeg ringet op af en mand, der sagde at han var fra kina, og han sagde at jeg skulle tjække min konto i dag, og der er rigtigt nok sat 47.209,00 ind på min konto, pengene kommer fra en anden dansker og igennem en dansk bank.

Jeg har så fået en mail fra en der kalder sig Kira M Lee, som skriver at jeg skal overføre 44.650 via Monogram eller Western Union til en modtager i St. petersborg, differncen på ca, 5% i alt kr. 2.559 er min avance for dette arbejde. Når jeg har gjort dette modtager jeg et ny job!

Det lyder jo som et perfekt arbejde, det er nemt, og man kan tjæne 10-15000 om ugen, ved at overføre penge 5-6 gange.

Nu er jeg ikke naiv, og ved inderst inde godt at dette må være fusk, jeg har også kontaktet min bank, den bank hvor pengene kome fra, samt forsøgt at komme i kontakt med afsenderen af pengene, som bor i smørumnedre, den ene bank ville prøve at gå ind i sagen og kontakte afsenderen.

Min store frygt var at når jeg havde videresend de 44.650 til Rusland, så ville pengene jeg havde modtaget på min konto blive trukket tilbage, men dette har begge banker forsikret mig om at disse penge kan ikke returneres uden mit samtykke.

Er der andre der har fået samme mail, eller som har prøvet det, jeg kan ikke se at jeg kan tabe penge på dette her, eller er der noget jeg har overset?

En anden ting er, er det overhovedet lovligt? hvad skal disse penge bruges til?

Håber på et hurtigt svar, da jeg skal lave min første(og formentlig sidste) overførsel i dag

Med venlig hilsen

KLaus

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-10-07 10:52

- de er kun ude på at få adgang til din konto, drop det NU...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-07 11:07

Kira M. Lee

Fup & Svindel....."Hun" figurerer mange steder når det drejer sig om at fuppe folk.

Jeg ville skynde ´mig, at få spærret din konto......eller allerbedst, få den nedlagt og flyt pengene til en anden konto.

Det er kun et trick, ikke så meget for at stjæle penge fra dig.......men for at bruge dig, til at få ført ulovlige penge ud af landet......enten til hvidvask af sorte penge, eller penge stjålet ved hacking/phishing.....der er for øvrigt allerede en person der er blevet dømt for det.

Meld det til politiet....de ved hvad det drejer sig om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-07 11:13

For øvrigt....pengene der står på din konto, ville jeg, hvis muligt returnere til afsenderen.....for hvis du bare bruger dem.......eller sender dem videre, har du lavet noget ulovligt.....

og 1: hvis du bruger dem, skal du regne med grimt besøg fra "SKt. Petersborg", da "nogen" vil ha' deres penge tilbage (de har jo din adresse)

og 2: Hvis du videresender, risikerer du en dom for medvirken til bedrageri

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 11:43

Læs også denne side

http://baldersf.urbanblog.dk/2007/10/16/pas-pa-mails-om-at-arbejde-med-bankoverf%C3%B8rsler/

Hold dig fra det. Over før ikke penge til en anden konto. Du kender jo ikke dem, du "arbejder" sammen med.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 11:49
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-10-07 12:32

- her dukker de op igen:

http://www.kandu.dk/spg111135.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 12:45

Så er her det accepterede svar til det spørgsmål, som Stouenberg henviser til

Citat
Useriøse jobannoncer
Vi bliver desværre nødt til at advare imod et firma ved navn Meeson, der har kontaktet en del kandidater gennem vores CV-database. Firmaet tilbyder sælgerjob til op til 2000 kr. i timen, men der er ikke tale om et seriøst firma.
Og så er en del sikkert blevet kontaktet af et udenlandsk firma, ikke gennem Jobindex, men direkte via e-mail. Firmaet tilbyder et "arbejde", der går ud på at man skal modtage penge på sin bankkonto og sende dem videre til konti i udlandet, minus 5% som man selv beholder. Vi iler med at viderebringe tilbudet, men advarer om at pengene sandsynligvis er stjålet af folk, der hacker sig ind på andre folks bankkonti, og at det kan give op til 6 års fængsel at medvirke til sådanne ulovligheder.

Der er grund til at minde om de almindelige sikkerhedsregler på nettet:

Hvis noget lyder for godt til at være sandt, er det sikkert ikke sandt
Send aldrig penge eller kreditkortnummer i forbindelse med jobsøgning
Vær forsigtig med jobannoncer fra udlandet, specielt fra Nigeria
Venlig hilsen Kaare Danielsen

http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071017/NEWS01/71017005

Men Kira M Lee er ikke nævnt, men samme fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : kl2705

Dato : 17-10-07 17:04

Hej Alle,

Tak for jeres indput.

Jeg kan fortælle at jeg kontaktede begge banker(min og der hvor pengene kom fra), og har ikke overført pengene videre.

Jeg har fået mine konto spærret.

Jeg har fået at vide at politiet efterforsker sagen, da der har været en del svindel på denne måde på det sidste.

De penge jeg har modtaget kommer fra en netbankkunde, som har fået hacket sin netbank, hackerne har derefter overført pengene til mig.

Jeg håber jeg kan hjælpe politiet til at opklare dette svindel, jeg syntes da i hvert fald at jeg har gjort det rigtige.

Mvh

KLaus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 17:26

Det er da fornuftigt, at du har fået din konto spærret.

Men hvad er der sket med de penge kr. 47.209,00 som er indsat på din konto !!!

Kommentar
Fra : kl2705

Dato : 17-10-07 17:53

Dem har jeg da brugt på tant og fjas. *GG*

En kedelig onsdag er ligesom ikke så kedelig når man har fået 47.209 kr. forærende

Nej spøg til side, de står formentlig på min konto endnu, jeg har ikke hævet dem, eller forsøgt på det.

Det er banken der på egen hånd har spæret min netbank og formentlig også dankort (det finder jeg ud af når jeg skal hente mad til familien), dette har de gjort af sikkerhedsmessige grunde, så jeg ikke ender som det næste offer.

Men hvordan kan de hacke min netbank, jeg har ikke givet dem følsomme oplysninger, de eneste data de har fået er tlf. adresse. og konto nummer, disse oplysninger er jo tilgængelig for alle, og er givet ud til 10.000 vis af mennesker(jeg har en netbutik, og disse oplysninger står på siden, samt alle papirer samt mails jeg sender ud)

Men tak for alle jeres input

Jeg er iøvrigt ny her, hvordan f... fungerer dette point system?

Mvh

Klaus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-07 18:09

Citat
Men hvordan kan de hacke min netbank

Lige hvordan ved jeg ikke, men mange mennesker oplever at få tømt deres konto via netbank.

Og pointsystemet herinde:

I hver "rubrik" med en brugers kommentar til dit spørgsmål, står der nederst i hjørnet "accepter"....hvis du så mener, at dit spørgsmål er besvaret tilfredsstillende, så vælger du den kommentar du synes er det bedste svar på dit spørgsmål, og der trykker du på accepter, og så får den bruger de udlovede point.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 18:23

Du skulle måske se denne udsendelse i aften

Citat
- hallo, der er nogen, der har hugget mit liv!
Originaltitel: ID Fraud: They Stole My Life Sidste år oplevede 10.000 englændere at blive berøvet deres dyrebareste ejendom: deres personlige identitet. Og tallet ventes at stige dramatisk i de kommende år. De færreste af os tænker på, at der ligger personfølsomme oplysninger om hver af os i anslået 300 databaser, og at "den digitale menneskehandel" på Internettet er en særdeles indbringende forretning for dem, der tør bryde loven - og det er der mange, der ikke har problemer med. Programmet følger den særlige enhed inden for politiet, som skal forsøge at bremse op for en af de hurtigst voksende former for kriminalitet i verden. Det fortæller også, hvad vi selv kan gøre for at gøre det sværere for forbryderne f.eks. at lænse vores bankkonti.

kommer på TV 2 kl. 23:00

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 17-10-07 18:31

Håber du så doctor phil for ikke så længe siden -.... ja ja de sætter penge ind i starten og ender med at malke din konto og ellers hvidvasker du penge for kriminelle.... DON'T DO IT der er ingen let vej til at tjene store penge!

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 17-10-07 18:36

Her er et link til et af dem --- det show jeg så mindede meget om dit indlæg og den ene dame havde også fået penge på kontoen samt et check hun havde fået ok fra banken med og alligvel blev hun rippet

http://drphil.com/shows/show/791/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-10-07 18:45

hvis du hopper på den limpind, kan du ligeså godt lade være med at tjekke din konto, for så er der snart ikke noget at tjekke mere. din konto bliver lænset totalt og mere til. få din bank til at spærre din konto omgående og få så lavet en ny konto. og tro aldrig på den slags. hvorfor mon den slags mennesker ikke bare bruger deres egen bank til at overføre pengene.

Godkendelse af svar
Fra : kl2705

Dato : 17-10-07 19:54

Tak for svaret dova.

Mvh

Klaus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 20:06

Citat
Jeg ville skynde ´mig, at få spærret din konto......eller allerbedst, få den nedlagt og flyt pengene til en anden konto.

dova tror du så at kl2705 får lov til at beholde pengene

kl2705

Har du selv kontaktet politiet !!!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-07 20:24

Citat
dova tror du så at kl2705 får lov til at beholde pengene

ans,
Næ, jeg mente nu hans egen penge og ikke de overførte, hvilket vist også fremgik, da jeg påpegede, at han nok ikke skulle bruge pengene og i stedet forsøge at returnere dem
..........men har du ikke andet at gå op i, end sidde og analysere og spekulere i underlige formodninger og teorier ud fra andres kommentarer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 20:37

dova

For min skyld kan du alt det du vil

Citat
..........men har du ikke andet at gå op i, end sidde og analysere og spekulere i underlige formodninger og teorier ud fra andres kommentarer

Jo det har jeg da, bl.a. sover jeg om natten.

Så det er kun i dagtimerne jeg spekulerer over

Citat
spekulere i underlige formodninger og teorier ud fra andres kommentarer

Det er da vel ikke underlige formodninger og kommentarer du kommer med

Kommentar
Fra : kl2705

Dato : 19-10-07 19:38

Som jeg skrev har jeg ikke brugt pengene, eller forsøgt at hæve dem, jeg ved godt at det ikke er mine penge.

Jeg skal have nyt dankort, nyt konto nummer, ny netbank, dette er for at sikre min konto. Jeg har fået af vide at bare det jeg åbnede mailen fra dette "firma" så kom jeg i farezonen.

Ja, selvfølgelig har jeg kontaktet politiet, samt sendt alt materiale, mails osv. til dem

Med Venlig Hilsen

Klaus