/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Blå gurami
Fra : mariadalum
Vist : 1077 gange
40 point
Dato : 11-09-07 20:11

Jeg har et 54 liters 2 uger gammelt akvarie. Nitrit niveauet har været for højt og er nu ved at være normaliseret. Jeg har også tre sværddrager som har normal adfærd. De tre guramier som ellers har været livlige og har brugt hele akavariet er nu begyndt at gemme sig. De kommer lidt frem men forsvinder i panik når jeg kommer hen til akvariet. Hvad skyldes dette? De har ikke den store appetit. Er de syge?stressede?

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 30 point
Dato : 11-09-07 20:34

Tre sværddragere og tre guramier på 54 liter? Jeg ved godt guramierne er lungefisk, men alligevel.... Det er rimelig store fisk alle sammen, det er jo ligesom at være i spændetrøje. Forøvrigt, hvordan gemmer 3 guramier sig i et 54 liters akvarie??

Godkendelse af svar
Fra : mariadalum

Dato : 12-09-07 09:47

Tak for svaret hansen9. Du svarer godt nok ikke helt på det jeg spørger om. De gemmer sig bag diverse filtermekanismer og varmelegemer. Mht. fiskenes størrelse er det dårlig vejledning fra dyrehandleren. Jeg har efterfølgende læst om deres levevilkår i naturen og kan tydeligt se, at de to typer fisk ikke passer specielt godt sammen. Men nu er de i mit akvarium, og hvis der er nogen der har nogle rigtige råd, der kan hjælpe mine fisk, vil jeg være taknemmelig. Guramierne var ret aktive i aftes så jeg ved ikke om det handler om deres døgnrytme?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-09-07 14:14

Jamen du kan nok ikke gøre så meget. Hvis du har købt fiskene fra små, har de heldigvis en naturlig evne til at tilpasse deres størrelse til akvariet. Men det er ikke meget plads.