/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Kredsløbsproblemer eller virus
Fra : Dalapin
Vist : 601 gange
125 point
Dato : 20-09-07 10:42

Hej med Jer

"Dagens mysterie", for når jeg tænder for min pc går der 5 sec., hvor blæseren kører og man kan høre, at der "tages fat" i HD'en - men så slukker skidtet igen.

Der er strøm på dyret for en af lamperne på printpladen lyser, men som sagt den går helt død efter 4-5 sec.

Har mistanke om virus, meeen det kunne muligvis også være noget andet ?!

På forhånd tak for hjælpen.

Andreas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-07 10:45

Næppe virus - men en mulighed er det da....

Det "smager" 95% af hardwarefejl.....

Tjek disken i en anden komputer....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-07 15:19

strømforsyningen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 09:41

Har haft et lignende problem med den "gamle" PC. Her havde jeg opdateret BIOS og så skete nøjagtigt det du skriver om. Du kan resette din BIOS (hvis du har opdateret) med en jumper på bundkortet, men her skal du ha' fat i manualen til dit bundkort, og se hvordan du laver en reset af BIOS... det kan vi ikke se herfra!
Held og lykke...
NB: Husk! Dette er kun hvis du har "pillet" i/ved BIOS

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 21-09-07 09:44

Hej igen

Har siddet hele aftenen og fumlet med pc'eren.

Først skiftede jeg strømforsyningen ud med den fra min nr. 2 pc, samme resultat. Så tog jeg nr. 2's harddisk og satte på, og igen lukkede den ned.

Så "testede" jeg både stømforsyning og hd på nr. 2 pc - no problemo.

Til gengæld fandt jeg ud af at "metaldimsen" under køleren på motherboarded var brandvarm og at der sidder "en klæbrig masse" på den. Selve blæseren der sidder over metallamellerne kører upåklagelig - indtil maskinen lukker ned.

Rent faktisk kører maskinen lidt længere når "metaldimsen" på motherboarded er blotlagt / uden blæser - meen så lukker den ned alligevel.

Så slog det mig, at jeg for år tilbage havde en blærbag Fujitsu notebook og at den gjorde det samme, "kørte op - fik ikke rigtig fat" og lukkede ned.

Her fik jeg at vide af Fujitsu, at jeg bare ku' købe et nyt motherboard - men at det forresten er en gammel model, hvorfor delen nu koster kr. 8.000. (Det endte med, at jeg købte en ny HP blærbar til kr. 7.800 i Bylka, inkl. brænder, DVD osv.)

Men inden jeg evt. farer ud og køber et nyt motherboard, kunne jeg da godt tænke mig en lille kommentar fra mine "med-kan-du'ere"

Tak for hjælpen og go' weekend til Jer alle.

Andreas

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-07 09:51

KAN altså ikke lade være - prøv at kigge her:

http://fromsej.dk/html/rens.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 09:53

Jeg er bange for med det du har "pillet", ja så er det hele futtet af
Det der "klister" er kølepasta under din "metal-dims" som er blæseren/køleren og din processor.

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 21-09-07 10:00

Hi, hi - godt gået Mirit - det link kendte jeg godt og er netop "fremgået" på denne måde.

Hva' så CLAN ka' man købe noget nyt kølepasta og komme på - for da jeg fjernede "lamellerne" var der næsten intet tilbage ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-07 10:07

dalapin - jeg har en gammel amitech ved siden af denne maskine der fik et stød (lyn) og skulle have udskiftet strømforsyning - ved reperatøren skiftede de kølepasta på samtlige ventilatorer - så ja det kan du (spørg ikke mig hvordan - det har jeg folk til )

btw - jeg æææææælsker fromsejs link/billedserie

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 10:15

Ja! Man kan sagtens købe kølepasta i enhver PC butik, men nu skal den ikke fedtes ind, det skal kun være et tyndt lag (evt. skrabet med et barberblad).

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 21-09-07 10:20

øv, havde ellers tænkt mig at trykimpregnere dyret til op over begge ører.

Men tak for advarslen CLAN - fortsættelse følger når jeg har forsøgt mig frem.

Endnu en gang tak for det "so far" og rigtig god weekend.

Andreas

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-07 10:23

vi glæder os til fortsættelsen og god weekend til dig også (hmmm en pc med ører ???)

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 21-09-07 10:31

S'følgelig - i en nørdfamilie med 2 pc'ere, to world of warcraft konti og 4 personer (10, 13, 42, 45 år) der slås om at kunne komme til pc'eren har en sådan sgu da ører.

Eller rettere sagt, den har fået dem "a la Darwin's udviklingslære" - for med alle de diskussioner vi har haft om den "rådne pc / WOW", var den da nødt til at få vokset et par øre - så de ku' "falde af" med alt det l... der bliver lukket ud i diskussionerne.

Rigtig go' weekend til dig også Mirit.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-07 10:34

haha - en familie til god underholdning a la bigbrother

NU er der dømt holdkæft kaffe her !

ps.. gætter på at 10 og 13 vinder diskussionerne

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 21-09-07 10:39

Nix, det er min "værre halvdel" hende på 45. Som "uofficiel guildleader" med div. lvl 70 chars er hun simpelthen nødt til at være on-line, hver dag / aften / nat.

Ungerne klarer for det meste "deres del" ml. kl. 13-18.00 når vi andre kommer hjem - og så kan jeg slås lidt om den éne pc når jeg vil spille i weekenden, hvor den store med sine 13 år jo hellere ikke kan smides tidelig i seng, hi, hi.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-07 10:47

1-0 til 45 - giv hende et klap på kinden *G*

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 21-09-07 10:52

Har jeg gjort - hun slår bare igen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-07 10:57

en til på den anden side så er der balance

(dårlig holdkæftkaffe her hmpff)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 11:07

Uha! Det bliver vist til snik-snak... men det skal det jo også være plads til
Kølepasta er et materiale der leder varme bedre end luft. Der skal ikke påføres mere kølepasta end at ridser/ujævnheder fyldes.
En mindre klat lægges på kerne, endelig ikke for meget, det skal kun være et fint lag, for at kompensere for små huller og ujævnheder. Tag f.eks et stykke stift pap (eller et barberblad) og glat det ud så det dækkede hele kernen.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/03/29/1571205
http://pc-huset.dk/shop/product_info.php?products_id=344
Go' weekend...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 11:09

NB: Det eneste som er værre end mandschurvanister, er kællinger der ikke gør, som der bliver sagt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-07 11:18

((((((( S P A R K)))) TIL CLAN

dalapin - lån lige CLAN din 45´er

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 11:20

Har selv en 48'er

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-07 11:24

er det årgang eller ..................... --------------------> *VÆK*

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-09-07 11:34

Jeps! min Q er 48 men ellers har jeg da en 8mm halvautomatisk

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 24-09-07 23:38

Hej igen

Har lige forsøgt mig med kølepasta jvnf. producentens vejledning (MX-1 fra "Arctic Cooling) - so far ingen hjælp, den dør stadig. Meen, det kan jo være, at det skal hærde el. lignende, så jeg vil prøve at starte dyret igen i morgen.

Go' nat allesammen

Andreas

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-09-07 17:03

Kølepasta skal ikke hærde... bliver aldrig 100% "tørt"
Jeg tror det hedder et nyt bundkort... men hvem ved, det er svært... når man ikke selv sidder med "dyret".
NB:
Har du prøvet at resette din BIOS - her skal du bruge manualen til dit eksisterende bundkort, da du skal vide hvilken jumper som skal flyttes.
Ditto kan det være dine RAM som er futtet... men jeg tvivler, siden du slet ikke kommer i gang (nogensinde).

Kommentar
Fra : Dalapin

Dato : 26-09-07 08:30

Hej CLAN

Har skiftet ram og det med BIOS'n, tja, du skrev selv tidligere, at jeg ikke burde røre ved det, når jeg i forvejen ikkke har pillet ved det. Men det er da et forsøg værd.

Til gengælde har jeg lagt mærke til at den "plastramme" hvori den der klods med metallameller sidder er løs i venstre side, dvs. to af hjørnerne hæfterikke på bundkortet. Jeg kan så forestille mig at "lamellerne" ikke rører ved pastaen / og der derved ikke er en tæt forbindelse.

Jeg må hjem og prøve videre - og se på det med Bios'n oz.

Tak for det, "so far", og rigtig go' dag til dig CLAN og alle Jer andre "Kandu'ere"

Andreas

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 125 point
Dato : 26-09-07 16:48

Det bliver sjovt at se, hvor "problemet" ligger... men jeg tvivler nu godt nok på, om du får "liv" i maskinen

Godkendelse af svar
Fra : Dalapin

Dato : 27-09-07 21:45

Hej CLAN - "min trofaste følgesvend"

Tak for dine tips og "tvivl" - og hvor er det skønt at ku' gøre dem til skamme, hi, hi.

Det viser sig, at det er den "løse ramme" for køleren der var problemet, for nu er hjørnerne limet til bundkortet igen, kølepastaen har "kontakt" ml. cpu'en og "køleklodsen" og der er blevet spillet WOW igen til den store guldmedalje siden i går aftes.

Endnu en gang tak for hjælpen. - Det er bare så fedt med den her "kandu"-tingest.

Andreas

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-09-07 13:57

Hej Andreas...
Jeg har været "borte" fra min PC i et par dage
Det er godt at høre, at du fik liv i krapylet igen, men jeg må indrømme, at jeg havde dømt bundkort kaput... heldigvis var det ikke tilfældet, kan jeg se!
Godt du fik løst problemet
Takker for points... og fortsat god weekend