/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
tynde streger på acrylbilleder
Fra : eln
Vist : 3708 gange
200 point
Dato : 04-09-07 09:05

jeg skal til at male nogle tynde grene og kviste på et billede ,men synes det er svært at få stregerne tynde nok med mine pensler ,er der en bestemt blyant eller stift man bruger istedet for pensler

mvh.eln

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-07 09:18

grene art har nogen tilspidsede tynde pensler der faktisk virker efter hensigten - du kan få dem så de kun har ganske få hår på. (søstrene grenes)

pensler beregnet til porcelænmaling af de helt fine kan også bruges.

Ellers - kan du "spidse til" selv - både på runde og flade pensler og få et rigtig godt resultat ud af det. Du skal dog klippe eller skære forsigtigt (jeg kunne bruge et barberblad fandt jeg ud af)

Af og til bliver resultatet bedst med siden af en flad pensel - men det kræver at du ikke maler med for tykt lag.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 04-09-07 09:26

Jeg bruger en akvarelpensel (mårhår) og en tynd, tynd opløsning af akrylfarve, så det virker som akvarel. Fantastisk til græs, kviste, tovværk og den slags.
Du kan også bruge en fine-liner pen, men så kan du jo ikke nuancere farverne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-07 09:35

akvarelpensler ja - men de dur ikke til acryl hvor der males rimelig groft - men ellers gode

Kommentar
Fra : eln

Dato : 04-09-07 09:45

jeg vil helst undgå at fortynde den sorte farve ellers skal jeg over der flere gange og så er det at stregerne nemt bliver for kraftige ,det er det, der er mit problem med penslerne, at det er svært at male de tynde streger med ufortyndet maling.

mvh.eln

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-09-07 10:24

Du kan også bruge en tynd meget spids bambu, som
er lidt blød.
Den laver du selv.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 200 point
Dato : 04-09-07 10:46

Der er flere muligheder:
1) du tager en stålpen og penneskaft, og dypper i vandfast tusch. Det kan give rigtigt tynde streger, alt efter hvilken pen du bruger.

2) Du bruger Golden Fluid Carbon Black, der er tyndere end du er vandt til, og som er særdeles dækkende! Jeg har ikke prøvet at bruge den sammen med pen endnu, og så bruger du ellers en helt tynd stiv pensel, og , eller en skrivepensel.

Du er velkommen til at læse min blog, og især de tidligste, hvor der er mange tips og triks:
http://www.mingler.com/user/kunstneren/blog
Og endeligt kan du tage et billede af det du arbejder med, og sende det i en e-mail, og jeg vil kommentere det ret hurtigt. Der er mange der benytter sig af det, bl.a. også en japaner der er rigtig god. De fleste der har benyttet sig af det, har ændret sig meget. Skriv hvad du arbejder i, og hvad du vil opnå, så kommer jeg med ideer til at opnå det med.

Mvh

A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk

Nb. billeder siger ofte mere end ord; her er nogle stykker: http://www.rosmon.dk/rosmon/rg/index.php?cat=10002

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 13-09-07 11:09

Tak for svaret A.C.Rosmon.

tusind tak for hjælpen.

mvh. eln

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-09-07 14:14

Selvtak. Skriv igen, hvis der er andre ting jeg kan hjælpe med.

Mvh
A.C.Rosmon