/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Hjælp til udtryk på engelsk
Fra : Nik_
Vist : 4870 gange
30 point
Dato : 29-09-07 14:01

Hvordan ville man oversætte "den kloge nare den mindre kloge" til engelsk?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-07 14:13

the bright fool the less bright

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-07 14:26

Citat
the bright fool the less bright

Oversat: det lyse fjols det mindre lyse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-07 14:29

haha dova - den er nu go´nok - bortset fra at der skal nok stå fools

he is a bright kid = han er en klog dreng

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-09-07 14:34
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-09-07 14:59

Ku' man ikke bare bruge "Fools never learn"

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 29-09-07 15:01

Citat
haha dova - den er nu go´nok - bortset fra at der skal nok stå fools

he is a bright kid = han er en klog dreng

Den er ikke god nok, for på engelsk kan ordet "bright" ikke bare stå alene i betydningen "den lyse" eller som du oversætte det "den kloge", og derfor lægger det sig som et tillægsord til det følgende ord altså "fool"....som i dit eksempel med "bright kid".....og så bliver det jo altså til det "lyse fjols"

Du mangler et navneord....altså enten person, man, guy el.lign.

Og udtrykket "Mindre kloge" kan heller ikke direkte oversættes......da der mangler noget som den "mindre kloge" er mindre klogere END.......det er det der med det danske sprogs finurligheder i forhold til andre sprog.

Så hvis det skulle være helt rigtig for at oversætte det til engelsk, slulle det være noget i retning af: Den kloge narrer den som ikke er så klog som ham selv.

.... A wise person deceives a person not as wise as himself.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 15:02

De fleste "udtryk" kan IKKE oversættes på den måde

Alle lande har deres særheder og deres måde at udtrykke ordsprog på.....

Bare tænk på ordet "fuck" - det bruges i flæng om mange ting.....

http://da.wikipedia.org/wiki/Fuck

Betydningen behøver vist ingen oversættelse.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-09-07 15:08

refi... du har ret, prøv f.eks at oversætte
What did the Hurricane say to the Coconut tree??
Hang on to your nuts this is not an ordinary blowjob.
Giver ingen mening på dansk.... meeeen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-07 15:13

Hvad sagde hurricanen til kokusnøddetræet....
Hold fast på dine nødder, dette er ikke et ordinært blæsejob

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-09-07 15:51

Lidt til emnet.

http://www.kandu.dk/spg74669.aspx

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 29-09-07 16:29

Tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-07 20:20

ved godt tråden er lukket men min kontakt til england siger:

the brigt/smart/clever one fools the less bright/smart/clever one - og hun er ski englænder