/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Hjælp til PIC kredse ønskes
Fra : viskinge
Vist : 1236 gange
200 point
Dato : 05-02-03 18:14

Er der en der kan hjælpe mig vedr. programering af PIC 16 kredse fra Microchip?
Jeg søger nogle der har praktisk erfaring, og ikke henvisninger til div. websites, med mindre der er nogen der ved hvor jeg kan finde en på dansk.

MVH

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 05-02-03 21:04

Hejsa
Hvilken sprog vil du programere I ?

Kommentar
Fra : msa

Dato : 05-02-03 21:21

I hvilken sammenhæng indgår din microcontroller? Hvad er du ved at bygge/lave?

Jeg har en del erfaring med programmering af PIC kredse. Bogen "Easy PIC'n" (ISBN 0965416208) giver en god og detaljeret introduktion til (assembly) programmering af PIC kredsene - med fokus på PIC16F84. Bogen er dog på engelsk, men den starter fra bunden.
Du skal desuden bruge en "brænder" til at overføre programkoden til kredsen - den kan du nemt selv bygge, hvis du blot har en lille smule erfaring med elektronik.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 05-02-03 22:26

Hej viskinge

Jeg faldt over dette, da jeg ledte efter noget andet

mvh srhansen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-02-03 06:04

Jeg skal PIC kredsene til motor controllere med PWM. Jeg har 2-3 forskellige programmer i hex & asm.
Jeg har investeret i følgende udstyr fra microchip: MPLAB ICD2 (ishockey puk), Head interface for 12F, universel programming module, PICDEM 2 plus demo board og tilhørene software. De kredse jeg har fået hedder PIC16C54, og så vidt jeg kan se, kan jeg ikke bruge ICD2 til netop disse kredse.
Det var plannen at prøve med de programmer jeg har, og så senere prøve at rette lidt til, evt skrive nogle nyt programmer.

Til msa: jeg vil prøve at få fat i bogen, ved du hvem der har den? Har du diagram til "brænder" jeg kan sagtens selv bygge.

Til srhansen: hvad faldt du over?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-02-03 01:14

Hej viskinge

Det var vist mine egne ben jeg faldt over jeg glemte at sende linket

Jeg kan desvære ikke huske det forum jeg fandt det i men det var noget ala' how o get started.
Det er længe siden jeg selv sidst har programmeret PIC så jeg kan nok ikke hjælpe dig, men har du læst denne newbie:

http://www.student.dtu.dk/~c973357/download/manual.pdf

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : msa

Modtaget 200 point
Dato : 08-02-03 16:20

Hej

Vedr. "Easy PIC'n":
Bogen beskæftiger sig med 16F84 og 16C54. Bogen er kommet i en ny udg. som hedder "Easy Microcontrol'n" og hvorvidt den dækker 16C54 ved jeg ikke. Der er i øvrigt flere bøger i easy-serien vedr. PIC-kredse. Se evt. forlagets hjemmeside: www.sq-1.com

Vedr. brænder:
Der findes mange diagrammer på nettet, men du skal nok være forsigtig, for ikke alle er lige "all-round". Selv har jeg en BR875-brænder fra www.brinck.dk (byggesæt), som virker fortrinligt med en række gratis programmer (dog ikke den originale MPLAB IDE så vidt jeg husker). Se evt. hvilke kredse den kan bruges til her: http://www.brinck.dk/byggesaet/br875.asp

Jeg kan godt finde diagrammet til dig, men det er næsten ikke besværet værd i forhold til byggesættet.

Mvh
msa

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-03-03 06:28

Ja, undskyld jeg har været lidt lang tid om at få uddelt pointene, men jeg været ude af landet nogle uger. Jeg har nu bestilt bogen hos sq-1.
Det ser ud til at det netop er denne bog, jeg har brug for.
Jeg har givet pointene til msa, men vil også gerne give 100 point til srhansen.
Jeg stiller et nyt spørgsmål, som jeg håber srhansen vil svare på. Så skal du få pointene, da det var et rimeligt godt bud du kom med.

Tak for hjælpen

MVH

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 26-03-03 06:30

Tak for svaret msa.

Kommentar
Fra : kometen

Dato : 10-08-03 23:21

Hej Viskinge.

Fik du klaret opgaven. Ellers har jeg mulighed og erfaring til at hjælpe dig med at programmere i C-kode.

mvh

Poul

Kommentar
Fra : kometen

Dato : 10-08-03 23:22

Hej Viskinge.

Fik du klaret opgaven. Ellers har jeg mulighed og erfaring til at hjælpe dig med at programmere i C-kode.

mvh

Poul