/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
SverigesFartretningerHvorfor
Fra : svendgiversen
Vist : 1951 gange
100 point
Dato : 05-09-07 19:20

Længe før man i Sverige skiftede til højrekørsel havde man den i en kort periode.

Vist fra 1718 til 1734? Og det skulle have noget med Karl den 12. at gøre??
Hvornår levede/døde han??? og hvad er forbindelsen til højre/venstre kørsel i Sverige????

Hilsen og tak, Svend

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-09-07 19:31
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-09-07 19:34
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-09-07 19:56

Citat
30 november - Karl XII stupar vid Fredrikshald mellan klockan nio och tio på kvällen.

Året er 1718

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-07 20:02

Altså Karl den 12. dør i 1718...
Samme år skifter man til højre kørsel; det bekræfter en sammenhæng, men hvilken?

Svend, der mener at vide at højre kørsel bredte sig i Europa fra Frankrig efter Napoleons krigene??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-09-07 20:05

I Stouenbergs link ser du et slags forklaring.
Citat
I Sverige fanns på 1700-talet fanns en kunglig förordning att man skulle mötas till höger vid möte på väg.

Men hvorfor siges der ikke noget om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-09-07 20:24

Det som min kollega påstår og som jeg gerne vil have bekræftet:

Karl den 12. påbød en kørsels retning?
Men han var til sidst ikke populær med for mange krige.
(nogle mener han blev skudt af én af sine egne soldater).

Og da han døde gjorde man bevidst netop det modsatte af hvad han havde påbudt:
Man skulle køre i den modsatte side.

Men nu er jeg kommet i tvivl; hvilken side?? hvornår???

Jeg ved (husker) at Sverige skiftede til højrekørsel i 1967
Hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : cityman4life

Dato : 05-09-07 21:55
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-09-07 23:35

svendgiversen> kan du ikke huske dine gamle spørgsmål ?

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=74798#818405

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 06-09-07 08:21

cityman4life

Hvad i himlens navn har den video som du henviser til med spørgsmålet at gøre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-09-07 10:34

svendgiversen

Jeg har ikke et svar på dit spørgsmål, men se bort fra cityman4life link. Brugeren lagde det samme link i 10 forskellige spørgsmål i går

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-07 14:44

Jo jeg husker at have spurgt før, men ikke lige hvor?
Men min kollega, som jeg også diskuterede med dengang, mener at have fået nye oplysninger:
At Sverige skulle have haft højrekørsel 1718-1734??

Det strider jo med at de allerede i 1719 skulle have forladt hans påbud i protest...

Jeg undrede mig også over det mærklige link???
Er det mon for at promote den pågældende hjemmeside eller hvad???

Mærkelig opførsel, Svend

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 06-09-07 16:09
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-09-07 16:19
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-09-07 16:36

http://sv.wikipedia.org/wiki/1734

Fra 1878 til 1916 havde Sverige hverken højre eller venstre regler !!

http://susning.nu/H%F6gertrafik

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-09-07 17:18

Vägverkets historiske gennemgang.

Högertrafikens historia
http://www.vv.se/templates/page3____10865.aspx

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-07 19:30

Ja jakoe, men hvorfor skrev du så følgende?...

>Og da kongen dør i slutningen af 1718, bliver der så gjort op med alt hvad der havde med Karl XII >at gøre, venstretrafikken kommer tilbage i 1719.
>mvh
>jakjoe

Som jeg troede på og belønnede??

Karl 12. når altså at indføre højre kørsel i 1918 før han blev skudt i krigen mod Norge,
og det varer hele 16 år før den ophæves...

Skal jeg nu igen belønne jakoe??? Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-09-07 19:43

Det er dig der afgør hvem der har svaret på dit spørgsmål.

De oplysninger jeg fandt den gang var:

Citat
Efter att Karl XII hade blivit skjuten vid Fredrikshalds fästning vädrade många nedtryckta svenska adelsmän morgonluft, och fjärmade sig mot allt som hade Karl XII:s förtecken. Detta gällde både mot bra och dåliga saker. Högertrafiksregeln, vilken av de flesta ansågs som en bra regel, ändrades enkom av dessa skäl till vänstertrafikregel 1719, som kom att gälla i Sverige fram till och med 1967.

http://www2.hivolda.no/jpv/skorpor.htm

Hvor er det godt vi får bragt historien på plads !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-09-07 20:27

Citat
Altså Karl den 12. dør i 1718...

Citat
Karl 12. når altså at indføre højre kørsel i 1918 før han blev skudt i krigen mod Norge

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-09-07 20:39

Et par hundrede år fra eller til...

Og ja, jacjoe har tydeligvis fundet mere rigtige oplysninger,
vi er vist alle blevet klogere, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-07 08:59

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-09-07 10:30

Jeg siger tak.

Nu skulle den sag være klaret !

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : skibonitten01

Dato : 09-12-07 18:13

HVIS DER PÅ ET TIDSPUNKT IKKE VAR NOGET BESTEMT HVAD DER VAR HØJRE
ELLER VENSTRE KØRSEL,SÅVAR ALLE JO SPØGELSESBILISTER