/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Familiesammenføring & barsels
Fra : Neessen
Vist : 2667 gange
150 point
Dato : 31-08-07 10:44

Hejsa,

Min kone og jeg er i foråret blevet forældre. Da min kone er fra malaysia og kom til landet for knap 2 år siden på familiesamenføring, fik dengang at vide, at hun ikke kunne modtage offentlig støtte.
Men nu efter fødslen er spørgsmålet så om hun er berettiget til barselspenge?
og hvis hun ikke er dette kan jeg så som faderen overtage hendes barselsrettigheder, forstået således, at jeg kan holde den alt den barselsorlov, som man som forældre har.

For hvis hun ikke er berettiget til offentlig støtte, så tæller hendes barsel vel hellere ingen steder og da man som forældre har 52 ugers barsels, hvoraf at de 14 uger er til moderen og resten kan deles kan jeg vel overtage alt barselsorlov?

Håber, at nogle kan være behjælplig med en afklaring

mvh.

Thomas Neessen

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 85 point
Dato : 31-08-07 11:12

For at din kone skal være berettiget til barseldagpenge så skal et af følgende være opfyldt * Tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger før fravær. I denne periode skal du have været beskæftiget i mindst 120 timer, eller

* Berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet for arbejdsløshedsdagpenge, eller

* Inden for den seneste måned afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse på mindst 18 måneder, eller

* Elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.

Såfremt din kone ikke opfylder kravene overgår hele hendes ret ikke til dig men kun den du havde i forevejen altså 32 uger

Hvis du er i tvivl om noget så kontakt sygedagpengeafdelingen i din kommune for råd og vejledning.

At din kone er familiesammenført har ingen betydning

VH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-07 11:26

Citat
Men nu efter fødslen er spørgsmålet så om hun er berettiget til barselspenge?

Havde hun en indtægt før hun fødte????

Hvis svaret er nej, så kan hun ikke søge om "barselspenge" Men har hun ikke søgt om ændring af sin opholdstilladelse her i Danmark.

Er ægteskabet godkendt af de danske myndigheder?

Men du kan, det betyder så, at du skal holde fri fra dit arbejde. Du modtager så ikke løn, men barselsdagpenge. Der bliver ikke udbetalt ekstra til en "hjemmegående " kone.

Men kontakt kommunen og udlændingeservice.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/familiesammenfoering/

Citat
Opholdstilladelsen er i første omgang tidsbegrænset, men med mulighed for forlængelse, hvis betingelserne herfor fortsat er til stede. Endvidere er der mulighed for, at tilladelsen efter en årrække kan blive tidsubegrænset, dvs. permanent.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-08-07 11:33

Citat
Familiesammenføring med ægtefæller
For at blive familiesammenført med sin ægtefælle, samlever eller registreret partner, der kommer fra et land uden for Norden og EU, skal man opfylde en række betingelser:

Begge parter skal være over 24 år (alderskravet)
Parret skal være gift eller kunne dokumentere 1½-2 års samliv på fælles adresse

http://borger.dk/forside/udlaendinge-i-danmark/familiesammenfoering/familiesammenfoering-borgere-uden-for-norden-og-eu#ægtefæller

Godkendelse af svar
Fra : Neessen

Dato : 01-09-07 12:45

Tak for svaret Thomas.Haugaard.