/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Læderbukser
Fra : Fynboerne
Vist : 4606 gange
100 point
Dato : 18-09-07 09:58

Min søn har et par læderbukser som er blevet meget mugne.
De kan jo ikke vaskes. Han har prøvet at tørre dem godt af og haft dem hængt til luftning et tørt sted, men de blev meget angrebet igen.
Hvad kan jeg gører ved dem, han har opgivet.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-09-07 10:10

GIV DEM NOGET LÆDERPLEJE,
DET KAN NORMALT KØBES DER HVOR DE HANDLER MED LÆDERTØJ.

DET ER FUGTEN DER HAR UDTØRRET LÆDERET, SOM JO ER ET NATURMATERIALE.

VI HAR FØR HAFT LÆDERTING TIL VORE HESTE SOM ER BLEVET MUGNE I FUGTIGT VEJR, DET SKAL BARE HAVE NOGET LÆDEROLIE, SÅ ER DET FINT IGEN.

EFTER DE HAR FÅET LÆDEROLIE, KAN HAN JO SPRØJTE DEM DEM INPRÆNERINGSVÆSKE, SÅ DE IKKE OPTAGER FUGT IGEN.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 18-09-07 10:34

Hej.
Skal de slet ikke renses af med noget inden de får det læderpleje, eller er det til at rense med?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-09-07 10:48

Spørgsmålet er mere hvorfor bukserne er blevet mugne (og igen efter I havde tørret dem engang), det er bestemt ikke normalt, medmindre de opbevares et sted med meget fugt og sandsynligvis skimmelsvamp (Skimmelsvamp er der ubetinget, såfremt bukserne også har en hengemt og muggen lugt, for det er svampen der giver lugten....og selv om I får held til at fjene muggen forsvinder lugten altså ikke igen, hvis de altså lugter hengemt)

Det kan også være fordi de simpelthen er møgbeskidte at de mugner, men så skal I prøve at sende dem til rensning.

Vask bukserne med en fugtig klud med Atamon.,.....ja, sådan noget man bruger til syltetøj o.s.v.....det er svampehæmmende/dræbende.

Tør derefter bukserne meget grundigt på et sted der er varmt, tørt og luftigt.

Og behandl dem så med læderfedt en gang imellem og opbevar dem på et sted der ikke er for tillukket.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-07 12:08

personligt ville jeg havde akiveret dem for meget længe siden, men hvis du vil prøve er det Rodalon der fjerner bakterierne og dræber svamp, fjerner lungt osv. Atamon gør at det ikke kommer igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-09-07 18:24

Vores lædermøbler vasker vi to gange om året i alm. sæbespånevand, tørrer dem efter med en blød tør klud, og på de mest udsatte steder (op ad radiatoren) kommer vi læderfedt på.

Denne fremgangsmåde ville jeg også give læderbukser

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 19-09-07 11:24

Tak for de gode råd, jeg tror jeg vil prøve at vaske dem i Rodalon og derefter give dem læderpleje og så se, hvordan det bliver.
Kan værer jeg skal give dem imprenering til sidst.
Jeg tror ikke det er skimmelsvamp, da de overhovedet ikke lugter.
Smide dem ud, gør jeg slet ikke før andet er prøvet, det er jo et par gode bukser.

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 23-09-07 15:41

Tak for svaret jomfruane.
Jeg siger også tak til andre, der er kommet med gode forslag, men det med Rodalon har jeg brugt.
Jeg lavede en baljefuld vand med Rodalon, dyppede bukserne ned i det nogle gange. Jeg hang dem til tørre og da de var godt tørre, fik de læderpleje.
de ser rigtig finde ud og håber det holder, ellers prøver jeg igen.