/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
papir på acryl
Fra : eln
Vist : 6993 gange
300 point
Dato : 26-08-07 10:18

jeg skal til at lave et acrylmaleri hvor jeg gerne vil have limet tekst fra aviser ind men hvordan gør jeg ,man klipper vel ikke bare et stykke avispapir ud og limer det på billedet ,hvordan fjerner man kanten på papiret og maler baggrunden uden at bogstaverne forsvinder ,det var en masse spørgsmål ,jeg håber der er nogen der kan svare på det

mvh. eln

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 310 point
Dato : 26-08-07 10:49

Brug decoupagelim, så kan du lime papir på lærred (og alle andre materialer). Kanten af papiret udjævner du ved at lægge lappen med bagsiden op og så slibe den med meget fint sandpapir, indtil den yderste kant er ganske, ganske tynd, så ses kanten næsten ikke på det færdige billede.
Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med at "male baggrunden, uden at bogstaverne forsvinder". Hvis du mener, at du vil gøre det hvide avispapir grønt eller blåt, så skal du nok have fat i nogle akvarelfarver eller lasere med ganske, ganske tynd akrylmaling, således at man kan skimte bogstaverne igennem farven.
Hvis du mener, at du for eksempel vil lime tekst på en blå himmel eller andet, så mal hele himlen først og lim så avispapiret oven på malingen, når den er tør.
Du kan også skanne teksten ind på computeren, ændre baggrundsfarven til det ønskede ved at fjerne alt det hvide, lægge et nyt, farvet lag under teksten - og så printe det ud. Det bliver lidt tykkere end avispapir, men ved at slibe bagsiden forsigtigt, kan man få papiret så tyndt, som man ønsker det.
Decoupagelim er blank, så når du er helt færdig med billedet, så giv hele billedet et tyndt lag decoupagelim (det tørrer op fuldstændig gennemsigtigt) eller giv det et lagakrylfernis. Så bliver hele overfladen ens blank.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-08-07 17:41

Trælim og limlak kan bruges med stor succes istedet for decoupagelim!

Det er billigere.

Citat
Du kan også skanne teksten ind på computeren, ændre baggrundsfarven til det ønskede ved at fjerne alt det hvide, lægge et nyt, farvet lag under teksten - og så printe det ud

Print evt. tekst på pergament istedet for.

Moster

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-08-07 20:27

limlak og decoupagelak er det samme. Trælim kan krakkelere.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 26-08-07 23:07

jeg har scannet avisudklippet ind og ville så prøve at fjerne den hvide bundfarve ,har I/ du en nem måde , så jeg også kan finde ud af det ,min scanner er en canoscan lide 20
foreløbig mange tak for jeres gode råd

vh.eln

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-08-07 06:37

Det kommer an på, hvilket fotobehandlingsprogram, du bruger. Jeg bruger Photoshop 7,0. Jeg ville forstørre teksten så meget op, at man meget tydeligt kan se "hullerne" i e, a, d, o og så videre, vælge det magiske viskelæder og så klikke det ned alle steder, hvor der er hvidt. Derefter skal der nok finpudses lidt. Du kan så vælge at hælde ny farve i alle steder, men det er nemmere at lave et nyt lag og lægge det under teksten.
Men skal der fifles så meget, er det jo ikke lægere et avisudklip. Så hvorfor ikke bare skrive teksten i en tekstboks og give denne den ønskede baggrundsfarve og fjerne stregen. Riv det ud af papiret i stedet for at klippe, så bliver kanterne mere usynlige.
Jeg ved ikke, hvad du skal bruge teksten til. Hvis det kun er få ord - og man ikke må se baggrunden, hvorfor så ikke købe et ark letraset-bogstaver og sætte dem på lærredet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-08-07 06:59

Citat
limlak og decoupagelak er det samme. Trælim kan krakkelere.

Du kan evt. købe et ark papir med tekst på.

Fåes i bl.a. hobbyforretninger.

Jeg har fået et glimrende resultat med trælim - har aldrig oplevet, at det er krakeleret

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-08-07 07:50

Hej moster,
Jeg har aldrig prøvet trælim til andet end træ, for eksempel til rammer, og jeg har oplevet, at det simpelthen tørrede ud, så rammen faldt fra hinanden. Billedet hang godt nok tørt - lige over en radiator, og jeg havde ikke fået slået klamper i rammen. De limede flader var helt krakkelerede, så derfor ville jeg ikke turde bruge det på lærredet. Decoupagelim eller limlak er smidigt og kan for eksempel bruges til stof, tasker m.v.
Jeg har blandt andet lavet decoupage på min cykel og på sten, der har ligget ude hele sommeren. Og det holder bare.
Hilsen Petra
P.S. Jeg har også limet strandskaller, sten, tang, perler og smykkesten på lærreder, men dér bruger jeg sekundlim. Dét holder!!!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-08-07 09:02

Hej hvaderikkeibrug

Har du kommet trælim på begge sider og ladet det tørre lidt, inden du satte det sammen? Hvis rammen var i rå, frisk træ, vil det suge en del, og limen skal smøres på flere gange, så træet er mættet.

Undskyld eln - vi tog os denne frihed

Moster

Kommentar
Fra : eln

Dato : 27-08-07 09:59

det er bare helt fin , det mere I snakker ,det klogere bliver jeg ,så bliv ved.

mvh. eln

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 27-08-07 16:39

Til camillas moster
Jeg har helt sikkert ikke gjort det rigtige, og ja, vi brugte frisk træ købt hos Trælasten - det er mange år siden, og både billede og ramme er kasseret og et nyt hængt op. For tiden bruger jeg færdigkøbte svæverammer. De er billigere end dem, vi lavede den gang - og nemmere.
Kom lige til at se ovre i mit atelier, at jeg for nogle år siden på et billede lavede et kattehoved af bitte små perler i forskellige farver. Og de var sat på med almindelig skolelim, der jo også tørrer klart op. Og de sidder fast endnu, selvom der er store temperatursvingninger i atelieret, der - skønt frostfrit - er hundekoldt om vinteren, når jeg ikke bruger det og har petroleumsovnen tændt. Så det er måske den allerbilligste løsning, eln.
Jeg malede i øvrigt et portræt af mit barnebarn til hendes konfirmation. Hun er meget feminin og meget glad for smykker, så jeg gav portrættet et par ørestikker på - stukket gennem lærredet - og lavede en lille perlekæde på tynd ståltråd, som jeg også stak gennem lærredet på hver side af halsen og fæstnede bag på med sekundlim. Det gjorde vældig lykke.

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 28-08-07 09:01

Tak for svaret hvaderikkeibrug.
også tak til moster
når jeg rykker et stykke avispapir ud ,for at bruge det på et billede ,gør jeg det vådt ,så kan man med lidt snilde rulle,gnide det ene stykke avispapir af, så bliver det så tyndt at baggrundsfarven skinner igennem når jeg limer det på mit billede , vidste ikke at en avisside var sat sammen af to stykker papir ,opdagede det ved et tilfælde ,det bliver ligeså gennemsigtig som pergamentpapir.
tak for alle jeres gode råd.

mvh.eln

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 28-08-07 10:10

Jamen selv tak - har lige været ude og afprøve dit tip med det våde avispapir. Det virker. Dog er der tydelig forskel på papirkvaliteten. Med Berlingske Tidende og Nordjyske Stiftstidende var det - næsten - umuligt. Gratisavisen "Søndagsavisen" og Kristeligt Dagblad derimod gik det let med.
Og jeg som troede, at alle aviser købte deres papir hos Danske Dagblades Fællesindkøb.
Alt avispapir laves af en speciel slags grantræer fra Finland. De vokser lynhurtigt - mange meter om året - og man kan derfor skove store områder til avispapir, uden at det går ud over míljøet, da der i løbet af et par år står en ny plantage samme sted.
Men det eneste, disse træer kan bruges til, er altså avispapir, da der overhovedet ikke er nogen brændeværdi i dem, og de heller ikke kan bruges til andet gavntræ.
Træet bliver malet nærmest til pulver, rørt op med vand og lim og "smurt" ud på store flader, tørret og derefter rullet op på store tromler. Dette papir kan ikke bruges til andet end avispapir, da der ikke er nogen taver i, som i for eksempelt brevpapir m.v. Det revner for et godt ord, hvilket kan give forsinkelser i avisproduktionen, når der under trykningen skal skiftes rulle i utide på grund af papirsprængning.
Der er altså ikke tale om to lag papir, men om noget "smuller", der hænger sammen ved hjælp af en lim-art, og senere bindes sammen af tryksværten på hver sin side.
At man kan nulre det fra hinanden, vidste jeg derimod ikke. Det er fedt - også når man skal bruge billeder m.v. til decoupage.
Så endnu engang tak for tippet.

Kommentar
Fra : krebsenkisser

Dato : 24-02-08 20:34

Hej Eln.

Du er nok færdig med dit maleri for længe siden .
Men jeg har gjort en alt for hvid baggrund tonet , ved at male det i en brun nuance og dernæst hurtigt tørre af med en våd opvredet karklud .
Så kommer næsten al farven af , men efterlader en svag gammeldags toning , af pairet på lærredet .

Med venlig hilsen Kisser