/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
OEM/Ghost. Forskel?
Fra : Sygate
Vist : 594 gange
84 point
Dato : 25-09-07 22:41

Nogle gange når man køber en computer kommer der en såkaldt recovery CD med (OEM?) i stedet for en rigtig Windows med licens.

Så er der også noget der hedder "Ghost". Man kan bruge det til at tage et billede af sin opsætning og komprimere det ned på en cd, så man til hver en tid kan reinstallere sin windows på ingen tid.

Er det så det samme som OEM?

Eller er der en der kan skære det lidt ud for mig?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-09-07 22:58

Nej det er ikke det samme, OEM står for Original Equipment Manufacturer.
Det betyder at det ikke er microsoft der har solgt dig licensen og at det derfor heller ikke er dem der yder support. Det er derfor den er billigere.

En recovery cd behøver ikke at være en OEM version, men er det som oftest.
Og en OEM version behøver heller ikke at være en recovery cd, lige så tit er det en normal windows cd (nogen gange er det en normal windows cd hvor trykket på skiven siger 'recovery cd')

Ghost er et program til at lave images af din harddisk, den laver en nøjagtig kopi af din harddisk.
det har intet at gøre med hvilken version af windows det er. (eller Linux for den sags skyld)

Ghost tager bare en kopi af din hd, den er ligeglad med hvad det er den kopierer

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 25-09-07 23:13

Tak Exterminator.

Det vil så sige at hvis jeg får en OEM sammen med min nye computer, så er det stort set det samme som en windows CD fra Microsoft, blot uden "licens" og uden support via Microsoft. ?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 25-09-07 23:22

Citat
Nej det er ikke det samme, OEM står for Original Equipment Manufacturer.

Ring til MS_ de er efterhånden træt af de spørgsmål.
Og har '''næsten''' lovlig gjort at du kan bruge en OEM
som en almindeig INSTALL CD, tvivler stærkt på
at du vil høre noget fra MS, selvom du bruger den på 100
maskiner.
MEN___
Vi kan bare håbe på at de laver deres **? næste**
sytstem bedre og alt andet. end Vista

Kommentar
Fra : disken

Dato : 25-09-07 23:23

Citat
Det vil så sige at hvis jeg får en OEM sammen med min nye computer, så er det stort set det samme som en windows CD fra Microsoft, blot uden "licens" og uden support via Microsoft. ?

Den skal STADIG aktiveres; så håber du har en licens

Kommentar
Fra : disken

Dato : 25-09-07 23:27

Ringede til MS for et par år siden,
og blev NÆRMEST bedt om at finde en HACKET udgave...

Og det var bare en ganske almindelig XP HOME EDETION
som de selv havde tilsendt mig, grundet en fejl på skiven der fulgte med
en gammel FUJI ////
Bruger den ikke selv MERE, MEN ????

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-09-07 23:32

Nej ikke UDEN licens, din licensaftale ar bare mellem dig og producenten af din maskine og ikke mellem dig og microsoft
men om det er det samme som en alm windows cd, det bliver du nødt til at høre om der hvor du køber maskinen. nogen bruger bare en alm oem cd fra microsoft og andre laver deres egen med de drivere der hører til maskinen og de programmer og opsætninger de mener der skal være

Kommentar
Fra : disken

Dato : 25-09-07 23:54

Citat
Nej ikke UDEN licens, din licensaftale ar bare mellem dig og producenten af din maskine og ikke mellem dig og microsoft

Den skal stadig aktiveres_ hos MS''

SOM DE til tider gerne VIL VÆRE FRI for
Derfor mit indlæg___ de ville ikke komme mellem mig
og dengag Leasy,
Den kunne je installere UKENDT antal gange,
indtil jeg fik en skade, på bundkortet,
hvorefter jeg ringede til MS, og
de var så flink at sende mig en ORIGINAL =
hvilket den tilhørende CD også var, da der INTET
stod om at den til-hørte en OEM ? maskine
Har jeg solgt dem videre; HVILKET MS DK
har givet mig TILLADELSE TIL,
Skal jeg finde aftalen, skal jeh først have købt
et a: drev, da jeg ikke har haft dette de sidste par år

Prøv bare en TUR på QXL__alle UDGAVER af
OEM er FRIGIVET__
selv Nero havde en GOD kamp, men opgav, da der
fulgte en SKIDE mus med i købet____

Om disse aftaler, gælder nu-omdage, orker
jeg ikke blande mig i MERE...'

Kan bare sige MS har OPGIVET VIDERESALG AF OEM - UDGAVER.

Min Erfaring_________

som JO IKKE TÆLLER MED-

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-09-07 00:09

??? hvorfor tæller din erfaring ikke med

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 26-09-07 08:14

OEM er kun til salg sammen med en maskine (iflg Microsoft, men størstedelen af forhandlerne sælger dem alligevel uden maskine) og der ydes ikke support fra Microsoft, men fra forhandleren. Du får som regel også en registreringskode med til dit windows.

En recovery disc er sådan set en autamatisk installation af windåse, drivere og evt. nogle enkelte stykker software, der følger som regel ikke registreringskode med til din windows hvis du har en recovery CD.

En GHOST er en komplet kopi af din HD (Hard Disk), med en GHOST kan du gendanne din computer (eller rettere det drev du lavede GHOST af) præcis som den var på det tidspunkt du lavede din GHOST, så du slipper for at installere alle dine programmer igen og dine indstillinger bliver også gemt.

håber det kunne bruges.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 08:17

Citat
Det vil så sige at hvis jeg får en OEM sammen med min nye computer, så er det stort set det samme som en windows CD fra Microsoft, blot uden "licens" og uden support via Microsoft. ?

når du får recovery cd´er med er computeren en OEM computer hvor xp eller vista ligger på og kan bruges og aktiveres til hver en tid sålænge den sidder på den samme maskine - altså den udgave af windows der ligger på recovery er bundet til den maskine du køber - ikke noget problem i det
Der ER faktisk licens fra day one og du kan få den support fra ms der er nødvendig.

ps OEM computere er jo faktisk de mest almindelige hvis du ikke blot køber en maskine og køber windows ved siden af

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 84 point
Dato : 26-09-07 11:01

Citat
OEM er kun til salg sammen med en maskine (iflg Microsoft, men størstedelen af forhandlerne sælger dem alligevel uden maskine) og der ydes ikke support fra Microsoft, men fra forhandleren

VRØVL...

OEM må IKKE sælges alene, men det er lavet så "smart" at det IKKE behøver være sammen med en maskine men blot sammen med HARDWARE....

Derfor sælges alle "løse" OEMér sammen med en mus

At MS ikke skulle yde service på en OEM må være noget du har set i Anders And....

Eneste forslel på en OEM og en alm. er blot at OEM "tilhører" en bestemt maskine, nemlig der hvor den første gang bliver installeret (dette kan dog ændres) hvor imod en almindelig kan installeres på ALLE maskiner.....

REELT er der INGEN forskel.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 11:06

ja faktisk refi -

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 26-09-07 20:45

Tak for hjælpen allesammen. Det var lige den hjælp jeg søgte.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 21:13

Selv tak.....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-09-07 18:14

Hej refi, mød anders and !!!!
Citat
At MS ikke skulle yde service på en OEM må være noget du har set i Anders And....

dette er sakset fra m$

Citat
Support - Der hører ingen support med til en OEM licens. I teorien er den den person, der har brudt pakkens forsegling, der skal yde support på produktet, og det kan jo i mange tilfælde være dig selv!

nærmere bestemt her:
http://www.microsoft.com/danmark/kundeservice/typiske_spoergsmaal.mspx?open=6#6

Kommentar
Fra : Ønsketbrugernav

Dato : 27-09-07 23:39

Hej EXTERMINATOR.

Du fortjerner også lidt point for din hjælp i denne tråd.

Se her:

http://kandu.dk/spg110208.aspx

Kommentar
Fra : Ønsketbrugernav

Dato : 27-09-07 23:40

Ja det er så mig der er Sygate (Med en til formålet oprettet profil).

Kommentar
Fra : Ønsketbrugernav

Dato : 27-09-07 23:41

Hej Disken.

Her er også lidt point til dig:

http://kandu.dk/spg110209.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-07 10:21

Citat
Hjælp - Men Microsoft sidder klar til at hjælpe dig alligevel. Dog vil vi tage betaling for at starte en support-sag, hvis vi finder det nødvendigt. Men så kan du også stole på, at vi følger sagen til dørs.

Også fra Anders And...

Der var jo ingen der sagde det skulle være gratis.....

Det har vi Kandu til