gode råd
Fra : Rogt
Vist : 5795 gange
100 point
Dato : 10-10-07 20:17

UPS
Jeg laver lige kuk i den
Sætter dette tilbage til spørgsmål. Beklager roderiet
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke gamle hus råd i kender.
Som f.eks kamillethe mod øjenbetændelse.
Eller alovera ved brandsår
Alle gode råd er velkommende!
På forhånd tak

Fra : CLAN

Dato : 10-10-07 20:25

Jamen nettet flyder jo med den - f.eks
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4181/sprog=1/grp=8/menu=3/
husk Google er din ven:
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=gamle+husr%C3%A5d&spell=1
men der er sikkert mange her på Kandu, som sidder inde med et par ekstra.
For mit vedkommende: Leg ikke med ild... hvis du sidder på en krudttønde

Fra : Teil

Dato : 10-10-07 20:40

Hvidløg hvidløg hvidløg

Fra : CLAN

Dato : 10-10-07 20:57

Teil... det er til at holde Dracula væk - ik'?

Fra : Teil

Dato : 10-10-07 21:04

Jo de fleste andre holder sig også væk.
Prøv en bybus i myldretid, alle står af ved næste holdested.

Fra : Teil

Dato : 10-10-07 21:07

Blåbær ved diaré.
Har man ikke blåbær hjemme, kan kartoffelmel bruges.
Rør en skefuld kartoffelmel i lunken vand og drik.

Fra : CLAN

Dato : 10-10-07 21:24

Forkølelse & snue:
http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/leksikon?id=112
Citat
Gamle husråd som: Kamillete, C-vitamin (fx appelsiner), Echinamindråber, Hvidløg og Zink lindrer hos en del. Grundig forskning har givet forskellige resultater, dog overvejende let positive, med tendens til en vis lindring og forkortelse af forkølelsessymptomer. Dampkur lindrer også ved tæt næse

som sagt... nettet er "fyldt" med dem

Fra : Lilleclaus

Dato : 10-10-07 21:32

Hej ..ja der er mange gode råd fra gammel tid ..jeg har selv med god virkning brugt bihoning til en kraftig forbrænding i hånden ..var så klodset at jeg satte min v. hånd på et varmt udstødnings rør.. fik det i koldt vand med det samme, men smerterne ville ikke fortage sig ..så kom "konen" og fortalte om honning og jeg smurte et godt lag på og lagde en forbinding om hånden..næste morgen var smt.væk og forbrændingen var redukseret til rødme i håndfladen.. såå det kan jeg anbefale
mvh lilleclaus
www.klinik-chi.dk

Fra : CLAN

Dato : 10-10-07 21:46

ønsker man at begå selvmord, så er det åkander... bare stå under dem i 5 min.

Fra : dova

Dato : 10-10-07 22:16

nu er der så masser af eksempler på, at mange af de gode gamle husråd slet ikke er så gode endda.

Eks:

Kamillethe:
kamillete VAR et råd mod øjenbetændelse....det er det ikke mere, for man har fundet ud af, at det faktisk er mere skadeligt end ganligt og kan forværre øjenbetændelse grundet de små urenheder i kamilleteen, som ridser øjet.

De gamle pletfjerningsråd:

Alle de gamle husråd med eksempelvis salt og kartoffelmel har oftest den uheldige virkning, at de ikke fjerner pletten, men snarere får den til at sidde mere fast .

Hvidløg:

Husråd om hvidløg som udryddelsesmiddel mod indvoldsorm har også vist sig at være virkningsløst.

o.s.v.

Men du kan da få et enkelt.....god fornøjelse:

Mod vorter og revnet hud på hænder skulle det hjælpe at tisse på hænderne....ved fuldmåne

Fra : Axelise

Dato : 10-10-07 22:23

Hvis der er optræk til forkølelse, plejer en god rom-toddy at være genial.

Hvis man er så uheldig at være blevet syg, får man det altid bedre af en rom-toddy ved sengetid.

Og når man næsten er ved at være rask, går det helt sikkert hurtigere fremad med helbredet, hvis man afslutter dagen med en rom-toddy.

Når man så er rask, er det et vældig godt forebyggende middel med en varm rom-toddy ved sengetid

Rommen kan med stor succes udskiftes med cognac eller brandy!

Opskrift:
1 stort eller 2 små snapseglas rom eller cognac hældes i en kop.
Tilsæt 1 sukkerknald og hæld kogende vand over

Fra : cdndk

Dato : 10-10-07 22:46

Hvis man ligger i sengen og vender og drejer sig, fordi man ikke kan falde i søvn, kan man stå op og drikke en øl, hvorefter man igen går i seng. Hvis dét ikke hjælper, kan man drikke endnu en øl. Hvis det stadig ikke hjælper - én til.

Når man så har drukket en 6-7 øl, er man ligeglad med, om man sover eller er vågen...

Fra : briseogstorm

Dato : 11-10-07 00:20

Fortæl lidt om hvorfor du er så interessereti i gamle husråd? Mvh B&S

Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-07 08:38

Jeg har da fjernet mange rødvinsplettet mm, ved hjælp af salt eller kartoffelmel, så at det ikke skulle virke forstår jeg ikke et dug af.

Hvis pletten først er tørret ind bruger jeg danskvand til at opbløde med, og så drysse salt eller kartoffelmel på bagefter, lader det suge så det er gennemblødt, og så drysse igen.

Vorter fjerner vi ved at komme klorin på, så ofte det er muligt, men mindst to gange om dagen, efterhånden som vorten bliver tør, bliver det tørre lag fjernet.

Urenheder i ansigtshuden fjerner vi ved at lave en grød af citronsaft og gær, smører det på huden og lader det sidde ca 15-20 min, vasker det af og bruger en fugtighedscrem, denne kur bruges et par gange om ugen

Fra : Axelise

Dato : 12-10-07 09:23

Tandpasta er også godt at smøre på bumser, det renser og udtørrer helt utrolig effektivt

Fra : CLAN

Dato : 13-10-07 13:52

Pletter...
Hvorfor ikke bare:
- http://www.plet-rens.dk/cms/main.php
- http://www.miele.dk/page.php?page=7562&menu=1300
Det er ikke altid gamle husråd er bedst... selv om de virker/delvist virker. Udviklingen har heller ikke her stået stille.
Fortsat god weekend

Fra : CLAN

Dato : 13-10-07 13:58

NB. og er det sygdom, så søg egen læge... alternativi (hvis interesse):
http://www.netdoktor.dk/

Fra : susdu

Dato : 14-10-07 23:49

Mod bygkorn.
Gnid en guldring "varm" (evt. på cowboy bukser), og gnid så bygkornet let med ringen.

Fra : Rogt

Dato : 16-10-07 16:55

Grunden til at jeg er så interesseret i gode gamle husråd B&S er fordi jeg samler på dem. Ja det lyder måske lidt uderligt, men jeg synes det er meget sjovt hvilke "redskaber" man brugte før i tiden. Om de virker eller ej er egentilig ikk afgørende, selfølgelig er det endnu sjovere hvis de rent faktisk virker.
Jeg vil gerne sige tak til Teil, Lilleclaus, Nordsted1, axelise og susdu for jeres seriøse svar. Dem kan jeg sagtes bruge

Fra : Klumme

Dato : 22-10-07 09:03

Mod hoste....Amerikansk olie.

Fra : kost78

Dato : 28-12-07 17:44

Er du blevet brændt af en brandmand, skal man tisse på der hvor det brænder.

Du har følgende muligheder