/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Frysning af kartofler
Fra : Papadelle
Vist : 6679 gange
100 point
Dato : 22-08-07 12:44

Et godt råd tak.

Er der nogen som har erfaring med frysning af kartofler. Skal lave nogle færdigretter som hakkebøf og linende som skal fryses. Så ville det være lækkert at have en kartoffel som var ligeså nem at gå til. Man kan selvfølgelig bruge mos, men det blir for ensformigt.

Hvordan skal man behandle dem inden frysning hvis det kan lade sig gøre.

Har ikke så mange point, så jeg sparer lidt. jeg håber det er i orden

Kommentar
Fra : netper

Dato : 22-08-07 12:49

Syntes da det er lidt syndt hvis du har tænkt dig at stege hakkebøffen inden du fryser den ned, den bliver jo aldrig helt så god som varme mad.

Hvis det er fordi at du skal bruge nogle mindre portioner, så ville jeg da nøjes med at fryse farsen ned rå.

Kartofler er lidt svære at fryse, nogle gange går det godt, og andre gange skidt, men sådan som biksemad plejer at gå ok, og den kan også varmes i microovn.

Per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 12:50

Glem alt om frysning af kartofler.....

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-07 12:51

Gram A/S, som lever af at sælge køle og fryseudstyr, anbefaler det ikke !!

http://www.gram.dk/Default.aspx?ID=10&M=News&PID=111&NewsID=22

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Terat

Dato : 22-08-07 12:52

Hejsa

Her er en lille side om kartofler, der står blandt andet at det er en dårlig ide at fryse dem ned. Der er også mange andre spørgsmål om kartofler.

http://www.tofler.dk/view.asp?ID=13501

Mvh
Terat

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 12:53

De få ting du kan købe frosne med kartofler er LYNFROSNE - Så hurtigt kan du ikke selv fryse....

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 12:58

Det anede mig at det ville være et problem, men nu kigger jeg lige de råd igennem jeg har fået. Selvfølgelig er det aldrig så godt som frisklavet, men kan man ikke få den man elsker, kan man jo elske den man får - eller undvære. foreløbig tak

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:05

ØV.Det blir nok købefrosne som bliver løsningen. Havde bare håbet at en god gammeldags hvid kartoffel kunne forkoges og derefter opbevares på frost. Men som de skriver gryner de på grund af hastigheden hvormed jeg kan indfryse. Lader det lige stå lidt, det kan jo være at der kommer en mirakelmager forbi

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:12

Kartofler kan ikke fryses
Sorry

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:19

Dum rodfrugt, men ikke til at undvære. og den smager jo også bedst frisk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 13:21

Er det for at have et nemt måltid en gang i mellem? Så prøv et glas af de kartofler man køber til at lave sukkerbrunede kartofler sf. Skær dem i stykker og brug dem som brasede kartofler - med en bøf eller andet og et stykke rødbede. det er et nemt og fuldgyldigt måltid.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:21

Nemlig.
Jeg elsker kartofler.

Bor i udlandet og savner afsindigt de danske sommer skrabekartofler.
Uhm, bare kogte med salt og smør.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:22

Uha valde.

De, der glaskartofler er altså væmmelige i smagen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 13:28

Citat
De, der glaskartofler er altså væmmelige i smagen.

Hvad tror du de serverer i cafeterier o. lign....

De er bare i 5-10 kg dåser......

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:29

Hvorfor tror du, jeg ikke spiser i cafeterier o. lign.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:30

Jaeee frieda. Der må jeg give dig ret. Glaskartofler er en absolut nødløsning. men selvfølgelig kan man bruge dem. Der er INTET som en nyopgravet dansk kartoffel. Skal bare gnubbes under rindende vand.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:32

Naahhhh refi. Man kan i både inco og metro købe frisk (maskin)skrællede kartofler i 5/10 kgs plastposer til industrielt brug. restauranter og lignende

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:33

Jeg ved, jeg er nok temmelig "kræsen" med hensyn til gode råvarer.

Kan ikke selv gå på kompromis; kan simpelthen ikke få glaskartofler, diverse færdiglavede produkter ned.

Frieda

Hjemkundskabslærer

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:35

Har lige netop begået fejlen at "prøve" at spise i vores kantine (Europa-Kommissionens kantine i Luxembourg); lod det meste af maden blive tilbage på tallerkenen og drikker nogle glas efter glas af vand for at få smagen ud af munden.
Puha

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 13:36

Du har da fuldstændig ret....

Selvfølgelig er der forskel på FRISK og konserverede produkter....

Det er ligegyldigt hvilke - men vi er vel alle "lidt" dovne af og til...

Andre har måske langt til indkøbsmuligheder - så er det rart med lidt på lager

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 22-08-07 13:37

ellers kan du vel købe kartofler på glas de kan vel godt gå an..

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:41

Selvfølgelig er jeg også doven/dødtræt.

Mine "nødløsninger":
en god rugbrødsmad (ikke let at finde hernede)
ind imellem tager jeg en "fyld fryseren" søndag og laver foreksempel en kæmpeskudefuld neutral kødsovs, der har simret et par timer. Jeg undlader at krydre den med andet end salt og peber. I fryseren i passende poser. En portion tøes op og iblandes diverse italienske krydderier mens pastaen koger.
Eller en portion tøes op og iblandes hakkede syltede agurker, Worchestersovs mens kartoflerne koger.

Har også en hel del pastaretter, der kan laves på et kvarter.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:43

Gå an.... ja det kan de da. Det beror jo blot på, hvor meget man vil gå på kompromis med smagen af den rigtige vare. Der må jeg nok melde mig under friedas fane. De kartofler jeg ønsker at fryse, er da heller ikke til mig selv, men til en som for sjældent får kartofler. Hakkebøffen er da også klart bedst ny stegt. men hvis alternativet er en spegepølsemad. så er frost / opvarmet mad at foretrække.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:44

Sødt at du vil hjælpe/glæde nogen, men lige netop kartofler går altså ik

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:46

Den med pasta har jeg i tankerne og sat Sugo all´Arrabiata m. eks. kyllingbryst eller Puttanesca med et eller andet i på menuen

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:46

Vent lidt. Skal prøve at spørge min mor hjemme i DK.

Hun får frossen mad bragt hver anden uge, som hun så selv tør op.

Og er egentlig rimelig godt tilfreds.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 13:47

Så køb et par af de frosne færdigretter (med bøf) - de kræver blot et par minutter i microen......

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 13:47

Lyder lækkert

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:47

Næææ det gør den nok ikke Men jeg kan nu godt li at eksperimentere med det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 13:48

Det får de "ældre" serveret - så det er vel godt nok til dig også

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:49

Altså refi. Jeg skal da osse ha noget at spise, og jeg skal IKKE ha det der pladderballemad hi hi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 13:51

jamen Frieda dog - jeg synes det er forfærdeligt med en hjemkundskabslærer, der undsiger de gode danske "glaskartofler"

nå det er smag vi diskuterer, det kan man som bekendt ikke. De dejlige nyopgravede kartofler kan ikke gemmes. "Glaskartoflerne" kan stå parat den dag man ikke gider det helt overdådigt og lækre:

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:52

Så venter vi på mor, og ser hvad hun siger. Men det er ikke en haste sag.

Refi næsvis hehe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 13:56

Troede det var dine gæster du ikke ville spise af med spegepølse

Husk også lige at kød i marinade IKKE er fryseegnet....

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:58

Det er da hyggeligt med sådan en mad snak.
Jeg har skrevet følgende op. Er der nogen som har flere forslag så ville det da være velkomment

Beuf Stroganoff

Boller i carry

Kotelet i fad

Ungarsk Gullash

Hakkebøf m . løgsauce

Kyllingbryst Puttanesca

Paprikagryde

Lasagne

Tortellini m en krydret tomatsauce

Hjerter i flødesauce

Pandekager

Sugo all´Arrabiata m et eller andet kød - kylling/skinke

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 13:59

Tak for rådet refi. men kødet er jo færdigstegt når det fryses, så det er da ligemeget med evt marinade ikke??

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 14:02

Aldersgruppe?

Uhm; hjerter i flødesovs har jeg ikke fået i mange år

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:02

Jeg må lige løbe et par timer, men kigger ind senere.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 14:02

Hvordan kan man det ene øjeblik snakke on gode naturlige råvarer og om ikke at gå å kompromis, og det næste øjeblik lovprise pastaretter?

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:03

hjerter i flødesovs - det er bare godt uhmmmm

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 14:03

Jeg må altså også hellere arbejde lidt for Danmark

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:03

Den forstod jeg ikke valde????????

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 14:05

Valde: forstår ikke spørgsmålet?

Hvorfor går jeg på kompromis mht pasta?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 14:06

Citat
så det er da ligemeget med evt marinade ikke??

Nej da....

Det er marinaden der ikke er fryseegnet.... Det er jo olier....

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:08

Jo refi, men når kødet som er marineret er stegt og evt puttet i en eller anden sauce og derefter fryses, er det da ligemeget. Eller hvad

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 14:09

Citat
Kyllingbryst Puttanesca

Den er jeg ikke så sikker på egner sig til frysning.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 14:12

Citat
i en eller anden sauce og derefter fryses

IKKE hvis "sovsen" indeholder olier.....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 14:19

Pasta er da et kompromis, det kan stille sult ; men n mad er det da ikke og slet ikke naturligt mad, det er da kunstigt fremstiller, og bare en omgang klam klister i stil med det man bruger at hænge tapet op med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 14:22

Citat
og bare en omgang klam klister i stil med det man bruger at hænge tapet op med.

Du har vist aldrig smagt tapetklister.....

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 14:24

Eller mine pastaretter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 14:31

Netto har fra i morgen - Kogebog for fattigrøve - til KUN 29.- kr......

Kan være der er nogle gode fif...

Det var ikke ment negativt......

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 14:31

Nåe nej; men det er de samme gode sunde råvarer der bruges til fremstilling af tapetklister og psta. Man kan da ligeså godt peppe tapetkklisteret op med lidt krydderier.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 14:36

Bor desværre laaaangt væææææk fra et Netto

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:44

Valde. Det blir vi nok aldrig enige om. Vi - altså du og jeg + videnskaben, er dybt uenige. Sådan er det bare men det gør ikke noget. Du holder dig bare fra tapetklisteret og jeg indtager det til gavn og fornøjelse for både mine smagsløg og min helse.

Uden for emne. Refi de har også Bogen "50 stueplanter du ikke kan slå ihjel 59,00"

Det er lige mig hehe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 14:45

Citat
Man kan da ligeså godt peppe tapetkklisteret op med lidt krydderier.

Velbekomme.....

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:47

Frieda.
Hvis det bare er den bog du vil ha, og ikke alm. indkøb til en hel uge hehe - så kan jeg da købe den og sende ned til dig

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:47

SÅ kan man vel holde sin mund, når man har spist

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 14:51

Jeg er da ligeglad med hvormeget tapetklister og pasta i slubrer i jer - - men jeg protesterer når i kalder det mad

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:56

HEHEHE Det er bare i orden valde

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 14:58

Er lige kommet i tanke om en ret mere der er brugbar. Benløse fugle. Whauu det smager godt

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:00

Og Bankekød.... Nu kører det

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:01

Det er nok også noget for valde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 15:02

Fandens arbejde at pille alle de ben ud

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:03

Jeg blender dem

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:09

For mange år siden havde vi en let evnesvag dreng boende et lille stykke tid. Vi skulle have forloren hare, og han spurgte meget til hvor den kom fra, og vi kunne ikke lade være at drille lidt i det godmodige. Så vi forklarede at vi selv havde skudt den. Da retten blev serveret dryssede jeg et par luftbøssehagl på hans kød, og nu var han overbevist.

Det på trods af at han havde fulgt kødets forvandling fra hakkekød i Brugsen til den færdig ret stod på bordet. Han skrupgrinede og vi ligeså. Måske ikke så pænt, men han havde et sprudlende humør, og tror ikke han ville ha været den oplevelse foruden. Men en ting er stensikkert - Han glemmer ALDRIG hvad forloren hare er.

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:10

Hør. Det har da ikke noget med kartofler at gøre

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 15:12

--------------------------------------------------------------------------------
Det er nok også noget for valde - - æ - Hvad? Bankekød? Nå ja bare jeg slipper for pastaen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 15:14

Citat
Da retten blev serveret dryssede jeg et par luftbøssehagl på hans kød, og nu var han overbevist.

REN GIFT - strafbart

Kartoflerne er da klaret for længst - de kan IKKE fryses....

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:21

Det var det ikke dengang Han lever endnu, men okay, han er ikke blevet klogere med årene. Kan det skyldes blyforgiftning? Hvad skyder jægere så med i dag? Er det jern eller guldkugler??

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:22

Nåå ja det er da rigtigt. De kan ikke fryses, meeeen vi venter altså lige på Morfrieda - Eller omvendt Friedas mor

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 15:24

Citat
Hvad skyder jægere så med i dag? Er det jern eller guldkugler??

Dine harer kommer nok IKKE fra jægere.....

Ikke dem fra Brugsen i hvert fald

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:25

Nej for ..... Men i det virkelige jægerliv

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 15:27

Klaret og klarer? KKartoflerne kan ikke fryses konstaterer refi!
De kan købes i glas konstaterer Valde.
De kan ikke ædes konstaterer frieda og papadella.
Ris?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 15:27

Der er jo ingen der kan forbyde dig at spise giftigt kød - det må bare ikke sælges

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 15:30

Citat
Er der nogen som har erfaring med frysning af kartofler

Jo - valde....

Det er klaret....

Alt det andet er smalltalk - det indgik IKKE i spørgsmålet

Citat
Hvordan skal man behandle dem inden frysning hvis det kan lade sig gøre

Det var FROST der var EMNET

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:31

Kommer i tanke om en "vandrehistorie" om kartofler

En pæn ældre dame stå ved grønthandleren og håndsorterer sig til en pose jævne kartofler. Hun er uheldig og nogle kartofler ryger på fortovet. Hun bukker sig ned for at samle dem op, men brunkålen fra gårsdagens aftensmad huserede i hendes tarme, så hun kom til at fyre en lydelig vind af. Grønthandleren som stod i døren sagde: Det er rigtigt Bessemor - Kan du ikke fange dem så skyd dem

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 15:35

Min mor lærte mig at man IKKE må spise ting der har ligget på jorden....

Så nu lever jeg af bær

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:36

JA Valde, men gider du spise hjerter i flødesovs med ris til

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 15:42

Nu må I altså holde (eller jeg må slå jer fra)!

jeg sidder her og skal arbejde seriøst og kan kun tænke:

"Hjerter i flødesovs"

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:46

Undskyld m tyttebær uhmmm

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 15:49

Jamen så vil jeg for ikke at forstyrre Frieda besigtige cousinen. Jeg tror det blir en nystegt Crebinet / Karbonade m. stuvede grønærter og gulerødder og selvfølgelig en HVID kartoffel som kun har set glas udefra, nemlig mit rødvinsglas.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 15:58

Fik næsten det samme i går:

Crebinetter med stuvet spidskål, gulerødder og pillede kartofler

Kors, kan jeg snart gå hjem.

Den står vist på pasta i aften

Mens jeg koger en omgang god pasta, laver jeg følgende sauce:

2-3 courgetter skæres i "julienne" og svitses i en god olivenolie.
1-2 fed finthakkede hvidløg samt en lille dåse grofthakkede sardeller (hedder de mon sardeller på dansk, "anchovas" på spansk) kommes i.

En dåse spanske rød peberfrugter(det SKAL være de spanske) åbnes, pebrene skæres i mindre stykker og drysses over.

Godt med kværnet peber over, og saltet på bordet (ikke i retten, da sardellerne er salte)

Sovsen og pastaen er færdig på samme tid.

Jummy

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 16:07

Citat
2-3 courgetter skæres i "julienne" og svitses i en god olivenolie.
1-2 fed finthakkede hvidløg samt en lille dåse grofthakkede sardeller (hedder de mon sardeller på dansk, "anchovas" på spansk) kommes i.

Er det nu godt til tapetklister.....

Spørg du lige din farvehandler....

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 16:36

Citat
Er det nu godt til tapetklister

Det lyder lækkert Frieda. Jo det hedder også sardeller på dansk, men kan kun fås i velassorterede forretninger. Det er jo er saltede ansjoser, og kan ikke sammenlignes med vores benfri sild. Jeg ved Irma har dem. Jeg bruger dem til Puttanesca saucen.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 22-08-07 21:07

Troede at kandu var seriøst, men øjensynligt ikke her under madlavning, det var da en forfærdelig gang kartoffelsnak el. hvad det var, nu er jeg blevet så lækkersulten så jeg har hentet en chokostang fra Hjem-is i fryseren (der var ingen kartofler i)

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 21:41

Hvad er der af useriøsitet ved kartofler, og tilhørende anekdoter, løgnehistorier og forskellig smagsoppfattelser

Men en chokostang er altså heller ikke dårlig. Bare ikke til hjerter i flødesovs

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-08-07 21:46

Jeg havde ikke ingredienserne til min pasta.

Lavede pandekager i stedet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 21:54

pandekager uhmm det kalder jeg også mad

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 22:01

Skal ud og spise i morgen, og blandt meget andet trakteres vi med madmuffins. Det fik mig til at tænke på, da Frieda nævnte pandekager, at de også lanceres som madpandekager. Altså - Alle pandekager og muffins er da mad. Sikke noget sprogbavl.

I øvrigt er pandekager lavet af næsten det samme som valdes tapetklister

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 22:08

Det derfor der er noget der hedder et "pandekagehus" - de er sat fast med "pasta"

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 22:20

Sådan.

Tandpasta kan valde nok heller ikke li

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 22-08-07 22:21

Gonat

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-08-07 23:21

I øvrigt er pandekager lavet af næsten det samme som valdes tapetklister
joo men så er det syltetøjet der gør forskellen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-07 21:33

Papadelle

Har du prøvet at købe/smage en frossen færdigret med kartofler !!!!!

Så kender du resultatet

Men læs her

Citat
Kan middagsretter med kartofler fryses?

Ja men det kan ikke anbefales, da kartoffelretten bliver

blød og vandet når den varmes igen.

Kartofler består af 80 % vand.

Når kartoflerne fryses frigøres vandet fra

stivelsen i kartoflen og ud i retten

http://www.tofler.dk/view.asp?ID=13501

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-07 21:38

Det kan lade sig gøre, men .......

Citat
Kartofler kan fryses
Kartofler, der fryses i en almindelig hjemmefryser, vil altid blive grynede. Det skyldes, at der under indfrysningen dannes store iskrystaller i kartoflerne, og det sker, uanset hvor stor indfrysningskapacitet fryserne har. Anderledes forholder det sig med industrielt indfrosne kartofler. Disse indfryses løse og i ét lag ved meget lave temperaturer og ved stor hastighed. Derfor vil industrielt indfrosne kartofler altid være bedre end de hjemmefrosne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-07 21:39
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-08-07 21:42

Gram A/S har ikke skiftet mening http://www.kandu.dk/spg108620.aspx#1218444

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-07 21:47

Det må du undskylde jakjoe jeg havde ikke læst hele tråden

Jeg er bare glad for, at det ikke er mig, der skal have frosne kartofler

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-08-07 21:52

Ja ja, kartofler er godt kogte....og der er kommet mange retter til i løbet af dagene.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 24-08-07 23:42

Det bliver friskkogte, købefrosne kartofler, eller valdes tapetklister.

Jeg kan næsten fornemme smagen af TORTELLINI ALLA GORGONZOLA m. Jordbærsyltetøj

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 24-08-07 23:46

Jeg venter altså lige en stund mere på MorFrieda (Friedas mor) for at høre, hvordan hendes kartofler klarer sig dybfrosne.

CU

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-08-07 11:54

--------------------------------------------------------------------------------
Det bliver friskkogte, købefrosne kartofler, eller valdes tapetklister.
HOV HOV - Nu er du urimelig - Det var nu dig og Friedea der syntes at man kan erstatte kartofler med tapetklister/ (Pasta)

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 25-08-07 22:50

Nej Valde.

Det fik DU galt i halsen. Frieda og jeg mener IKKE, at man kan erstatte kartofler med tapetklister. Jeg tillader mig lige at tale på Friedas vegne også, og kan uden at blinke fortælle dig, at for os m.fl. er tapetklister tapetklister og pasta en gastronomisk ustyrlig lækker opfindelse som tilbehør til en ret eller som solo.

Sååååå Valde, skal vi ikke bare konkludere, at din og Frieda/min m.fl. opfattelse af pasta er adskilt af noget, som minder om den kinesiske mur i dobbelt højde og længde. Så du napper bare dine glaskartofler, dåsehakkebøf og færdigkøbte pandekager m. syltetøj.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-08-07 23:46

dåsehakkebøf og færdigkøbte pandekager
Sikke da en gang vrøvl, de ting har jeg da aldrig spist og heller ikke nævnt - - nej det må være for folk der sværger til pasta og andet klister.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-07 07:09

Oprindeligt spørgsmål

Citat
Hvordan skal man behandle dem inden frysning hvis det kan lade sig gøre.

Del af oprindelige svar....

Citat
Glem alt om frysning af kartofler.....
Kartofler kan ikke fryses
Gram A/S har ikke skiftet mening http://www.kandu.dk/spg108620.aspx#1218444

Ikke en har nævnt Pommes - DE FÅES KUN FROSNE

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-08-07 16:44

Sikken underholdende madtråd!

Pommes Frites og andre frosne kartofler er forstegt i olie...

Hjerter i flødesovs skal da nydes med kartoffelmos (fåes som pulver - i nød og betryg)

Jeg kunne nu godt finde på at forbage nogle store kartofler smurt med olie, og så fryse dem.

Mon ikke, det kan lykkes nogenlunde, hvis forarbejdet er i orden.....?

Moster

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 26-08-07 19:29

Refi siger netop, at man ikke kan fryse dem hvis der er olie på????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-08-07 06:52

Så har frostvarefabrikanterne nok puttet kartoflerne i noget andet, som vi ikke kan komme til...

Mon ikke refi mener, når kartoflerne er rå?

Jeg vil give dem en tur i ovne for lige at "brænde" dem af inden fryseren.

Nu skal jeg skisme prøve en dag

Moster

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-08-07 09:53

Citat
Så har frostvarefabrikanterne nok puttet kartoflerne i noget andet, som vi ikke kan komme til...

Mon ikke refi mener, når kartoflerne er rå?

Ja det har det - de har puttet dem i en fryser der fryser 10x så hurtigt som din

Den med olie går ikke - du kan IKKE fryse olie.....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-08-07 10:39

Næh, det kan man jo ikke.......... men så margarine da

Kommentar
Fra : Papadelle

Dato : 02-09-07 10:39

25 Kandupenge blir til 100 Kandupenge

Godkendelse af svar
Fra : Papadelle

Dato : 02-09-07 10:42

Tak for svaret jakjoe.

Klippet herfra http://www.gram.dk/Default.aspx?ID=10&M=News&PID=111&NewsID=22

Citat
Kartofler kan fryses
Kartofler, der fryses i en almindelig hjemmefryser, vil altid blive grynede. Det skyldes, at der under indfrysningen dannes store iskrystaller i kartoflerne, og det sker, uanset hvor stor indfrysningskapacitet fryserne har. Anderledes forholder det sig med industrielt indfrosne kartofler. Disse indfryses løse og i ét lag ved meget lave temperaturer og ved stor hastighed. Derfor vil industrielt indfrosne kartofler altid være bedre end de hjemmefrosne.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-09-07 11:05

Såsan!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-09-07 22:06

Jeg siger mange tak.

Håber maden må smage godt, uanset måden den er opbevaret på.

mvh
jakjoe