/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
bestemme et træs højde
Fra : karenD
Vist : 2213 gange
100 point
Dato : 08-09-07 16:28

Hej alle.

Min søn har brug for lidt lektiehjælp (4. kl.) og jeg er kommet til kort.

I regnebogen beder de om forklaring til forskellige metoder til at bestemme et træs højde fra jorden.

Der er et billede af en person med en "trekantet lineal". Hvordan kan man, stående på jorden, bestemme et træs højde med sådan én?

karenD

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 08-09-07 16:55

Den enkleste metode er at stille linialen på højkant på jorden
og dernæst måle længden af dens skygge (kan være svært i gråvejr)

Lad os sige linialen er 30 cm, skyggen på 20 cm

mål dernæst træskyggens længde, det bliver et eller andet antal meter
og dette tal skal du dividere med 30 og gange med 20
så har du træets højde.

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 08-09-07 17:13

Lærte engang at man fra jorden kan stille sig med hovedet mellem benene, og så gå ud fra træet til du kan se toppen af træet. Så måler du fra hvor du står og ind til træet, og der har du træets højde.. Nok ikke den mest præcise måling, men det er alligevel en måde..

(Ellers vil jeg jo umiddelbart sige at det er Pythagoras du skal have fat i (a^2 + b^2 = c^2), men da der sikkert er to ubekendte længder i stykket (og det er 4. klasse) er det jo nok ikke aktuelt alligevel.. :)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-09-07 17:41

Lærte engang at man fra jorden kan stille sig med hovedet mellem benene,

Hvis ben? jeg kan altså ikke få hovedet ind mellem mine egne.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-09-07 17:48

4. kl er det ikke i den alder man klatrer i træer? Upsa dasse med ham - en snor ned sæt et mærke mål snoren. gælder det ikke?

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 08-09-07 18:18

Citat
Hvis ben? jeg kan altså ikke få hovedet ind mellem mine egne

Næh, men det kan man i 4. klasse

Den er go nok, Warbitch - den er også vist i bogen, men som du selv siger er det ikke den mest nøjagtige metode.

Semmer er helt klart inde på noget...

Men stadig er det en af de der trekantede med lineal på tre sider...???

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-09-07 18:47

Du kan finde en illustreret beskrivelse af fremgangsmåden her:

http://www.skoveniskolen.dk/Default.asp?m=18&a=366

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 100 point
Dato : 09-09-07 02:11

Tag en kæp, der er netop så lang, at den når ham til øjnene. Hvis der er et stort vandret stykke ud fra træet, skal han lægge sig med fødderne ind mod træet, i den afstand fra træet som I tror, at træet er højt. Hold kæppen lodret ved hans fødder, og lad ham se over kæppen mod træet.
Hvis han ser træets top højere end kæppens, skal han kravle længere væk.
Hvis kæppen er "højest", skal han tættere på.
Når kæppens spids netop "rammer" træets top, skal I måle afstanden fra hans øjne til træets rod, så har i træets højde.
Den regel I så har brugt, er reglen om to ligebenede retvinklede trekanter.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-09-07 08:59

Mål en persons højde. Hav en blyant (eller linieal). Og selvfølgelig et træ eller andet der skal måles.

Målerne står med blyanten i strakt arm i øjenhøjde. Foran blyanten går den målte person henimod træet indtil han i målerens synsfelt fylder hele blyanten. På det sted sopper den målte person og måleren ser hvormange gange han kan sætte blyanten på højkant indtil han når træets højde.

Dette antal gange ganges med den målte persons højde. Så har man træets højde.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 10-09-07 16:20

Tak for svaret hjkofoed. Især for bemærkningen om ligebenede trekanter

vh. karenD

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-09-07 18:38

Det var en fornøjelse, at I kunne bruge det

Matematiklæreren