/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
diarè problemer
Fra : denevigeuheldige
Vist : 1918 gange
30 point
Dato : 12-10-07 05:46

Har kikket lidt på den her:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=110845

kartoffelmel i vand..........lyder ikke lækkert, men er den nu også effektiv?
Jeg tør ikke putte noget i munden, da jeg så skal sidde på det toilet det næste kvarter :(

Kender I andre gode husmandsråd mod diarè ?

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 12-10-07 06:04

revet æble

ristet brød

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 12-10-07 06:38

Du kan koge nogle brune ris med lidt mere vand end normalt mos en banan og tilsæt den når risen er færdigkogt
nsl

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 12-10-07 08:30

Den med kartoffelmelet er skam go' nok, man skal bare passe på med ikke at bruge for meget kartoffelmel, for så har man et nyt problem, modsat diare.

Men en diare, skal helst gå over uden brug af kartoffelmel, der er jo en årsag til at man har den, og det skal ud af kroppen.

Men til en aktut situation og har man ikke Imodium, ved hånden .http://www.netpatient.dk/imodium.htm kan kartoffelmel anbefales

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-10-07 09:02

Nordsted diarre kan medføre dehydrering, så der er fint nok at få bremset maven lidt og lade tyktarmen få mulighed for at opsuge lidt væske fra afføringen.
Man skal dog vælge sine metoder lidt med omhu afhængigt af, hvorfor man har diarre og hvor længe man har haft det..

Så de to spørgsmål sender jeg lige videre til trådstarter

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-07 09:27

vaxen.... mit svar vedr. at diare'en helst skal gå over af sig selv, er den direkte besked vi har fået hos lægen. Der er en årsag til den er der, så den skal ikke bremses unaturligt. Nu taler jeg ikke om
alvorligere sygdommen, men en alm. omgang roskildesyge e.lign.

Står man så i en akut situation, hvor man bare ikke kan blive hjemme, så kan kartoffelmel bruges, eller allerhelst Imodium

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-10-07 09:30

Ikke desto mindre - hvis den akutte diarre har varet mere end et par døgn, så må skal man gøre noget. Derfor er det først og fremmest relevant at vide, hvor længe og hvorfor vedkommende har diarre..

Imodium kan være direkte kontraindicerede i nogle tilfælde...

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-07 09:40

Vaxen.... ening, men har diareen varet mere end et par døgn, må man hellere snakke med sin læge, end begynde at eksperimenterer.

Imodium, kan til gengæld redde en ferie, hvor mange har ikke fået alm. feriemave sydpå?

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 15-10-07 22:04

Ingefær

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 15-10-07 22:05

Saltstænger og cocacola (ikke light)

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-12-07 17:00

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-12-07 17:07

Selv tak, håber da ikke du har siddet på "tønden" lige til nu