/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
TatTejneFiskeGlibe
Fra : svendgiversen
Vist : 1270 gange
100 point
Dato : 10-09-07 21:32

I en aktuel krimi oversat fra svensk bliver en druknet trukket op via en hummer "tejne".
En/et fangst ruse/net som jeg ikke kender...

Hjemme ved Limfjorden fiskede man ål med en trådrulle eller et trekantet net:
Henholdsvit "tat/tatte" og "gliv/glibe"...Er der nogen forbindelse?

Hvilke fangst redskaber drejer det sig om?
Er der officielle danske betegnelser??
Og hvor i landet benyttes ordene tejne, tatte og glibe???

Hilsen og på forhånd tak, Svend

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-07 21:55

http://www.google.se/search?hl=da&q=tejne&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Google siger noget andet, er tejne korrekt stavet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-07 21:56
Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-07 22:01

Citat
Tejner
Tejner er tremmekasser med en nettragt i hver ende. Man sætter madding i form af (frisk) fisk i tejnen, og sænker den ned på stengrund, hvor man håber at få hummere til at gå i. Når de først er inde, kan de ikke finde ud igen, hvis tragten er lavet rigtigt. Tejnefiskeriet var et sommerfiskeri, og værdsat af fiskerne for det relativt lette arbejde og den gode fortjeneste.

Før tejnerne brugtes "kranjer", der er en jernring med netbund med madding placeret midtpå. Kranjen sænkes ned på sten ligesom tejnen, men til forskel fra tejnen, der ikke behøver røgtes hver dag, så måtte man konstant hæve kranjen (hurtigt) før hummere og krabber stak af. Det var natarbejde, og der er næppe nogen tvivl, om at fiskerne var hurtige til at tage tejnen til sig.

http://home20.inet.tele.dk/sletbaade/fiskeriet.htm

Tat

http://www.ulk1966.dk/Aalefiskeri/Tat/tat.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-07 22:12
Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-07 22:22

Citat
Senere på året - begynder de udvoksede fede blankål deres vandring, for hannerne begynder trækket i juli, mens hunnerne venter til en måned senere. Trækket fortsætter til oktober og lidt ind i november. I denne periode kan blankålene kun fanges i ruser eller ved glibning, da de ikke tager føde til sig. De ål (gulål) der ikke går på træk, kan stadigvæk fanges på tat og krog indtil vandtemperaturen igen falder til 6-8 grader.

http://www.ulk1966.dk/Aalefiskeri/Tid-og-Sted/tid_og_sted.htm

Så er der forskel på det fangstredskab, der bruges, afhængigt af årstid og ål.

Jeg vil da tro, at det er almindelige udtryk, som også bruges den dag i dag.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 11-09-07 16:34

Da jeg så overskriften vidste jeg bare, det var dig, Svend...

Tejnen kender jeg. Du kan sætte kryds ved Hanherred/Nordjylland...

- og ikke kun som gl.daws madkasse

karenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-07 16:40

Tak til jer begge...

Tejner er altså kendte trådnets fangst kasser.
(Madkasser for de skaldyr man vil fange).

Teil var først men ans har også forklaringer på de andre fangst metoder...
(Bortset fra beskrivelsen af en Gliv/Glibe).

Jeg lader det stå ldt, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-07 16:46
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-07 16:49

Også tak til karenD...
Desværre kan jeg ikke lige huske hvor vi har "mødt" hinanden?

Jeg er lidt betænkelig ved at være så kendt på mine specielle spørgsmål.
Det bliver nok endnu værre når jeg næste år er pensioneret...

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 11-09-07 16:53

Vi har stødt på hinanden i trådene om slægtsforskning... og så læser jeg altid dine tråde om underlige gamle ord feks. vupti

Du har vist ingen grund til bekymring, det lader til, at folk godt kan lide at deltage i dine tråde. Det er jo også rart med lidt afveksling.

karenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-07 17:48

Godt karenD jeg fortsætter med at spørge...

Og ja ans der står noget om at glibe, men ikke hvordan fangst redskabet ser ud.
(Ligegyldigt her, jeg kender det jo. Bedre end tejne madkasserne).

En lille historie fra min barndom:
Min store bror og jeg var ude at glibe i den lavvandede Hjarbæk fjord vest for min hjemby Skals.
Vandet gik mig til halsen og så sagde min bror: Her er ingen ål, vi skal længere ud...

Hilsen igen igen Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-07 17:59
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-09-07 18:17

Undskyld ans, dette korte svar har jeg overset.

Eksakt som jeg husker det...
Du har ærligt fortjent din belønning i form af Matador points, Svend

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 11-09-07 18:25

tatte ål, brugte vi en nylonstrømpe med orm i foden,som ålene bed sig fast i oghang så fast deri hvorefter man kunne trække dem om bord.sådan fangede vi ål i randers.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-07 18:33

Tak for svaret ans.