/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kikkert/Bushnell
Fra : Østjyden
Vist : 806 gange
20 point
Dato : 29-08-07 17:05

Jeg er en ikke særlig rutineret riffeljæger som har fået ny kikkert i fødselsdagsgave. Jeg er bare ikke helt sikker på om den er den rigtige for mig. Det er en såkaldt Bushnell, altså med laserlys og egentlig ikke en kikkert. Er der nogen der kan forklare mig fordele/ulemper ved at afmontere min normale kikkert og påsætte denne i stedet. Jeg er selvfølgelig jeg klar over at jeg mister forstørrelsen, men vil gerne vide noget om fordelene ved at bruge den.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 10 point
Dato : 29-08-07 20:28

Hejsa!
Jeg går ud fra ifg. din beskrivelse at vi taler om Bushnell holosight, hvis ikke, må du lige komme med det fulde navn.
Der er ingen problemer med selve udskiftningen, men den skal som enhvert andet sigtemiddel indskydes. Personligt ville jeg ikke investere i apparatet, da man lige så godt kan bruge riflens faste sigtemidler. Den kan være god nok til vildt i spring, da man jo selvsagt hurtigere får "hold" til vildtet end med en kikkert, men det gør man også med de faste sigtemidler. At der så ses en lysende ring/plet i stedet for korn og kærv er efter min mening ligegyldigt.
Har jeg misforstået noget, må du lige komme igen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-09-07 04:49

Holosight er blevet meget populært i de seneste år, mange vælger, at bruge begge dele altså holosight til drivjagt, hvor det virkelig har sin berettigelse – afgivelse af hurtige skud på korte afstande i en mørk skov.
Kikkerten til skud over lange afstande, men har man ikke ainhag- eller svingmontage, som er ret dyrt. Så er den løsning ret besværlig ( montering indskydning ).
Selv foretrækker jeg en sigtekikkert med variabel forstørrelse og belyst trådkors. Det er en kombination, som næsten gør det ud for det samme, men hvor tingene altså er bygget sammen i en enhed.
Så mit råd til dig er – med mindre du kun deltager på drivjagter: Byt din fødselsdagsgave.

Godkendelse af svar
Fra : Østjyden

Dato : 14-09-07 13:23

Tak for svaret dabj.Jeg havde måske håbet på at høre fra en der havde praktisk erfaring med at bruge det. Jeg får den nu monteret og så må jeg jo prøve mig frem. Men tak for dit svar.