/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hercules/Viadrus ekspansionbh.
Fra : ju9or
Vist : 1206 gange
60 point
Dato : 30-09-07 21:02

Hey
Jeg er ved montere et Hercules / Viadrus U26 fastbrændselsfyr. Det skal fyre en akkumuleringstank på 1.400 liter op. På den anden side af akku-tanken kobler jeg en kombi varmtvandsbeholder på 100 liter til samt varmtvandsindløb til huset. Alt det ovenstående er jeg egentlig ret meget med på hvordan jeg kobler på, men hvad med min ekspansionsbeholder.
På mit gamle Ergo-fyr med indbygget VVB var der en separat studs på fyret til ekspansionsbeholderen, men det er der (så jeg kan se) ikke på Viadrus'en her. Hvor slutter jeg den beholder til? Er det bare et t-stykke fra afgangsrøret på fyret og så føre det derfra op i ekspansionsbeholderen? Eller skal den sidde et andet sted?

pft
Jesper

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-09-07 21:10

Vi taler forhåbentlig åben ekspansion?!?!?

Optimalt tager du afgangen fra kedlen og kobler den op i ekspansionen og med et TEE kører du fra det lodrette rør og videre til tanken.

Menøhhh du har vel fået en manual med????? Der forefindes oftest sådan noget smart noget de kalder vejledninger!

Kommentar
Fra : ju9or

Dato : 30-09-07 21:15

Jeps - det er åben ekspansion vi har med at gøre her...

Der er en manual med men den er på Tjekkisk. Eller hvad sprog det nu er...
Jeg har fundet et par manualer og vejledninger på nettet der er på dansk men der er ikke rigtig nogen forklaringer til hvor ekspansionsbeholderen skal sluttes til... Kun om hvor langt der skal være til nærmeste væg, nærmeste brandbare materiale osv...

Men så vidt jeg forstår dig skal afgangsrøret fra mit fyr bare føres lodret op i min ekspansionsbeholder og lige inden ekspansionsbeholderen monterer jeg et T-stykke hvor det vandrette rør ledes over i min akkumuleringstank?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-09-07 21:49

Hmmm seriøst sted at handle! Lovmæssigt SKAL der medleveres en dansk vejledning. Og som svar på sidst stillede, JA. Men har du en ventil imellem ? Avta eller ladeventil?

Kommentar
Fra : ju9or

Dato : 30-09-07 21:52

Det er købt ved Smedegården...

Ventil?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 30-09-07 22:57

Stadig hmmm.

At sælge uden dansk vejledning må man ikke. Og som minimum burde man give lidt hjælp, når man handler med private. Alt andet er useririøst af helvede til.

Ventil: Ja, lidt afhængig af opkoplingen og om hvorvidt kedlen kan tåle koldt indløb anvender man ofte en ladeventil eller eventuel en AvTA, således at der kun køres vand i bufferen når det er varmt. Varmebærer kredsen lader man så tage fra toppen af bufferen. På den måde har du varme i radiatoren i samme øjeblik kedlen er oppe i temperatur, uden at du skal vente på at du har varmet alle 1400 liter op. Kræver en kedelpumpe og en varmebærerpumpe + eventuel en pumpe for gulvvarmen.

Kommentar
Fra : ju9or

Dato : 01-10-07 08:40

Jeg ved ikke om det er muligt at "vedhæfte" fil i det forum her, men jeg har ihvertfald uploadet en fil her: http://filemojo.com/00669082179222/Diagram.pdf

Det er et diagram jeg har tegnet som viser hvordan jeg havde tænkt mig at slutte det til.
Der hvor der står "ventil 1" havde jeg tænkt mig at montere en ventil der gør at jeg ikke sender vand ind i huset der er mere end f.eks 60 grader. Er det mere end 60 grader blander den returvand med ind. Det er nok samme type ventil du tænker på jeg skal have monteret ude ved fyret?

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 60 point
Dato : 01-10-07 10:08
Kommentar
Fra : ju9or

Dato : 01-10-07 16:22

Det vil sige at min tegning ikke er helt hen i vejret?

Og så skal der et ladeventilsæt ind over fyre også... Det er super.

Takker for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : ju9or

Dato : 01-10-07 16:22

Tak for svaret Snedig.