/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
drægtighed
Fra : smurfy
Vist : 586 gange
20 point
Dato : 08-10-07 20:03

hey jeg vil gerne vide om der er nogle der ved hvor længe gubbyer (en fiske art) er drægtide

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 08-10-07 20:05

ca. 4 uger men det kan svinge med nogle dage alt efter temp. i akvariumet.

Accepteret svar
Fra : maler-fidusen

Modtaget 30 point
Dato : 08-10-07 20:07

Temperaturen i et guppyakvarium bør ligge omkring 22-26 grader, jo varmere vand jo hurtigere vokser guppyerne, men bliver til gengæld også mere sårbare. Man bør skifte omkring 20%-25% af vandet hver eller hveranden uge så har guppyerne det bedst.
Hvis fiskene er sunde og bliver fodret godt vil hunnen føde mellem 20 og 60 unger cirka hver 4. uge, unge hunner får som regel lidt færre og ældre hunner lidt flere unger. En ung huns første kuld er ofte kun på 5-10 unger og det kan være en meget stressende oplevelse for hende. Det er ikke usædvanligt at en hun dør efter sin første fødsel pga. stress. For hunner der har overstået den første fødsel er problemet ikke så udtalt ved de efterfølgende fødsler. Guppyer er som de fleste andre fisk ivrige kannibaler og hunnen kan sagtens finde på at hapse de små unger og hvis man vil have så stort et kuld som muligt skal man isolere hunnen i et mindre akvarium hvor der er masser af planter som ungerne kan gemme sig i. Der sælges også også såkaldte "fødekasser" hvor hunnen kan gå indtil hun føder og hvor ungerne flader ned i gennem en rist så hunnen ikke kan nå dem lige efter fødslen. Jeg bryder mig ikke om de fødekasser af flere årsager, bl.a. er de meget små, omkring ½ liter rumindhold og opholdet der kan medvirke yderligere til at stress hunnen. Derudover er der jo problemet med hvor man skal gøre af ungerne - de kan ikke gå i fødekassen ret længe, højst få dage og da er de stadig for små ti lat gå sammen med forældrene uden at nogle bliver spist. For mig er der kun to alternativer, nemlig at have et ekstra akvarium til ungerne, hvor de kan vokse eller leve med at de fleste unger bliver til "levende foder". I et rent guppyakvarium vil der næsten altid overleve nogle enkelte unger selv om de går sammen med voksne guppyer, så det er ikke strengt nødvendigt med en masse tiltag for at redde ungerne.
Guppyunger vokser hurtigt, og hvis de bliver fodret med nyklækkede eller afskallede artemia, frosne Cyclops og lidt tørfoder, er hannernes gonopodium færdigudviklet og klar til parring efter ca. 4-5 uger, mens hunnerne først er kønsmodne efter omkring 8-10 uger. Ved 5 ugers alderen begynder hannerne at farve ud og det fortsætter til omkring 12 ugers alderen. Efter de 12 uger begynder hunnerne at blive markant større end hannerne og guppyen er fuldt udvokset når den er omkring 6 måneder. Den forventede levetid for en guppy er omkring 1-2 år afhængig af type og vilkår. Selvom de er kønsmodne i en tidlig alder er det som regel bedst at lade dem blive lidt ældre inden man bruger dem til avl, så man er sikker på at avlsfiskene har det udseende man ønsker. Unge hunner får små kuld, men til gengæld er ungerne som regel lidt større fra fødslen

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 10-10-07 13:19

var svaret ikke brugbart? husk point

Kommentar
Fra : mari7anne

Dato : 13-11-07 00:10

hej maler-fidusen
det er bare så ærgerligt, når nogle ikke gider reagere når man skriver et okay svar til et spørgsmål og dit er i hvert fald super i mine øjne.

Godkendelse af svar
Fra : smurfy

Dato : 27-12-07 19:52

Tak for svaret maler-fidusen.jeg kunne virkelig bruge det svar