/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
smidt ud af lejligheden
Fra : bentskone
Vist : 3714 gange
20 point
Dato : 26-09-07 19:02

hej kandu
min bror og svigerinde har idag modtaget et brev fra deres boligselskab om at de er smidt ud af deres lejlighed fordi de ikke har betalt deres husleje d. 1/9. de fik en rykker d. 12 september som de straks sendte ned i banken og bad dem om at betale den. det viser sig nu at banken ikke har betalt regningen og nu har de jo så fået en opsigelse, er der nogen der ved om at hvis de betaler hurtigst muligt om der er chance for at de kan blive boende ???

jeg mener nemlig ikke de kan smide dem ud før evt. fogen har været der og giver dem en frist på 1-2 uger og hvis de så ikke betaler så er det ud . er reglerne ikke ens i alle almene boliger med hensyn til sådan noget ??

hvad siger i til det ??

jeg er helt ny herinde så jeg har desværre ikke så mange point at give.

bentskone

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 26-09-07 19:03

Citat
at hvis de betaler hurtigst muligt om der er chance for at de kan blive boende ???

Ja - den chance er næsten 100%

Så bare få betalt i en fart.....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-09-07 19:09

få banken til at kontakte boligselskabet og fortælle, at der er sket en fejl fra deres side. så giver det nok ikke problemer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 19:20

Banken har juridisk INTET ansvar.....

Bare betal - så er den sag lagt på hylden......

Men det er ikke sikkert den går en gang til....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 19:21

Men du slipper IKKE for omkostningerne - men kan "måske" få lov at afdrage disse......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 19:22

Citat
de fik en rykker d. 12 september som de straks sendte ned i banken og bad dem om at betale den.
hvis de kan fremvise kvittering enten en de har eller fra udskrift fra banken sker der intet - desuden skal der foged på før en udsætning kan finde sted.

Kommentar
Fra : bentskone

Dato : 26-09-07 19:28

det brev de fik idag om at de var opsagt stod der de skulle være ude inden 5 dage ......jeg sagde til dem at det er et standard brev jeg mener nemlig heller ikke de kan smides ud før fogden har været der, er der et sted i lovgivningen man kan finde det, jeg har ledt med lys og lygte men kan ikke rigtig finde noget, jeg har lige haft min svigerinde i røret og de er fuldstændig gået i sort , de er smadder bange for at ryge ud

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 19:32

Citat
......jeg sagde til dem at det er et standard brev jeg mener nemlig heller ikke de kan smides ud før fogden har været der

Og du har fuldstændig ret.....

Der er INGEN ko på isen bare det bliver betalt hurtigt.....

Der er INGEN udlejere, måske bolighajer undtaget, der smider folk ud når bare de betaler.....

Men de skal IKKE vente til der kommer brev fra fogedretten.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 19:32

det ER en standard skrivelse hvis boligselskabet ikke kan se indbetalingen - så de skal igang med at bevise de har betalt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 19:32

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 19:33

Men når de betaler skal de liiige sikre sig på tryk at opsigelsen trækkes tilbage.....

Officielt er de nemlig opsagt (3. mdr) selvom de betaler.....

Kommentar
Fra : bentskone

Dato : 26-09-07 19:39

jeg foreslog dem at de ligeså snart de kan komme i kontakt med dab imorgen så skal de gøre det, og fortælle at beløbet bliver betalt imorgen og at huslejen fra oktober kommer ind som sædvanlíg og så få deres ord på at det er iorden og at de ikke er opsagt . mon ikke det er fremgangs måden ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 19:47

Jo - et så stort selskab foretager sig ikke videre når blot regnskabet stemmer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 19:47

Citat
og fortælle at beløbet bliver betalt imorgen
... ???? havde de da ikke betalt ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 19:49

Citat
. ???? havde de da ikke betalt ???

Så havde de da ikke fået et brev mere

Det første brev er "kun" en påmindelse om at opsigelse kan komme på på tale...

Nr. 2 er opsigelsen....

Nr. 3 ville være brev fra fogedretten....

Nr. 4 ville blive returneret for der bor de der ikke længere

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-09-07 19:52

Det er ikke rigtigt at der ingen ko er på isen bare de skynder sig at betale.

Hvad der derimod er rigtigt er at der ikke kan ske en egentlig udsættelse før sagen har været i fogedretten og det tager tid og det ender med at de skal betale omkostningerne.

Det er heller ikke rigtigt at de skal vente med at betale indtil de er sikre på at blive boende. De har en gæld til boligselskabet og de vil blive retsforfulgt hvis de ikke betaler hvad de skylder også selvom de ikke er lejere mere.

De kan håbe at få lov til at blive boende ved at tale godt for sig hos DAB dog er min erfaring netop med DAB at de stenhårdt sortere i deres lejere på den måde at så snart der er uregelmæssigheder så er det ud men måske !

Ved at betale den skyldige leje nu bliver de fri for at betale advokat og retsomkostninger.

Hvis sagen først er hos fogden er der ikke meget at gøre dog er der lidt forskel i de forskellige retskredse på hvor hårdt fogden farer frem.

Men som situationen er er det hele op til DAB´s nåde

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 19:54

Citat
de fik en rykker d. 12 september som de straks sendte ned i banken og bad dem om at betale den
var det jeg mente

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-09-07 20:14
Kommentar
Fra : tararam

Dato : 26-09-07 20:18

Jeg mener man får et hav af chancer inden man bliver smidt ud.
Det er også kun fogeden der kan smide dem ud, og de vil først få brev fra fogedretten - hvor man igen får chancen for at betale inden der sker noget drastisk i sagen.
Sådan mener jeg det er.
Få betalt - og så er det ude af verden.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-09-07 20:18
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 20:19

ikke korrekt - et boligselskab kan ekskludere en lejer hvis lejeren gentagne gange har været i restance - men det er så det - og jeg tror ikke det lige er aktuelt her

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 20:19

Citat
Det er ikke rigtigt at der ingen ko er på isen bare de skynder sig at betale.

Jo - der er INGEN udlejere ved sine fulde 5 der IKKE accepterer det - uanset det juridiske

Citat
Det er heller ikke rigtigt at de skal vente med at betale indtil de er sikre på at blive boende.

Det er der heller ingen der har påstået - tværtimod gjorde jeg opmærksom på at de OFFICIET var opsagt

Citat
De kan håbe at få lov til at blive boende ved at tale godt for sig hos DAB dog er min erfaring netop med DAB at de stenhårdt sortere i deres lejere på den måde at så snart der er uregelmæssigheder så er det ud men måske !

DAB er fløjtende ligeglad med søforklaringer - de vil se penge...

Citat
Ved at betale den skyldige leje nu bliver de fri for at betale advokat og retsomkostninger.

Det er sikkert for sent - men kan somregel nedsættes til det ½

Citat
Men som situationen er er det hele op til DAB´s nåde

Helt korrekt....

Der er sgu ingen grund til at gøre folk mere nervøse end de er i forvejen

Har ALDRIG oplevet nogen blive smidt ud trods rykkere osv. - når bare der bliver betalt....

Men det skal jo logisk nok ikke ske hveranden måned...... For så er der næppe nogen kære mor....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-07 20:20

Udlejers ophævelse
Udlejeren har i visse situationer, hvor lejeren ikke overholder sine forpligtelser, ret til at hæve lejemålet. En ophævelse af lejemålet sker med øjeblikkelig varsel i modsætning til opsigelser.
Udlejeren kan bl.a. hæve lejeaftalen, hvis ikke man har betalt husleje, acontovarmebidrag, antennebidrag eller andre pligtige pengeydelser rettidig.

Udlejeren kan imidlertid kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling af pligtig pengeydelse, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter et skriftligt påkrav herom. Som gebyr for påkravet kan udlejer kræve 124 kr. (2005 niveau) + 2 % af det skyldige beløb udover 1.000 kr. Gebyret er også pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Lejemålet kan også ophæves, hvis lejeren misligholder dette eller i øvrigt ikke overholder sine pligter til at iagttage god skik og orden på ejendommen, hvis man overlader lejemålet til andre personer end ens husstand eller benytter det til andet end det, der er aftalt.

Hvis du som lejer ikke kan godkende en ophævelse af lejemålet, hvor udlejer vil sætte dig på gaden, er det vigtigt, at du henvender sig til os.

Herfra http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=20

Du kan også ringe til Lejerne landsorganisation

Kontaktoplysninger
Lejernes Landsorganisation i Danmark
Reventlowsgade 14, 4.
1651 København V.
Telefon: 33 86 09 10
Fax: 33 86 09 20
E-mail: llodk@llodk.dk
Telefonisk henvendelse
Mandag 13.00 - 15.00
Onsdag 13.00 - 15.00
Torsdag 13.00 - 15.00
Fredag 10.00 - 12.00

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-09-07 20:46

Refi du bygger hvad du skriver på hvordan du tror tingene er og denne familie har i allerhøjeste grad grund til at være nervøse. I kraft af mit arbejde har jeg været i kontakt med mange familier som denne der har mistet deres bolig under fuldstændigt tilsvarende omstændigheder.

Til dem der er i tvivl jo DAB kan godt få dem sat på gaden på det nuværende grundlag. Manglende eller for sen indbetaling af husleje er den juridisk mest sikre måde at få ophævet et lejemål på.

Det DAB vil vurdere på er om lejen altid kommer rettidigt fra denne familie samt om der har været nogen klager. Hvis det ikke er mønster lejere så er det normal DAB procedure at brugen muligheden til at få dem ud.

Derudover så er det noget vrøvl at påstå at der allerede er røget Advokat og rets omkostninger på. Hvis der var det ville de have hørt fra Advokaten og hvorfor i alverden skulle boligselskabet tilbyde at slå halv skade om udgifter til Advokat og retsudgifter. Det ville faktisk være ulovlig brug af de andres lejeres penge hvis de handlede som Refi påstår er almindelig praksis.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 21:22

Det var dog den værste gang ævl jeg længe har hørt......

Og jeg taler IKKE om det lovmæssige - der er der vist INGEN uenighed....

Men du vil jo kævle.....

Du lyder til at kende familien

Var Kandu ikke så forbandet anonym var jeg parat til at sætte 10.000 på højkant på AT DER INTET SKER - hvis de bare betaler hurtigt - og der elllers ikke er/har været problemer tidligere....

Og du behøver ikke at svare -

Citat
på hvordan du tror tingene er

NEJ

Jeg bygger på det VIRKELIGE liv....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-07 21:52

Jeg har ikke lyst til at diskuterer, men Refi prøv at læs hvad der står i reglerne, skrevet på Lejernes landsorganisations hjemmeside. Netop de er da kendt for at hjælpe lejerne...

Mit indlæg kl. 20.20

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 22:03

Der er INGEN der er i tvivl om den lovmæssige side af sagen.....

Det er bare IKKE det der praktiseres overfor normalt betalende mennesker.....

INGEN bliver smidt ud af et lejemål fordi de er lidt forsinkede med huslejen....

Den slags praktiseres TIT i erhvervslejemål, netop fordi det er muligheden for at stoppe en lejer/forretning, men IKKE i privat boligbyggeri med mindre der er andre problemer....

Men det melder historien selvfølgelig ikke noget om....

Alene det at de har bedt banken om at betale og banken ikke har gjort det, tyder på der ikke var dækning på kontoen.....

Så hvem ved....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-09-07 22:12

Det er ganske enkelt ikke rigtigt det du siger. Praksis i det storkøbenhavnske område er at benytte huslejerestancer til at komme af med alle de beboere der af den ene eller anden grund ikke er ønsket i Boligforeningen.

Refi hvis du vil påstå andet så er du nødt til at komme med noget dokumentation for din specialist viden.

Jeg har arbejdet i over 15 år i socialforvaltninger hvor det at forebygge boligudsættelser, forhandle med boligselskaber samt skaffe husly til dem der bliver sat på gaden har været almindelig dagligdag. Så jeg vil påstå at jeg har en smule praksis viden på området.

Hvilken praksis har du Refi ? eller er du bare skide påståelig som vanligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 22:20

Citat
Refi hvis du vil påstå andet så er du nødt til at komme med noget dokumentation for din specialist viden.

Det har du jo selv gjort...

Citat
at benytte huslejerestancer til at komme af med alle de beboere der af den ene eller anden grund ikke er ønsket i Boligforeningen.

Jeg siger jo NETOP at det forudsætter der ikke er eller har været problemer

Så måske bliver vi enige

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 22:29

Citat
Jeg har arbejdet i over 15 år i socialforvaltninger hvor det at forebygge boligudsættelser, forhandle med boligselskaber samt skaffe husly til dem der bliver sat på gaden har været almindelig dagligdag

Det må være i istegadekvarteret....

Citat
Hvilken praksis har du Refi

INGEN Det lader jeg fruen om.....

Dine 15 år kan jeg ikke slå, men jeg har kørt samtlige fogedforretninger for Øbro-Ålborg for en del år tilbage.... Det var med "lidt held" en om ugen - og alle var folk med STORE huslejerestancer

Men lad det være - jeg tror spørger kan danne sit eget billede

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-09-07 22:49

Ja hvis man kender praksis for Øbro-AAlborg for en del år siden så ved man vist det hele

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 22:59

Godkendelse af svar
Fra : bentskone

Dato : 27-09-07 16:32

Tak for svaret refi. og til alle jer andre for jeres input og gode svar

min svigerinde tog kontakt til dab da de åbnede klokken 10 og sagde som sagen var og at de selvfølgelig ville betale med det samme. hvis de indbetalte det skyldige beløb idag og faxede kvitteringen derind inden klokken 15 så ville de trække opsigelsen tilbage, men hvis de ikke gjorde det så røg den til fogden ( brevet var faktisk skrevet og lå til afsendelse) så ville de opretholde opsigelsen med fogdens hjælp. så der var en der fik travlt og hun nåede det hele inden kl. 13 så nu skulle sagen være iorden. puha jeg tror de har fået sig en lærestreg ........nemlig at tjekke at huslejen er betalt til tiden endnu engang tak for alle svarene

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-07 20:08

Selv tak....

Glæder mig det lykkedes....

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 03-10-07 19:31

Min datter kom hjem fra 3-ugers ferie og fandt at hendes ting var flyttet ud af lejligheden, og at en anden var flyttet ind.

Hun havde undladt at svare på et spørgeskema angående berettigelse til at bo i ungdomslejligfheden.

Jeg mener ikke det kan være rigtigt, at varmemesteren kan lukke et flyttefirma ind, og har undersøgt lejeres rettigheder grundigt.

I den forbindelse fandt jeg denne side, som også kunne være interessant for dig.

http://www.friproces.dk/9250.html#2

Hvis du ikke kan åbne den, så prøv at søge på fogedsag - i fogedretten.

Mvh